Evoluţia salariilor în industria serviciilor pentru afaceri urmează evoluţia generală a pieţei cu o creştere de 4% pentru specialiştii din industrie, înregistrată în martie 2024, comparativ cu septembrie 2023, urmărindu-se un eşantion identic de companii, relevă studiul HR Barometru realizat de ABSL (Asociaţia Business Service Leaders) împreună cu PwC România.
La nivel regional, Capitala conduce în creşterile salariale, cu 4,7%, în timp ce Banat Transilvania a înregistrat o creştere de numai 2,1%. Cele mai importante categorii de personal pentru care a crescut salariul sunt executive manager (9,8%), team leader (3,8%), specialist (3,9%), personal administrativ (4,4%) şi operator (1,9%).
Cele mai mari creşteri salariale au fost făcute pentru angajaţii care lucrează în servicii precum finanţe - contabilitate, HR, dar şi în funcţiile suport.
Sectorul serviciilor pentru afaceri se înscrie in tendinţa generală a companiilor din piaţă de creştere estimată a bugetelor salariale cu 8% în 2024, una din trei companii implementând deja aceste măsuri în primul trimestru.
"Dinamica salarială înregistrează o scădere uşoară faţă de anii precedenţi, chiar şi în industriile în care competiţia pentru talente rămâne ridicată. Pe fondul incertitudinii macro-economice, dar şi odată cu extinderea automatizărilor către un număr tot mai mare de procese, cererea de forţă de muncă este în scădere, ca de altfel şi mobilitatea individuală la nivel de angajat. Pe termen scurt, asistăm la o normalizare a raporturilor de pe piaţa muncii, care devenise extrem de dificilă pentru angajatori în ultimii ani" - declară Oana Munteanu, Director, People & Organisation, PwC.
Creşterea taxării unor beneficii populare în industrie - precum tichetele de masă, de vacanţă sau abonamentele sportive - a avut un impact negativ atât asupra activităţii companiilor, cât şi al politicilor de HR. Patru din cinci angajatori acordă acum beneficiile în valoare brută, taxarea fiind suportată de către angajaţi. Un procent mic din angajatori intenţionează să compenseze total sau parţial pierderea suferită de angajaţi pentru diferite beneficii (4% in cazul tichetelor de vacanţă şi 34% în cazul tichetelor de masă). Companiile industriei vor continua însă să ofere beneficii precum abonamente sportive, medicale şi pensii private chiar dacă reducerile de taxe nu mai sunt la acelaşi nivel. În timp ce beneficiile parentale încep să fie de interes pentru angajaţi, doar 4% dintre companiile industriei dau zile libere în plus pentru angajaţii părinţi. 3 din 4 companii oferă zile libere plătite peste limita legală admisă pentru taţi.
"Industria serviciilor pentru afaceri are o contribuţie relevantă la PIB-ul României, aflându-se în primele 5 industrii din ţară din acest punct de vedere. Calitatea resursei umane în raport cu costul acesteia au reprezentat mult timp un avantaj competitiv pentru atragerea investitorilor în România. În acest context, discuţiile tot mai frecvente despre impozitului progresiv, fără o consultare a mediului de afaceri, fără predictibilitate şi fără o strategie naţională care să sprijine creşterea economică şi reţinerea forţei de muncă înalt calificate pe termen lung, ne poate afecta negativ", spune Cătălin Iorgulescu, Vice Preşedinte ABSL.
Doar 18% din companiile industriei serviciilor pentru afaceri au în vedere reducerea costurilor de Resurse Umane, iar dintre acestea reducerile vor fi preponderent în zona costurilor salariale (plafonare). Restul companiilor din industrie continuă să aloce resurse în special pentru zona de training şi dezvoltare, pentru employer branding şi fidelizarea angajaţilor.
Conform Barometrului HR realizat de ABSL, industria serviciilor pentru afaceri este lider pe piaţă în ceea ce priveşte implementarea măsurilor de egalitate de gen în domeniul salarizării şi este în top trei industrii în implementarea politicilor de egalitate, diversitate şi incluziune. Mai mult de jumătate dintre companiile industriei au implementat sau iau în considerare implementarea standardelor ESG în cursul acestui an.
Mai mult de jumătate dintre companiile industriei serviciilor pentru afaceri impun un număr minim de zile lucrate de la birou (între 1-3 zile), în timp ce flexibilitatea rămâne esenţială pentru încă o treime dintre respondenţi.