Constructorii au "abandonat" pentru o zi şantierele şi au sărbătorit cum se cuvine ziua lor. Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii, alături de partenerii sociali, Federaţia Generală a Sindicatelor şi Casa Socială a Constructorilor, în parteneriat cu Biblioteca Academiei Române au organizat, ieri, evenimentul dedicat breslei Constructorilor, "Ziua Naţionala a Constructorului". În cadrul evenimentului s-a vorbit despre efortul constructorilor şi al specialiştilor restauratori din domeniu pentru salvarea clădirilor monument şi a altor edificii şi a fost omagiată una dintre personalităţile care a marcat istoria recentă a tehnicii româneşti şi care a făcut ca "un monument să traverseze bulevardul ", supranumit " Inginerul Raiului", omul care a mutat blocuri şi biserici pentru a le salva din calea buldozerelor - inginerul Eugeniu Iordăchescu. "Lumea trebuie să ştie ce mari constructori a avut această ţară şi ce mari constructori are încă", a spus profesorul Nicolae Noica - Membru de Onoare şi Director General al Bibliotecii Academiei Romane.
Ziua naţională a constructorului este sărbătorită la 14 septembrie, fiind instituită prin Legea nr. 350/2018. Potrivit acestei legi, "autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi organizaţiile neguvernamentale pot organiza manifestări şi acţiuni publice dedicate sărbătoririi zilei". Propunerea legislativă a fost adoptată de Senat la 10 octombrie 2018 şi de Camera Deputaţilor la 28 noiembrie 2018. Decretul pentru promulgarea acestei Legi a fost semnat de preşedintele Klaus Iohannis la 27 decembrie 2018, a fost publicat în Monitorul Oficial la 3 ianuarie 2019 şi a intrat în vigoare la 6 ianuarie 2019. Potrivit www.cdep.ro data de 14 septembrie aminteşte de ziua în care, în anul 1895, a fost inaugurat Podul "'Regele Carol I'' care a fost redenumit ulterior "Anghel Saligny", după numele proiectantului şi executantului celei mai mari construcţii de profil la acea dată din Europa şi a treia din lume. Podul, construit la 30 de metri deasupra Dunării, a asigurat legătura dintre Bucureşti şi Constanţa, scoţând din izolare zone întinse. A fost construit între anii 1890 şi 1895. În chip simbolic, regele Carol I a bătut ultimul nit, care era din argint, al podului.
Costurile s-au ridicat la 35 milioane lei aur. Se află înscris în Lista Monumentelor Istorice. Iniţiatorii legii au precizat că activitatea din construcţii cuprinde peste 50 de meserii cu niveluri de pregătire diferite, iar cei aproape 400.000 de lucrători din domeniul construcţiilor merită o astfel de atenţie.