Fiat Chrysler şi PSA s-au angajat să nu închidă fabrici dacă vor fuziona, dar grupul nou format va fi supus unor presiuni puternice din cauza unui excedent al capacităţii de producţie de aproape 6 milioane de vehicule, în condiţiile unui declin al cererii de automobile.
Săptămâna trecută, cele două companii au anunţat planul de a crea un grup de 50 de miliarde de dolari, care ar depăşi Hyundai, General Motor, Ford şi Honda, pentru a deveni al patrulea mare producător auto din lume, în funcţie de cele 8,7 milioane de vehicule vândute anul trecut, informează News.ro.
Noul gigant auto ar avea o capacitate de producţie de 14 milioane de vehicule, potrivit firmei de analiză a pieţei LMC Automotive. Industria auto a intrat însă în declin, în special piaţa automobilelor mici din Europa, unde atât PSA cât şi Fiat Chrysler (FCA) au o expunere mare.
"Rata de utilizare va fi de sub 58%, ceea ce va produce o capacitate excedentară de 6 milioane de unităţi, la nivel global. Europa va suporta probabil cea mai mare greutate în ceea ce priveşte posibilele închideri de fabrici", a arătat LMC Automotive.
Sindicatele şi politicienii şi-au exprimat deja îngrijorările legate de pierderile de locuri de muncă, dar grupul francez PSA şi grupul italo-american FCA au exclus închiderile de fabrici, în încercarea de a tempera temerile.
Termenele de îndeplinire a obiectivelor referitoare la reducerea emisiilor, 2021 şi 2025, în Europa amplifică presiunea asupra FCA pentru a adopta motoarele mai eficente ale PSA, punând sub semnul întrebării unele fabrici de motoare ale FCA din Europa, mai ales pe cele din Italia, dar şi din Polonia.
"Atenţia va fi concentrată în Europa, unde ar putea fi combinate investiţiile în linii de producţie, sisteme de propulsie şi viitoarele vehicule electrice", a afirmat Max Warburton, analist la Bernstein Research.
Grupul combinat al PSA şi FCA ar avea o cotă de piaţă de 22% în Europa, potrivit datelor ACEA referitoare la înmatriculările din septembrie, depăşind Volkswagen, care, cu o cotă de 20%, este cel mai mare producător auto din regiune.
PSA a ajutat deja Opel, cumpărată de la General Motors în 2017, să facă progrese în privinţa respectării ţintelor referitoare la emisii, prin utilizarea platformei pentru automobile mici şi a motoarelor grupului la fabrica Opel din Zaragossa, Spania, unde construieşte Opel Corsa.
Platforma CMP este utilizată în prezent la fabricile din Poissy, Franţa, Trnava, Slovacia, şi Kenitra, Maroc pentru construirea vehiculelor Peugeot, Citroen aşi DS şi ar putea fi extinsă la modelele FCA's Lancia, Alfa Romeo şi Fiat ale FCA, pentru a susţine economiile de costuri.
Piaţa automobilelor mici este sub presiune din cauza reglementărilor referitoare la emisii, care obligă vehiculele entry level să adauge convertoare catalitice complexe, care le fac mai scumpe.
PSA a renunţat deja la modele Opel Adam şi Karl, pentru că a devenit neeconomic pentru ca aceste vehicule entry level să respecte reglementările referitoare la emisii. Între timp, Ford a renunţat la modelul Ka, care avea aceeaşi platformă cu Fiat 500 al FCA.
Pe ansamblu, piaţa automobilelor mici din Europa ar urma să scadă la 38% până în 2021, de la 40% anul trecut, în timp ce cererea pentru pentru SUV-uri se va menţine, a declarat Sammy Chan, analist la LMC.
În consecinţă, fabricile cu volum scăzut din Europa sunt tot mai vulnerabile, cum ar fi fabrica Kragujevac din Serbia a Fiat şi fabricile Vauxhall ale PSA din Ellesmere Port şi Luton, Marea Britanie, arată LMC.
În privinţa fabricilor de motoare, PSA are operaţiuni majore la Tremery şi Douvrin din Franţa, şi a retehnologizat fosta fabrică Szentgotthard a General Motors din Ungaria. În prezent, brandurile Fiat, Lancia şi Alfa Romeo ale FCA se aprovizionează cu motoare de la fabricile din Termoli şi Pratola Serra din Italia, precum şi de la fabrica Bielsko-Biala din Polonia.