Astăzi, la Hotel Ramada Nord, a avut loc în premieră o întâlnire organizată de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) împreună cu Asociaţia Aeroporturilor din România (AAR), cu participarea companiilor aeriene şi de handling, cu scopul de a aduce la aceeaşi masă principalii actori din domeniul aviaţiei şi turismului şi pentru a găsi soluţii menite să îmbunătăţească experienţa pasagerilor care călătoresc în scop turistic şi nu numai, conform unui comunicat transmis redacţiei.
În cadrul întâlnirii, au fost discutate o serie de provocări cu care se confruntă sectorul aviatic, precum întârzierile şi anulările de zboruri cauzate de limitări ale capacităţilor operaţionale ale companiilor aeriene şi a infrastructurii aeroportuare în perioadele cu trafic intens, potrivit comunicatului.
De asemenea, s-a pus accent pe necesitatea creşterii calităţii serviciilor oferite pasagerilor, cu scopul de a reduce disconfortul provocat de aceste probleme, precum şi pe protecţia acestora în cazul falimentului companiilor aeriene, prin iniţiativa ANAT de a crea un fond de garantare pentru biletele de avion.
Datele prezentate în cadrul întâlnirii subliniază importanţa acestui demers comun. În prima jumătate a anului 2024, traficul de pasageri pe aeroporturile din România a crescut cu 4,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2023 şi cu 10,5% faţă de 2019, înregistrându-se un total de cca. 24 milioane de pasageri. Cu toate acestea, doar 53% dintre aeroporturile europene au revenit la nivelurile din 2019, semn că redresarea este inegală.
ANAT şi AAR au subliniat interesul comun pentru atragerea unui număr mai mare de companii aeriene pe aeroporturile din România, prin deschiderea de noi rute internaţionale şi extinderea segmentului de incoming. Această iniţiativă este văzută ca o modalitate de a sprijini nu doar dezvoltarea turismului românesc, ci şi de a contribui la creşterea economică regională şi naţională.
"Este esenţial să lucrăm împreună pentru a aduce îmbunătăţiri semnificative în experienţa pasagerilor, reducând întârzierile şi anulările de zboruri şi asigurând o infrastructură mai eficientă şi modernizată. Totodată, ne dorim să oferim pasagerilor siguranţa că nu vor mai pierde bani atunci când o companie aeriană dă faliment, aşa cum s-a întâmplat de curând în cazul Blue Air, unde peste 250.000 de oameni au pierdut bani. Aceşti bani nu vor putea fi recuperaţi, pe când dacă am fi avut un fond de garantare pentru biletele de avion funcţional, acest lucru nu s-ar fi întâmplat. Ne vom ocupa ca acest fond să existe şi să devină operaţional cât mai repede, împreună cu Fondul de garantare pentru pachetele turistice, astfel ca turiştii să fie complet protejaţi împotriva falimentului si insolventei, fie ca vorbim de agenţii sau linii aeriene.", a declarat Alin Burcea, Preşedintele ANAT, se menţionează în comunicat.
"Agenţiile de turism, aeroporturile şi companiile aeriene au un scop comun, de a crea o experienţă plăcută turiştilor şi pasagerilor în călătoriile lor. În premieră pentru asociaţiile noastre, ne-am întâlnit să discutăm aspecte din activitatea fiecărui segment şi să găsim soluţii pentru a atrage turişti străini în Români, urmând ca în viitor, odată cu crearea OMD-urilor regionale şi a celui naţional să ne implicăm cu toţii în această activitate că să putem ajunge la ţinta noastră de 10 milioane de turişti străini pe an. Încă suntem departe de a atinge potenţialul pe care îl avem. Putem ajunge la acest rezultat atrăgând noi companii aeriene, deschizând noi rute şi conectând oraşele turistice ale României cu aeroporturile internaţionale din pieţele ţintă", a declarat Corina Martin, preşedintele Comisiei OMD din cadrul ANAT
"O situaţie pe care însă o întâlnim şi în România dar şi în restul Europei se referă la traficul intern. Acesta este sub nivelul anului 2019. Probabil şi din considerente economice, dar şi pentru că pandemia a "mutat" în online foarte multe întâlniri. Apoi sunt aspectele geo-politice care au influenţat zborurile, şi care le influenţează şi în prezent - instabilitatea din Orientul Mijlociu, războiul din Ucraina. Totuşi, ne bucurăm de avantajul de a fi intrat în Schengen cu spaţiul aerian. Ne aşteptăm la o uşoară creştere a traficului, pentru că pasagerii europeni vor percepe deplasarea spre ţara noastră ca pe un zbor intern. Ne dorim ca turiştii străini să vină în România, dar considerăm important ca oraşele de aici să se promoveze mult mai mult în afară", a sintetizat David Ciceo, Preşedintele AAR.
La întâlnirea de azi au participat peste 50 de reprezentanţi ai agenţiilor de turism membre ANAT cu activitate de outgoing şi de business travel, ai tuturor aeroporturilor din România şi ai companiilor aeriene care operează zborurile charter, se precizează în comunicat.