"Cel mai adesea, persoanele cu datorii nu înţeleg rolul social al companiilor de colectare creanţe, şi anume, acela de a ajuta persoanele cu datorii să-şi regăsească echilibrul fluxului financiar, prin oferirea unei soluţii de redresare a situaţiei lor financiare", explică Isabela Iacob, director general al companiei de colectare a creanţelor KRUK International, unul dintre jucătorii importanţi pe piaţa locală.
Cea mai mare problemă pe care o întâmpină persoanele cu datorii este lipsa banilor, acesta fiind principalul motiv de neplată a creanţelor, susţin reprezentanţii companiei. Dar indus-tria de colectare a creanţelor este chiar răspunsul natural al pieţei la evoluţiile financiare globale. În perioadele de criză, această industrie s-a dovedit a fi utilă atât per-soanelor cu datorii, cât şi instituţiilor de finanţare.
Majoritatea persoanelor cu datorii sunt bine intenţionate şi doresc să-şi plătească datoriile, dar din diferite motive, nu reuşesc. Printre motivele invocate de ei, cel mai adesea sunt menţionate: lipsa unui loc de muncă şi implicit a unui venit, reducerea veniturilor, cazuri de boală, deces etc. În unele cazuri pur şi simplu şi-au supraestimat posibilităţile financiare când au accesat un credit, fără a avea însă intenţii rele.
• Mai multe creanţe vândute
Cele două mari segmente de activitate ale industriei sunt: externalizarea de creanţe, în baza unui contract de mandat, şi cesiunea de creanţe, în baza unui contract de vânzare-cumpărare de creanţe.
"Anul trecut, am observat o reducere a pieţei de externalizare de creanţe, pe fondul interesului crescut al companiilor de a vinde creanţele. Această tendinţă de creştere a vânzărilor de portofolii de creanţe a caracterizat piaţa şi în 2012. De exemplu, la jumătatea acestui an, în portofoliul nostru aveam aproximativ 458.000 de cazuri cesionate active, ceea ce reprezintă aproximativ 65% din portofoliul nostru. Numărul cazurilor externalizate spre colectare, aflate în portofoliul nostru la jumătatea anului , a fost de aproximativ 246.000", arată Isabela Iacob.
De asemenea, încă de la sfârşitul anului 2011 s-a manifestat o nouă tendinţă în piaţă: băncile au început să cesioneze portofolii de creanţe IMM şi corporate. "Ţinând cont de evoluţiile economice, ne aşteptăm ca la nivelul industriei să se manifeste mai pregnant această tendinţă", crede directorul general al KRUK Inter-national.
• Ţelul final: cât mai puţine datorii
KRUK International este, de asemenea, prima companie de colectare creanţe de pe piaţa de profil din România care a desfăşurat campanii de comunicare şi a iniţiat un proiect educaţional adresat adoles-cenţilor, cu scopul de a le explica beneficiile contactului cu creditorul sau cu reprezentantul acestuia, în vederea solu-ţionării pro-blemei datoriei.
Campania de comunicare implementată în 2012, o continuare firească a celei din anul anterior, a fost susţinută de programe educaţionale care au marcat Ziua fără Datorii, în data de 17 noiembrie. Iniţiativa acestei Zile fără Datorii aparţine Grupului KRUK S.A din Polonia. Acest moment este unul de reflecţie asupra situaţiei financiare personale, un moment al evaluării soluţiilor şi în acelaşi timp, un imbold de a face primii paşi pe drumul către o viaţă fără datorii.