ENGIE a notificat clienţii săi, că după o scumpire de 25% în luna iulie 2021, urmează o nouă scumpire în această toamnă a gazelor furnizate. Autorităţile au sărit "la gâtul" companiei, ameninţând că dacă va face acest lucru o să i se aplice o amendă de 10% din cifra de afaceri.
Liberalizarea pieţei gazelor naturale s-a realizat în data de 1 iulie 2020, în baza Ordonanţei 1/2020 a Guvernului Romaniei, iar modul în care urma să se desfăşoare acest proces era stabilit în martie 2020, printr-un Ordin (nr. 27/2020) de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Conform acestor acte normative: "In situaţia în care clientul casnic nu îşi exercită dreptul de eligibilitate până la data de 30 iunie 2021 şi nu încheie cu furnizorul actual sau cu un alt furnizor un contract aferent furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, nu comunică furnizorului, până la această dată, refuzul de semnare a contractului sau o solicitare de modificare/completare a condiţiilor/clauzelor contractuale, oferta propusă de către furnizorul actual se consideră acceptată şi, în consecinţă, contractul de furnizare a gazelor naturale aferent acestei oferte este considerat încheiat tacit începând cu data de 1 iulie 2021, în condiţiile prevăzute de art. 1.196 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil"
Acelasi act normativ stabilea că în derularea Contractului impus legal de furnizor : "Orice intenţie a furnizorului de modificare/completare a condiţiilor/clauzelor contractuale, împreună cu actul adiţional la contract, se notifică clientului casnic cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data la care modificarea/completarea urmează să fie efectuată. Modificările/Completările se consideră acceptate de către clientul casnic în cazul în care acesta nu comunică, în termen de 30 de zile de la notificarea transmisă de către furnizor, denunţarea contractului de furnizare a gazelor naturale."
Astfel, cca. 3 milioane de români au fost trecuţi de o construcţie legislativă a autorităţilor româneşti, în piaţa concurenţială, în condiţiile exclusive impuse de una dintre părţi - de furnizor. Normalitatea lucrurilor ar fi constat în semnarea noilor contracte de ambele părţi, situaţie în care multe din clauzele actualelor contracte nu ar fi existat. În fapt majoritatea consumatorilor consideră în mod eronat că datorită faptului că nu au semnat un contract acesta nu li se poate aplica. Au avut grijă autorităţile române să se li se poate aplica!
Această construcţie, care favoriza exclsuiv furnizorul, dându-i dreptul legal de a impune ce doreşte în limitele legii, este CAUZA creşterii acum a preţului pentru 1,5 milioane de consumatori din România, comportamentul ENGIE este doar efectul (specularea) acestor legi.
Într-un material publicat în iulie 2020 atrăgeam atenţia https://asociatiaenergiainteligenta.ro/wp-login.php?redirect_to=https%3A%2F%2Fasociatiaenergiainteligenta.ro%2Fwp-admin%2Fpost.php%3Fpost%3D3484%26action%3Dedit&reauth=1) : " Există furnizori care prezintă un preţ de furnizare a gazelor naturale fix, doar pentru o perioadă de câteva luni (de obicei aceste luni coincid cu lunile de vară când consumul este foarte mic sau inexistent, adică aceste preţuri mici nu aduc nici un beneficiu consumatorului), după această perioadă existând un alt preţ în contract sau urmând ca furnizorul să stabilească un alt preţ, fără a se preciza în baza căror criterii se va stabili acest preţ;". Avem institutii, care au obiectul muncii în a verifica abuzuri în piaţă, care timp 15 luni de zile de când astfel de practici există nu le-au considerat abusive, chiar dacă noi ca şi Asociaţie le am sesizat. Avem institutii care puteau să definească printr-un act normatov sau un simplu Ghid de Bune Practici pe piaţa de gaze şi energie, ce tipuri de contracte sunt pe piaţa de gaze, ce înseamnă Contract cu Preţ Fix Condiţionat sau Contract cu Preţ Fix Necondiţionat, dar nu au facut-o.
În actualul context legislativ, în opinia noastră, ENGIE are baza legală (speculând o legislaţie prost creată) de a creşte preţul gazelor la consumatori într-un contract valabil încheiat cu preţ fix - condiţionat şi care asigură condiţiile de reciprocitate (adică are clauzele care permit şi consumatorului să solicite scăderea preţului la gaze atunci când condiţiile de piaţă o impun - chiar dacă asta este puţin probabil să se întâmple).
Ameninţările autorităţilor la adresa companiei, sunt fie bazate pe necunoaşterea legii realizate chiar de ei, fie sunt doar "de ochii consumatorilor", consumatorii neavând ce face decât să suporte greşelile autorităţilor (legislaţia proastă realizată, adevărată cauză a creşterii preţului din toamnă pentru consumatorii de gaze din sudul României) şi să îmbogăţească o companie străină.
ENGIE a respectat OUG 1/2020 şi Ordinul ANRE 27/2020, astfel că nu poate fi sancţionată conform legii, pentru comportamentul său privind creşterea preţului la gaze din această toamnă. În conformitate cu legislaţia în vigoare ANRE are rolul dor de a verifica respectarea legislaţiei de către un furnizor şi nu emite soluţii în conflictele comerciale dintre un consumator şi furnizorul său. În acelaşi timp ANPC a aprobat, tacit, acest tip de clause contractuale în toate contractele de gaze şi energie, iar acum nu mai poate să întoarcă foaia.
Uite aşa asistăm din nou la o palmă pe care o primesc consumatorii, atunci când nu identificăm cauzele care ne crează problemele şi ne concentrăm exclsuiv pe efecte, care nu pot decât să ne facă să ne plângem de milă.
Dacă piaţa reglementă era o piaţă a compromisului, unde se stabileau pe sub masă înţelegeri şi unde nivelul de professionalism putea să fie unul limitat, negociatorii fiind piesele forte. Piaţa liberalizată este o piaţă a speculaţiilor şi aşa cum vedem speculatori sunt din plin, profesinişti care să creeze legi, sisteme, instituţii etc. care să limiteze aceste speculaţii nu avem.