Actualizare 20:43 AmCham România susţine reforma sistemului de achiziţii publice
Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România), prin Grupul de Lucru pentru Fonduri Structurale şi Achiziţii Publice, salută iniţiativa Guvernului de a elabora Strategia Naţională privind Achiziţiile Publice, potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
Reprezentanţii Camerei consideră că reforma sistemului de achiziţii publice reprezintă o prioritate pentru mediul de afaceri şi, încă din 2012, AmCham România a înaintat autorităţilor mai multe serii de propuneri "menite a aşeza achiziţiile publice pe o fundaţie solidă, coerentă, transparentă, armonizată cu legislaţia europeană, care să transforme sistemul într-un instrument catalizator al dezvoltării economice durabile."
AmCham România mai transmite că iniţierea unui amplu proces de consultare cu părţile interesate în vederea elaborării Strategiei Naţionale pentru Achiziţii Publice "oferă un cadru adecvat pentru realizarea unei radiografii a tuturor problemelor create de actualul sistem de achiziţii publice, atât pentru sectorul privat cât şi pentru cel public, şi pentru identificarea celor mai bune soluţii pentru o reformă reală şi benefică pentru România".
Oficialii AmCham România punctează: "Pentru succesul demersului, subliniem importanţa cooptării în procesul de consultare a tuturor autorităţilor vizate. Doar printr-un dialog deschis şi constructiv, axat pe identificarea unor soluţii viabile şi echilibrate se poate realiza o foaie de parcurs adaptată realităţilor naţionale şi implementabilă. De asemenea, atragem atenţia că realizarea Strategiei Naţionale pentru Achiziţii Publice reprezintă un prim pas în direcţia reformei sistemului, aceasta, alături de transpunerea cât mai rapidă a directivelor europene în materie, oferind cadrul suport pentru o reformă legislativă şi instituţională profundă, urmată de o aplicare coerentă şi transparentă".
Daniela Nemoianu, Preşedintele Grupului de Lucru pentru Fonduri Structurale şi Achiziţii Publice din AmCham Romania, consideră că "este momentul să demonstrăm că am învăţat din greşelile din trecut şi că avem deschiderea şi viziunea necesare pentru a adopta şi aplica soluţii reale, moderne şi adecvate, atât la probleme generale, cât şi specifice. Actualul sistem şi-a dovedit limitele, fiind adesea o frână în calea creşterii economice, prin birocraţia împovărătoare, lipsa de eficienţă economică şi distorsiunile generate de corupţie. Odată cu transpunerea directivelor europene, avem ocazia să remediem probleme bine-cunoscute şi să transformăm achiziţiile publice într-un mecanism cu efect multiplicator în economie, într-un garant al folosirii eficiente a banului public".
Printre principalele recomandări cu caracter general înaintate de AmCham România autorităţilor cu atribuţii în materie în contextul acestui proces de consultare se numără:
- transpunerea setului de directive europene aplicabile până la finalul anului 2015 prin acte normative distincte, dublată de selectarea şi accelerarea proiectelor strategice naţionale finanţate din surse bugetare multiple (fonduri europene, bugetul de stat, instituţii financiare internaţionale);
- utilizarea valorii optime (best value for money) şi re-evaluarea criteriilor de atribuire, odată cu renunţarea la dictatura preţului cel mai scăzut, criteriu care s-a dovedit catastrofal pe termen scurt şi lung, atât pentru autorităţile publice, cât şi pentru sectorul privat.
- utilizarea criteriului "preţul cel mai scăzut" se justifică doar într-un număr limitat de achiziţii publice, cu o anumită specificitate şi un grad redus de complexitate;
- flexibilizarea procedurală şi administrativ-instituţională în domeniul achiziţiilor publice pentru a asigura o absorbţie crescută a fondurilor europene, cu impact pozitiv semnificativ în economie;
- îmbunătăţirea pregătirii personalului responsabil cu administrarea procedurilor de atribuire: disponibilitatea unui personal specializat de înaltă calificare, bine instruit şi onest reprezentând o premisă esenţială a unui sistem funcţional şi a eficientizării activităţilor specifice acestuia;
- susţinerea de către sistemul de achiziţii publice a dezvoltării economice şi a concurenţei loiale, asigurarea condiţiilor egale şi transparente (level playing field) pentru toţi participanţii şi o alocare echitabilă a riscurilor, recunoaşterea şi garantarea echilibrului contractual.
AmCham Romania va continua să urmărească procesul de consultare şi elaborare a Strategiei Naţionale pentru Achiziţii Publice şi de transpunere a Directivelor europene în domeniu şi să promoveze recomandările formulate de membrii organizaţiei în contextul acestui demers, conchide comunicatul citat.
---
Premierul a reclamat, în şedinţa de Guvern de azi, că mai multe proiecte de sute de milioane de euro cu fonduri europene sunt blocate de contestaţii la licitaţii judecate de CNSC şi Curtea de Apel, demnitarul caracterizând situaţia drept "o catastrofă naţională" şi avertizând că, din acest motiv, putem pierde bani europeni la sfârşitul anului, scriu surse din presă.
Victor Ponta le-a amintit miniştrilor că le-a comunicat parlamentarilor, în discursul susţinut luni în Camera Deputaţilor, că unul dintre obiectivele Executivului pentru actuala sesiune parlamentară este modificarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
Premierul i-a spus astăzi ministrului Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici: "La fondurile europene, mi-am asumat că trimitem în această sesiune pachetul legislativ cu ahiziţiile. E o catastrofă naţională ce se întâmplă cu achiziţiile, ani de zile stăm: CNSC, Curte de Apel, se retrimite şi ajunge cuţitul din 31 decembrie la os şi noi tot suntem în contestări. Proiecte de sute de milioane de euro care de doi ani, de trei ani se plimbă între instanţă, CNSC şi autorităţile contractante".
Anul trecut, prim-ministrul a criticat în repetate rânduri activitatea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), acuzând instituţia că blochează licitaţiile publice şi că şeful ei, Bogdan Lehel, este prieten cu liderii PDL Vasile Blaga şi Elena Udrea.
Tot în 2014, Victor Ponta a anunţat că Guvernul va modifica legea, ca să deblocheze licitaţii oprite de CNSC şi că va explica şi Comisiei Europene necesitatea unei astfel de măsuri.
În replică, CNSC a transmis, într-un raport de activitate, că, în 2012, a pronunţat decizii în cazul unor licitaţii cu o valoare estimată de 13,8 miliarde euro, iar 98,1% dintre aceste decizii au rămas definitive şi irevocabile după contestarea la Curtea de Apel.
Totuşi, Ministerul Justiţiei a încercat să înfiinţeze o instanţă specială pentru contestaţii, dar nu a reuşit, fiind nevoie de judecători specializaţi. Executivul a intenţionat să impună o taxă la contestarea licitaţiei, dar Comisia Europeană nu a acceptat modificarea procedurii de contestaţie a licitaţiilor publice.
Cu toate acestea, în iunie 2014, Guvernul a decis ca firmele care contestă rezultatul unei licitaţii publice să fie obligate a constitui o garanţie financiară "de bună conduită" (1% din valoarea estimată a contractului contestat), ce va fi reţinută integral în cazul în care contestaţia formulată este respinsă. Prevederea a fost, însă, declarată neconstituţională la 15 ianuarie 2015, de către Curtea Constituţională a României (CCR).