Acreditarea serviciilor sociale, respectiv acordarea licenţei provizorii şi a licenţei de funcţionare pentru servicii sociale destinate copiilor, persoanelor cu dizabilităţi, victimelor violenţei domestice şi persoanelor vârstnice vor fi realizate nu doar de către Ministerul Muncii (MMFPSPV), ci şi de către cele 3 autorităţi centrale specializate din subordinea acestuia, înfiinţate în anii 2014-2015, respectiv: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie (ANPDCA), Agenţia Naţională pentru Egalitate de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) şi Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi (ANPD), potrivit unui comunicat al instituţiei trimis redacţiei.
Executivul a modificat şi completat, printr-o hotărâre, prevederi ale unei HG pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale şi ale HG pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.
"La nivelul MMFPSPV, ANPDCA, ANES şi ANPD se înfiinţează câte un compartiment de acreditare a serviciilor sociale (licenţiere), cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru aceste instituţii, care va derula activităţile de evaluare şi certificare a calităţii serviciului pentru care se solicită licenţă, precum şi de reglementare privind condiţiile de acreditare, conform legislaţiei privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale. Decizia de acordare a licenţei de funcţionare sau, după caz de retragere a acesteia este luată de conducerea instituţiilor menţionate, la propunerea evaluatorului din cadrul compartimentului de specialitate", se arată în sursa citată.
Potrivit Guvernului, până în prezent, doar direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Muncii îndeplinea atât formalităţile legate de acreditarea furnizorilor publici şi privaţi de servicii sociale, cât şi de acordarea de licenţe de funcţionare pentru astfel de servicii.
"Prin extinderea atribuţiilor de acreditare a serviciilor sociale (licenţiere) şi la nivelul celor trei autorităţi naţionale din subordinea sa, sunt responsabilizate instituţiile care cunosc cel mai bine problemele şi condiţiile pe care ar trebui să le îndeplinească furnizorii de servicii sociale, în domeniile specifice de activitate", se mai arată în comunicat..
Pentru simplificarea procedurii de acreditare, actul normativ mai prevede eliminarea unor documente precum certificatul de acreditare a furnizorului serviciului social, certificatul de înregistrare fiscală şi convenţia de colaborare între furnizorul privat şi consiliul judeţean/local pe a cărui rază administrativ-teritorială funcţionează serviciul social.
"Pentru procesul de reacreditare nu se solicită documentele justificative depuse la dosarul iniţial de acreditare. Aceasta se va realiza în baza cererii de reacreditare, a raportului de evaluare în teren, realizat în cadrul procesului de monitorizare a respectării standardelor minime şi a notificării de reacreditare transmisă de către agenţia judeţeană pentru plăţi şi inspecţie socială", mai anunţă Guvernul, conform sursei citate.