Toţi angajatorii din România sunt obligaţi, începând cu data de 19 iulie 2021, să îşi informeze noii salariaţii cu vârsta până în 45 de ani în legătură cu aderarea la un fond de pensii private obligatorii (Pilonul II). Modificarea legislativă vizează în principal conştientizarea salariaţilor aflaţi la primul loc de muncă, respectiv cei care au obligaţia legală de a-şi alege fondul de pensii de Pilon II în primele 4 luni de la intrarea în piaţa muncii. Tinerii care nu îşi aleg fondul de pensii la care să contribuie sunt repartizaţi aleatoriu de Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) la unul dintre cele 7 fonduri de Pilon II, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, salariaţii care nu se află la primul loc de muncă nu trebuie să îşi aleagă fondul de pensii, ei fiind deja integraţi în Pilonul II. În prezent, 7,7 milioane de români contribuie deja la un fond de pensii private obligatorii. Cei care nu cunosc la ce fond contribuie pot completa acest formular ASF: citeste Bursa şi vor fi contactati în cel mai scurt timp de administratorul fondului de pensii private la care au contul personal.
Noua obligaţie pentru angajatori este dată de Ordinul nr. 585 / 2 iulie 2021 privind modificarea şi completarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, prevăzut în anexa la Ordinul ministrului muncii şi al solidarităţii sociale nr. 64/2003 (Monitorul Oficial 712, Partea I, 19 iulie 2021). Astfel, la litera M punctul 4, după litera c) se introduce o noua literă, litera c¹), cu următorul cuprins:
"c¹) să informeze angajatul cu privire la obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat;".
Obligaţia angajatorilor vizează informarea tuturor salariaţilor prevăzuţi la Art. 30 din Legea 411/2004 care guvernează Pilonul II de pensii private: atât pe cei sub 35 de ani (aderare obligatorie la Pilonul II), cât şi pe cei între 35-45 de ani (aderare opţională). Deşi sunt obligaţi să facă această informare tuturor noilor salariaţi cu vârsta sub 45 de ani, angajatorii nu cunosc nici istoricul de muncă, nici starea de apartenenţă (sau nu) la Pilonul II a noilor salariaţi.
Pentru a veni în sprijinul angajatorilor şi a uşura această nouă sarcină administrativă, APAPR a pregătit un model de scrisoare pe care angajatorii o pot descărca şi printa sau trimite tuturor salariaţilor.
APAPR salută această modificare legislativă promovată de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS), despre care consideră că este extrem de utilă şi că va spori semnificativ gradul de informare.
"Am avut un dialog instituţional foarte eficient cu conducerea Ministerului Muncii, în urma căruia a rezultat acest Ordin 585 / 2021. Implicarea angajatorilor în procesul de informare a salariaţilor cu privire la Pilonul II va creste gradul de cunoaştere şi interes, cu beneficii certe pentru toţi salariaţii din România. Acest demers reuşit al APAPR vine în continuarea eforturilor noastre din ultimii 4 ani, în care am desfăşurat numeroase campanii naţionale de informare referitoare la drepturile şi beneficiile românilor din Pilonul II de pensii private obligatorii", a declarat Radu Crăciun, Preşedintele APAPR.