Nouă din 10 români (88%) cred că femeile sunt potrivite pentru a conduce afaceri într-o măsură mare sau foarte mare, iar 89% dintre ei consideră că afacerile conduse de către manageri sau acţionari femei sunt de încredere, conform unui studiu de percepţie faţă de femeile antreprenor realizat de Grupul de iniţiativă în politici publice Vertik.
Potrivit studiului, 84% dintre participanţii la cercetare, reprezentând mediul urban la nivel naţional, nu văd nicio problemă în a avea drept superior o femeie, în timp ce doar 2% refuză această ipostază.
Studiul iniţiat de către think tank-ul Vertik şi-a propus să măsoare nivelul încrederii şi al prejudecăţii faţă de antreprenoriatul feminin, un domeniu în care România are performanţe bune raportate la media europeană. Astfel, conform unor cercetări recurente la nivel internaţional, România are un procent de femei antreprenoare sau acţionari în afaceri peste media unor ţări precum Germania sau Franţa.
"Atât rapoartele oficiale, cât şi rezultatele studiului, ne arată că România are o resursă majoră de competitivitate în femeile antreprenoare. Ţine de noi să transformăm acest potenţial într-un vector de creştere economică, după modele deja testate în Canada, Spania sau Polonia' a declarat Daniela Şerban, preşedinte şi co-fondator Vertik.
Încrederea în capacităţile femeilor din zona de business este direct proporţională cu nivelul de educaţie şi veniturile, dar descreşte odată cu vârsta. Dacă 62% dintre tineri au foarte mare încredere într-o afacere condusă de către o femeie, doar 37% dintre persoanele peste 55 de ani le împărtăşesc părerea. Aproape 50% dintre persoanele cu studii superioare au încredere totală în potenţialul afacerilor conduse de către femei, spre deosebire de persoanele cu studii medii, unde procentul este de doar 32%. Cel mai mare nivel de încredere în femeile antreprenoare apare în rândul respondenţilor cu venituri de peste 1.000 de euro pe lună, dintre care 44% au încredere deplină în abilitatea femeilor de a porni, conduce şi administra o afacere.
Domeniile în care femeile antreprenor şi manager sunt văzute drept competente sunt: HORECA, sănătatea, educaţia, marketingul şi profesiile liberale. La capătul listei sunt domeniile tehnice: ingineria, transporturile, construcţiile sau agricultura.
Femeile sunt investite cu un grad maxim de încredere mai ales de către persoanele care nu se află într-o relaţie şi nu au copii, într-un procent de peste 45%. Cu toate acestea, respondenţii aflaţi într-o relaţie de cuplu şi părinţii acordă încredere mare afacerilor conduse de către femei în proporţie de peste 40%.
Studiu de piaţă a fost realizat de către IZI data în luna februarie 2020, prin metodologia CAWI, pe un eşantion reprezentativ naţional urban, în rândul a 1.008 respondenţi şi are o eroare de eşantionare de 3,1%.
Vertik pentru Viitor este un grup de iniţiativă în politici publice, fondat de Daniela Şerban, care îşi propune să contureze o viziune pe termen lung pentru România, pornind de la punctele noastre forte şi oportunităţile internaţionale. Cel mai nou think tank pentru economie şi antreprenoriat va analiza şi propune soluţii pentru ca România să-şi atingă potenţialul şi să devină o naţiune prosperă. Grupul include o echipă de cercetare şi analiză independentă, societatea civilă şi mediul antreprenorial.
IZI data este o agenţie de studii de piaţă al cărei scop este să democratizeze cercetarea de piaţă, făcând-o uşor de folosit şi de înţeles, atât pentru branduri consacrate, dar mai ales pentru start-up-uri, antreprenori, ONG-uri şi antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive, precum şi cele de tip DIY.