Semnele pentru călătoriile cu avionul în sezonul de vară din emisfera nordică se anunţă promiţătoare. Conform datelor IATA (Asociaţia Internaţională de Transport Aerian), traficul a crescut cu 52,4% în martie 2023 faţă de anul anterior. Creşterea în această perioadă a fost mai pronunţată pe segmentul internaţional, cu 68,9% faţă de 34,1% pe segmentul domestic, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Motorul turbo a fost piaţa asiatică, redeschiderea Chinei oferind un salt fabulos de 283,1% liniilor aeriene din zona Asia-Pacific. Factorul de încărcare a ajuns la 84,5%, al doilea cel mai înalt, faţă de 84,8% în regiunea nord-americană. Europa, cu 79,4%, a avut poziţia penultimă în top după acest criteriu. Regiunea Africii a funcţionat cu un factor de încărcare de 72,7%, dar a postat o creştere a traficului de 71,7% în martie faţă de martie 2022, comparativ cu 38,5% în situaţia Europei", explică Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, conform comunicatului.
Dorinţa de vacanţe "clasice" sau cererea de călătorii de business e completată de trenduri noi precum hrănirea curiozităţii nomazilor digitali sau turismul pentru sănătate şi echilibru mental. Potrivit unui studiu al Morning Consult, în SUA, 31% dintre părinţi au avut în vedere între motivele de a călători sănătatea mentală, iar 16% pe cea fizică, faţă de 20% şi, respectiv, 9% ale celor care nu sunt părinţi.
Investitorii în liniile aeriene din SUA nu au fost, însă, convinşi: de la începutul anului până la închiderea de miercuri, 10 mai, un fond al sectorului, ETF-ul JETS a adăugat 6% la cotaţii, sub avansul de 8% al indicelui bursier S&P500. Acţiunile individuale au arătat trasee diferite. În aceeaşi perioadă, Southwest a pierdut 10,3%, Delta Airlines a câştigat 3,7%, iar American Airlines a crescut cu 12,6%. Debutul de an a fost puternic, cu o creştere de peste 20% a ETF-ului JETS, însă cotaţia s-a ajustat începând cu luna martie, pieţele fiind îngrijorate de nivelul ridicat al datoriilor din sector şi de efectele problemelor din sectorul bancar asupra economiei.
În Europa, datele din 9 mai postate de Eurocontrol arată media traficului aerian pe ultimele 7 zile cu doar 7,1% faţă de perioada din 2019, recuperând aproape jumătate din diferenţă faţă de situaţia la data de 9 martie anul acesta.
Acţiunile europene din sector au o performanţă mai ridicată faţă de cele din SUA: Lufthansa a avansat cu 17% de la începutul anului până pe 10 mai, Air France - KLM cu 17,9% iar compania care deţine, între altele, şi British Airways, cu 19,7%. Dinamica se înscrie în tendinţa generală a burselor europene, care au oferit randamente superioare celor americane anul acesta.
În segmentul low-cost, investitorii au zâmbetul şi mai larg: Ryanair a acumulat 33,6%, Easyjet 49,8%, iar Wizzair 60,9%, revenirea fiind susţinută de nivelurile coborâte la care ajunseseră acţiunile la finele anului trecut.
Ryanair, care a transportat cu 12,7% mai mulţi pasageri în aprilie 2023 comparativ cu aprilie 2022, a ajuns la un grad de ocupare de 94%, mult peste media regiunii, depăşind cu 1,8 puncte chiar şi Wizzair - unde datele sunt disponibile doar pentru martie.
Ryanair are în vedere o creştere a flotei, comandând 150 de avioane Boeing 737 MAX 10, cu opţiunea de a adăuga alte 150. Comanda ar ajunge astfel la un preţ de listă de 40 de miliarde de dolari, avioanele urmând a fi livrate după 2027.
Preţul petrolului în scădere şi interesul crescut pentru călătorii - factori cheie care oferă speranţe industrei aeriene într-o perioadă fragilă a economiei.
Industria, împovărată de datorii sau suferind de pe urma unor dificultăţi structurale, priveşte totuşi cu speranţă la un an profitabil, primul după 2019. Investitorii au luat deja notă, deşi marja de profit a fost estimată de IATA în decembrie anul trecut la doar 0,6%, faţă de 3,1% în 2019. La nivel global, traficul aerian se situează la 88% din nivelul de referinţă din martie 2019, ceea ce înseamnă că există încă un spaţiu considerabil pentru creştere.
Cu un preţ al petrolului în scădere notabilă faţă de anul trecut şi un interes ridicat pentru călătorii, transpus în volume mai mari şi încărcare mai bună, sectorul de transport aerian oferă unele speranţe investitorilor în perioada următoare.
Peisajul este, însă, eterogen, cu diferenţe vizibile regionale, de segment ţintă, şi chiar intra-segment. Pentru a beneficia de disponibilitatea pieţelor de a le oferi încredere, în ciuda inflaţiei şi dobânzilor ridicate, ar fi nevoie să fie evitate şocuri pe preţul petrolului sau în privinţa creşterii economice, menţionează comunicatul.