Traficul de colete, inclusiv pachete mici, a crescut cu 13% în 2021, până la 218 milioane de trimiteri, contribuind cu 81% la realizarea veniturilor din furnizarea de servicii poştale, conform unui comunicat remis redacţiei. Scăderea traficului de corespondenţă (scrisori, imprimate) a încetinit la doar 1% (faţă de 6% în 2020), permiţând astfel expansiunea veniturilor aferente cu 2%. Şi în 2021, coletele interne au fost livrate de două ori mai repede decât corespondenţa internă, conform ultimului raport privind piaţa serviciilor poştale din România în anul 2021.
"Livrarea coletelor rapidă, facilă şi în proximitate conferă principalul avantaj competitiv în sectorul poştal. Concurenţa pe acest segment este sănătoasă: nu mai puţin de 5 furnizori se luptă pentru 80% din piaţa coletelor", a declarat vicepreşedintele ANCOM, Eduard LOVIN.
Potrivit sursei citate, traficul total de trimiteri poştale a crescut cu 4% faţă de anul 2020, până la valoarea de 595 de milioane, iar veniturile totale au depăşit 4 miliarde lei, în creştere cu 11%, în principal datorită continuării creşterii traficului de colete.
Trimiterile de corespondenţă au în continuare cea mai mare contribuţie la realizarea traficului poştal total (56%), în timp ce coletele au ajuns să reprezinte 37% din acesta, cu 3 puncte procentuale mai mult decât anul anterior.
Numărul punctelor de acces sau contact la reţele poştale a crescut cu 8%, datorită intrării pe piaţă a unor furnizori al căror model de afaceri se axează pe acestea, iar numărul de sisteme automate de tip self-service a ajuns la aproape 2.500, în creştere de la 1.000 în 2020.
Traficul de colete şi pachete mici a crescut cu 13%, atât în volum, cât şi în venituri. Astfel, în anul 2021, traficul de colete a ajuns la 218 milioane, generând venituri de aproximativ 3,3 miliarde de lei, însemnând un venit mediu de 15 lei/colet.
Şi în 2021, coletele interne au fost livrate mai repede decât corespondenţa: în medie în 1,2 zile de la intrarea în reţelele poştale, 87% dintre colete fiind livrate în ziua imediat următoare depunerii, doar 0,6% dintre ele fiind livrate în 5 zile sau mai mult, subliniază sursa citată.
9% din coletele interne au fost livrate prin sisteme automate de tip self-service (în creştere de la 1% în 2020).
După traficul de livrare colete realizat în 2021, principalii concurenţi au fost Fan Courier (26%), Sameday (23%) şi Cargus (13%).
Traficul de corespondenţă şi imprimate (scrisori, facturi etc.) şi-a încetinit scăderea la doar 1% (faţă de peste 6% în 2020) în volum şi prezintă o creştere cu 2% a veniturilor. Venitul mediu a fost de 2 lei/trimitere (1,8 lei/trimitere internă).
39% dintre trimiterile de corespondenţă au ajuns la destinatar în 2,6 zile, timp mai mult decât dublu comparativ cu un colet.
Compania Naţională Poşta Română domină piaţa trimiterilor de corespondenţă şi în 2021: păstrează 53% din trafic şi creşte la 63% din venituri (+4% puncte procentuale faţă de 2020).
Valoarea totală a pieţei serviciilor poştale depăşeşte 4 miliarde lei în anul 2021, traficul poştal intern asigurând 3,2 miliarde.
Veniturile medii anuale din trimiteri poştale au crescut cu 11%, până la 212 lei/locuitor, inclusiv pe seama creşterii cu 4% a traficului poştal, până la 31 trimiteri/locuitor.
În funcţie de veniturile din servicii poştale furnizate în România în anul 2021, principalii competitori au fost Fan Courier (25%), Compania Naţională Poşta Română (17%) şi Sameday (13%).
Traficul de trimiteri din sfera serviciului universal se menţine relativ constant la 209 milioane de trimiteri poştale, traficul intern reprezentând peste 89% (+3% faţă de anul anterior), iar cel internaţional puţin peste 10%, subliniază sursa citată.
Serviciul universal a contribuit astfel cu 35% la realizarea traficului poştal şi cu 16% la realizarea veniturilor sectorului.
Numărul total de reclamaţii primite de furnizorii de servicii poştale a crescut cu 11% în anul 2021, însă cele considerate ca fiind întemeiate au crescut cu 9%, până la 115 mii. Pentru 77 de mii de reclamaţii au fost acordate despăgubiri, în valoare totală de 16,9 milioane de lei, respectiv o despăgubire medie de 218 lei, în scădere cu 6% faţă de 2020.
Conform informaţiilor din două studii de piaţă realizate pentru ANCOM în anul 2021, 50% dintre respondenţi au expediat colete poştale în ultimul an. 15% dintre expeditorii de colete au folosit aceste servicii de câteva ori pe lună, iar 48% de câteva ori pe an.
Comerţul electronic sprijină expansiunea serviciilor de coletărie: 40% dintre respondenţi au realizat achiziţii online de câteva ori pe lună, alţi 44% declarând că au cumpărat online de câteva ori pe an. Doar 1% dintre respondenţi nu au făcut niciodată cumpărături online, se menţionează în comunicat.