UPDATE/ DUPĂ CE A RATAT PRIVATIZAREA CFR MARFĂ Guvernul i-a înapoiat lui Gruia Stoica cele 20 milioane euro din contul escrow

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 22 octombrie 2013

Guvernul i-a înapoiat lui Gruia Stoica cele 20 milioane euro din contul escrow

Update 16:56 Nazare, PDL: "Prin returnarea banilor GFR, Guvernul îşi asumă vina pentru eşecul privatizării CFR Marfă"

Prin anunţul ministerului Transporturilor privind returnarea garanţiei Grupului Feroviar Român, Guvernul îşi asumă practic vina fără însă ca vreun vinovat să fie tras la răspundere, a declarat, astăzi, vicepreşedintele PDL Alexandru Nazare într-o conferinţă de presă.

El a arătat că PDL îi solicită premierului Victor Ponta să prezinte în Parlament o strategie pentru dezvoltarea sectorului feroviar din România şi să declanşeze o anchetă a Corpului de Control al Prim-Ministrului în ceea ce priveşte elaborarea Hotărârilor de Guvern prin care au fost aprobate Strategia de Privatizare şi condiţiile contractului de vânzare-cumpărare pentru CFR Marfă, conform unui comunicat remis redacţiei.

Aceste solicitări se regăsesc în textul moţiunii simple pe tema privatizării CFR Marfă depusă de PDL la Camera Deputaţilor. PDL mai cere, de asemenea, realizarea unei evaluări corecte a activelor companiei şi a poziţiei acesteia pe piaţă, astfel încât preţul de pornire pentru un nou proces de privatizare să reflecte valoarea reală a CFR Marfă şi asumarea unei dezbateri publice asupra noii Strategii de Privatizare a companiei, inclusiv la nivel parlamentar, potrivit sursei citate.

"Este nevoie de o strategie pentru dezvoltarea dezvoltarea sectorului feroviar din România şi asigurarea finanţărilor necesare pentru modernizarea infrastructurii şi a materialului rulant, dar şi de asumarea acestei strategii de către toate partidele parlamentare astfel încât să avem o dezvoltare coerentă a acestui mod de transport, indiferent de forţele politice aflate la guvernare", a subliniat Alexandru Nazare.

---

Update 11:43 Mănescu: Ministerul Transporturilor va returna integral cei 30 de milioane de euro plătiţi de GFR

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, astăzi, că ministerul de resort va returna garanţia de 10 milioane de euro depusă de Grupul Feroviar Român (GFR) pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, iar contul escrow de 20 de milioane de euro a fost deja deblocat.

"Garanţia va fi returnată, aşa cum au indicat şi consultanţii CFR Marfă, Muşat şi Asociaţii şi Deloitte. Contul escrow a fost deblocat, iar garanţia urmează să fie returnată mâine", a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor a negat menţinerea secretarului de stat Cristian Ghibu în conducerea comisiei de privatizare.

----

GFR aşteaptă restul de 10 milioane euro - garanţia de participare la procedură

Autorităţile au deblocat contul escrow înfiinţat, recent, la Banca Transilvania, în vederea achitării a 10% din preţul pe care Grup Feroviar Român (GFR) - câştigătorul licitaţiei - şi-l asumase pentru achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni de la CFR Marfă.

Acest lucru înseamnă că cele 20 de milioane de euro depuse în contul escrow se află din nou în posesia omului de afaceri Gruia Stoica, deţinătorul GFR, după cum ne-au spus reprezentaţii Grampet, grupul din care face parte şi Grup Feroviar Român.

După ce procedura de privatizare a CFR Marfă a eşuat (lunea trecută), Gruia Stoica a spus că statul ar trebui să deblocheze contul escrow în termen de două zile, GFR solicitând autorităţilor încă de acum o săptămână restituirea acestor bani, dar şi a garanţiei în valoare de 10 milioane de euro, pe care GFR a depus-o pentru participarea la licitaţie.

Reprezentanţii Grampet ne-au spus: "Conform legii, banii daţi pentru garanţie ar trebui înapoiaţi cu promptitudine. Suntem siguri că acest lucru se va întâmpla cât mai curând, având în vedere că deja a fost deblocat contul escrow. Nu există variantă în care să fie deblocat acest cont şi să ni se reţină garanţia. Contractul prevedea reţinerea ambelor sume în cazul în care s-ar fi dovedit că investitorul ar fi fost vinovat de blocarea privatizării sau restiturea întregii valori, respectiv 30 de milioane de euro, dacă nu cumpărătorul este de vină pentru eşecul privatizării".

La termenul limită la care privatizarea ar fi trebuit să se finalizeze, conform Hotărârii de Guvern care reglementa procedura, respectiv în seara zilei de 14 octombrie, ministrul transporturilor Ramona Mănescu a declarat că intenţionează să analizeze posibilitatea de a opri garanţia plătită de cumpărător.

O zi mai târziu, Gruia Stoica s-a arătat surprins de declaraţia oficialului, precizând: "Mă surprinde afirmaţia doamnei Ramona Mănescu cu privire la analiza posibilităţii de a reţine garanţia de 10 milioane de euro, în contextul în care a recunoscut anterior că nu există nicio culpă a cumpărătorului. Sper că este doar rezultatul tensiunilor din ultimele zile, tensiuni pe care le-am suportat şi noi. Ieri (n.r. luni, 14 octombrie) am stat peste şase ore la sediul Ministerului Transporturilor ca să negociem, întrucât nu am dorit să ne asumăm un document care afirma, printre altele, că nu ne vom îndrepta împotriva vânzătorului în justiţie. Nu am semnat acest document, nu pentru că dorim să dăm statul în judecată neapărat, ci pentru că nu ni se pare corectă derobarea de responsabilitate".

Omul de afaceri a subliniat, atunci, că, împreună cu consultanţii, va analiza posibilitatea să acţioneze Ministerul Transporturilor în Instanţă, în cazul în care nu-şi va recupera toţi banii, intenţionând să ceară şi daune pentru costurile avute, care se ridică la câteva milioane de euro.

Potrivit declaraţiilor făcute de cele două părţi, până la data limită impusă în HG, GFR nu a depus toţi banii pentru efectuarea tranzacţiei, iar Ministerul Transporturilor nu a obţinut acordul de la toate băncile care au creanţe la CFR Marfă, în condiţiile în care nici avizul de la Consiliul Concurenţei nu a fost obţinut. Toate aceste obligaţii se aflau printre condiţiile impuse pentru finalizarea procedurii.

Analistul economic Ionel Blănculescu ne-a spus, zilele trecute, că GFR nu avea cum să depună, la timp, banii: "Investitorul era în imposibilitate juridică să achite întreaga sumă. Hotărârea de Guvern cuprindea două lucruri esenţiale: în primul rând, finalizarea era prevăzută în momentul efectuării plăţii, în condiţiile în care întreaga sumă putea fi achitată, conform aceluiaşi act legislativ, doar după îndeplinirea cumulativă a celorlalte condiţii (n.r. obţinerea acordului de la băncile finanţatoare, obţinerea avizului de la Consiliul Concurenţei, finalizarea conversiei datoriei în acţiuni) şi, în al doilea rând, era impus un termen de 60 de zile pentru finalizarea tranzacţiei. Aceasta a fost prima hibă - încadrarea operaţiunii în 60 de zile -, lucru total atipic pentru un proces de o asemenea anvergură. Cred că dacă ar fi fost un termen mai mare, privatizarea s-ar fi terminat cu succes".

GFR intenţionează să ceară o Ordonanţă Preşedinţială prin care să se permită adaptarea Hotărârii de Guvern care reglementează contractul de privatizare la legislaţia europeană, astfel încât procesul de privatizare a CFR Marfă să poată fi reluat conform normelor UE.

Grup Feroviar Român a fost desemnat în iunie câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, acesta asumându-şi un preţ de circa 200 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile operatorului nostru de transport feroviar de marfă şi investiţii de alte aproximativ 200 de milioane de euro.

După eşecul acestei proceduri, convenită cu reprezentanţii Fondului Monetar Internaţional (FMI), premierul Victor Ponta a solicitat reluarea urgentă a procesului de privatizare.

Oficialii FMI s-au arătat profund dezamăgiţi de faptul că Executivul a ratat şi acest obiectiv, opinând că eşecul privatizării CFR Marfă va afecta reputaţia ţării noastre în comunitatea investitorilor.

Guillermo Tolosa, reprezentantul rezidenţial al FMI pentru România şi Bulgaria, ne-a spus că acest "regres foarte dezamăgitor" va afecta "perspectivele unei îmbunătăţiri rapide în sector", subliniind că delegaţia FMI, care soseşte astăzi în ţara noastră, va discuta prompt cu autorităţile române pe marginea noilor obievtive avute în vedere în legătură cu CFR Marfă.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. ATI DESFIINTAT INSTITUTII IN RO care functionau dupa PERSONALITATEA JURIDICA stabilita de CUZA , CAROL I , FERDINAND , CAROL II (ca AIA au taiat Regat si au pus RPR sau RSR mare scofala ,CODUL COMERCIAL IN VIGOARE DIN 01.09.1887 ( CAROL I ) PANA IN DEC.1989 CAND A FOST DECRETAT COMUNISTmentinute si in actualul CC Titlul II / faptele de comert si TITLUL III / despre comercianti cu frumosul “ARTICOLUL 8 Statul, judetul si comuna nu pot avea calitatea de comercianti.”

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb