Piaţa auto din China a înregistrat o creştere anuală de 1,3% în primele două luni ale anului 2025, datorită intensificării subvenţiilor care au stimulat cererea în cea mai mare piaţă auto la nivel mondial, potrivit datelor comunicate luni de Asociaţia Producătorilor Auto din China (CPCA), conform Reuters.
Vânzările auto în această perioadă sunt influenţate de fluctuaţiile specifice lunilor ianuarie şi februarie, având în vedere diferenţele de calendar ale sărbătorii Anului Nou Lunar, care în 2025 a început în ianuarie, comparativ cu februarie în anul precedent.
În luna februarie, vânzările de automobile din China au înregistrat un salt impresionant de 26,1%, ajungând la 1,41 milioane de unităţi, după un declin de 12% în ianuarie, conform datelor CPCA.
Programul de subvenţionare a achiziţiei unui vehicul nou în schimbul unuia vechi a sprijinit în acest an cumpărarea a aproximativ un milion de autoturisme, a declarat recent ministrul Comerţului, Wang Wentao. Secretarul general al CPCA, Cui Dongshu, estimează că programul de subvenţii, derulat atât la nivel central, cât şi local, ar putea susţine achiziţionarea a 15 milioane de vehicule în 2025. Anul trecut, prin acest program au fost achiziţionate 6,8 milioane de vehicule, dintre care 60% au fost modele electrice sau hibride (NEV).
Segmentul maşinilor electrice şi hibride plug-in a înregistrat o creştere spectaculoasă de 79,7% în februarie, reprezentând aproape jumătate (48,8%) din totalul vânzărilor auto. Se estimează că, până la sfârşitul anului, vehiculele electrice şi hibride vor reprezenta 57% din piaţa auto chineză, în creştere faţă de 47% în 2024.
Concurenţa acerbă dintre producători, amplificată de războiul preţurilor, a dus la iniţiative inovatoare pe piaţă. În februarie, BYD a echipat modelele sale Ocean şi Dynasty cu sisteme avansate de asistenţă la volan, fără costuri suplimentare. Rivalii, precum Geely şi Leapmotor (susţinut de Stellantis), au reacţionat oferind maşini electrice smart la preţuri accesibile.
Toyota, care a înregistrat o scădere a cotei de piaţă în China, de la 8% în 2023 la 6,7% în 2024, a lansat recent un model electric smart la un preţ competitiv de 20.000 de dolari. Xiaomi, cunoscut ca al treilea producător mondial de smartphone-uri şi intrat recent pe piaţa auto, a vândut 23.728 de maşini electrice în februarie, în timp ce livrările Tesla au scăzut la 26.777 de unităţi, cel mai mic nivel din noiembrie 2022.
Exporturile auto chineze au avut, de asemenea, o evoluţie pozitivă, înregistrând o creştere de 11% în februarie, după un avans de 3% în ianuarie.
În 2024, vânzările de vehicule electrice şi hibride din China au crescut cu 40,7% faţă de anul anterior, confirmând ascensiunea puternică a sectorului auto verde, susţinut masiv de autorităţile de la Beijing.
Cu un număr record de 10,899 milioane de automobile electrice şi hibride vândute în 2024, acestea au reprezentat 47% din totalul celor 22,894 milioane de vehicule comercializate în China anul trecut.
Deşi subvenţiile generoase au contribuit la dezvoltarea explozivă a acestui segment, încetinirea economiei chineze şi reducerea cheltuielilor de consum au accentuat concurenţa între producătorii locali de automobile, determinându-i să adopte strategii agresive pentru a-şi păstra cota de piaţă.
Opinia Cititorului