• Dacă s-ar lua după CNVM, managerii cu scaun la cap ar trebui să fugă din piaţa de capital
• Noua lege a pieţei suferă de o excrescenţă care trebuie amputată: nu este normal ca emitenţii să poată fi amendaţi de CNVM
Sărmana noastră piaţă de capital este o performeră a aberaţiilor normative: recent, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM) şi-a arogat dreptul să aplice amenzi societăţilor listate la Bursă, mergînd pînă la fabuloasa sumă de aproape 80 de milioane de euro!
La sfîrşitul lunii trecute, CNVM a emis Instrucţiunea nr. 6/2005, prin care obligă societăţile comerciale listate pe piaţa bursieră să-i înainteze trimestrial raportări financiare şi economice.
Din punctul de vedere al necesităţii de transparenţă a pieţei de capital, aceste instrucţiuni ale CNVM sînt ideale, minunate: ce poate fi mai frumos şi protectiv pentru investitori decît să investească în cunoştinţă de cauză, în acţiuni ale societăţilor a căror situaţie economică şi financiară este publică?! De aceea, instrucţiunile au fost primite fără murmur de actorii pieţei de capital. Ba, chiar, aprobativ...
Atîta doar că instrucţiunile intră în coliziune cu principiile normale ale pieţei de capital şi cu competenţele fireşti ale organului de reglementare şi supraveghere - CNVM. De aceea, ziarul "BURSA" a criticat instrucţiunile în cauză, arătînd că, în mod normal, competenţele CNVM nu poartă (decît în foarte rare excepţii, pe subiecte punctuale) asupra clienţilor pieţei de capital organizate - emitenţi şi investitori - ci sînt limitate doar la actorii ei - case de brokeraj, burse, registre, depozitari, consultanţi, fonduri etc. Ziarul "BURSA" a apreciat că instrucţiunile de acum nu fac decît să continue reflexele autocrate dobîndite de CNVM în perioada de tristă amintire a preşedinţiei lui Boboc Ştefan, cînd ahtiat de putere, acesta a amputat şi siluit legea.
Ziarul "BURSA" nu contestă nici o clipă efectele benefice ale creşterii transparenţei pieţei de capital. Ceea ce susţinem, însă, este că raporturile dintre piaţa de capital (care este o prestatoare de servicii) şi clienţii ei - emitenţi şi investitori - sînt de natură factuală şi se reglementează prin relaţie bilaterală, fără imixtiunea terţului numit CNVM. Actorii pieţei de capital pot hotărî să aplice clienţilor lor, emitenţii, rigori de listare şi menţinere la cotă care să adîncească transparenţa la nivelul necesar. Astfel de hotărîri pot fi luate gradual şi diversificat, funcţie de o multitudine de condiţii - de la nivelul de dezvoltare al societăţii comerciale, pînă la nivelul de difuzie al acţionariatului şi nivelul de interes public. Asemenea criterii nu pot fi judecate de CNVM, care nu are practica pieţei (şi nici nu trebuie să o aibă), ci de brokeri şi burse. Cu alte cuvinte, ziarul "BURSA" a intervenit, prin criticile sale, în favoarea asigurării transparenţei pieţei de capital într-un mod adecvat competenţelor.
Dar, CNVM a replicat că, în elaborarea instrucţiunilor sale, se bazează pe drepturile conferite de noua lege a pieţei de capital, unde sînt prevăzute raportările economico-financiare ale emitenţilor.
Desigur, unde-i lege, nu-i tocmeală. În cele două legi care au precedat-o pe aceasta în exerciţiu, nu existau prevederile invocate acum de CNVM. Şi nu exis-tau pentru că aceste prevederi sînt disfuncţionale, şi probabil că au fost strecurate acum, cu viclenie, de CNVM (legea a ieşit dincolo de dezbaterile publice).
Dacă examinăm Instrucţiunile, constatăm că ele sînt întărite prin apel la sancţiunile prevăzute la Capitolul de "Răspunderi şi sancţiuni" din legea pieţei. Oricine parcurge acest Capitol, constată că sancţiunile se referă la actorii pieţei, iar nu la emitenţi. De pildă, "suspendarea autorizaţiei", "retragerea autorizaţiei" şi "interzicerea temporară a unor activităţi", nu pot fi aplicate emitenţilor de către CNVM, pentru simplul motiv că autorizaţiile societăţilor comerciale sînt eliberate de judecătorii, iar nu de CNVM.
În afara acestora, mai rămîn două tipuri de sancţiuni: "avertismentul" (despre care nu pare a fi cazul să discutăm) şi "amenda". Conform legii, amenzile se înscriu între 0,5% şi 5% din capitalul social vărsat, iar în cazul "săvîrşirii a două sau mai multe contravenţii, se aplică sancţiunea cea mai mare, majorată cu 50%, după caz".
Să luăm exemplul "Petrom" - societatea cu cel mai mare capital social listată la Bursă (peste un miliard de euro, la cursul de ieri). Dacă l-ar pune naiba pe directorul general executiv, austriacul Werner Schinhan, să nu-i raporteze CNVM-ului în ce situaţie se află compania, atunci ar primi, în prima fază, o amendă de minim cinci milioane de euro (putînd fi şi de un maxim de 52 de milioane de euro). Dar, dacă şi-ar repeta greşeala data viitoare, atunci, sigur, ar mai plăti o amendă de... 80 de milioane de euro! Haida, de!