Datele bune legate de examenul de Bacalaureat expuse în lumina reflectoarelor nu pot ascunde alte cifre mult mai puţin plăcute. Doar unul din doi adolescenţi dintre cei care au absolvit clasa a VIII-a în anul şcolar 2017-2018 a ajuns să ia Bacalaureatul anul acesta, potrivit datelor oficiale analizate de World Vision România. Totodată, aproximativ doi din trei adolescenţi de la sate dintre cei care au susţinut examenul în 2022 au reuşit să-l treacă. În schimb, 83% dintre elevii de la sate din programul organizaţiei "Vreau în clasa a 9-a" au promovat Bacalaureatul. Peste 170 de mii de elevi au absolvit clasa a VIII-a în anul şcolar 2017-2018, dintre aceştia, 84.880 au ajuns anul acesta să promoveze Bacalaureatul. Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România a declarat: "Când ne uităm la rezultatele unei generaţii de copii este important să vedem care a fost parcursul lor de-a lungul unui ciclu de învăţământ sau de când au început şcoala. Dincolo de copiii care s-au mutat din ţară şi cei care sunt înscrişi în şcolile profesionale, deci nu sunt obligaţi să dea Bacalaureatul, aceste cifre ne arată că zeci de mii de adolescenţi abandonează liceul. Riscul cel mai mare este în rândul celor din familiile vulnerabile de la sate, care cu greu îşi permit costurile pentru transportul către liceu, cămin sau cantina la oraş, rechizite şcolare sau haine". Pe de altă parte, în continuare se menţine un decalaj semnificativ între rezultatele elevilor cu domiciliul în mediul rural faţă de cei care locuiesc în mediul urban. Diferenţa dintre rural şi urban s-a redus anul acesta cu doar 1.6% faţă de anul trecut: Rată de promovare promoţia curentă: 69,2% - mediul rural, 82.7% - mediul urban; Rată de promovare promoţia curentă plus promoţia anterioară: 64,61% - mediul rural, 77,70% - mediul urban. O diferenţă şi mai mare se află între adolescenţii care învaţă în licee de la sat versus elevii care învaţă în licee de la oraş. Mai puţin de unul din doi elevi dintre cei care au făcut liceul în mediul rural au luat Bacalaureatul. În schimb, la elevii care învaţă în licee din mediul urban promovabilitatea a fost de peste 74%. Cauzele abandonului şcolar şi ale rezultatelor scăzute din mediul rural, potrivit ultimului raport "Bunăstarea Copilului în mediul rural" şi alte cercetări realizate de World Vision România, arată că ţin atât de situaţia financiară a familiilor, cât şi de calitatea educaţiei de la sate: pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc; 2 din 10 părinţi nu-şi susţin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a; 24% dintre adolescenţi nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorinţa de a lucra pentru "a fi pe banii lor"; mai mult de unu din trei adolescenţi lipseşte de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie; adolescenţii au puţine repere în comunităţile lor: doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au luat Bacalaureatul; 16% dintre adolescenţi consideră că sunt defavorizaţi de către profesorii de la clasă; profesorii nu sunt suficient de pregătiţi: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecţionare; Doar 41% dintre adolescenţi declară că întotdeauna găsesc plăcere în studiu.
World Vision România susţine elevii de la sate să continue studiile la liceu prin programul "Vreau în clasa a 9-a" cu burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor de maximă necesitate (transport, cazare la cămin, rechizite, îmbrăcăminte etc.), programe de mentorat, activităţi de educaţie non-formală, consiliere în carieră, stagii de practică precum şi meditaţii la disciplinele de Bacalaureat. În prezent, organizaţia susţine peste 900 de adolescenţi din mediul rural în programul "Vreau în clasa a 9-a". Rata de reuşită a liceenilor din program care au dat Bacalaureatul anul acesta este de peste 83%. În ultimii 14 ani, programul fundaţiei World Vision România a ajutat peste 3800 de elevi din mediul rural să termine liceul şi să-şi descopere pasiunile.