Airbus este aproape de a decide oprirea producţiei modelului A380 superjumbo, iar grupul aeronautic european ar putea anunţa o actualizare a planurilor joi, odată cu prezentarea rezultatelor anuale, au declarat pentru Reuters analişti şi surse din industria aeriană.
Cel mai mare avion de pasageri din lume, cu până la 544 de locuri şi un preţ de catalog de 436 milioane de dolari, Airbus A380 a fost lansat în 2007, însă în prezent viitorul său este sub semnul întrebării pe măsură ce companiile aeriene se îndreaptă spre avioanele cu două motoare şi un consum mai mic de combustibil.
Conform unor documente consultate de Reuters, Airbus speră să ajungă la un acord cu operatorul aerian Emirates pentru modele mai mici, cum ar fi A350 sau A330, în timp ce ar putea anunţa o comandă de ultim moment pentru A380 de la British Airways.
"Modelul A380 este elefantul din hangar, va fi imposibil joi să nu spună nimic despre acest subiect", a apreciat Sash Tusa, de la Agency Partners. Acesta estima săptămâna trecută că ar putea fi iminentă oprirea producţiei A380.
Analiştii avertizează că fabricile din Franţa şi Germania unde se produce aeronava nu vor supravieţui probabil după anul 2020.
Orice eventuală decizie privind oprirea programului A380 după doar 12 ani de la intrarea sa în serviciu trebuie aprobată de board-ul Airbus, care se va întâlni miercuri.
Reprezentanţii Airbus nu au dorit să comenteze informaţiile.
În iunie, o companie germană de investiţii a anunţat că va dezmembra pentru piese două avioane A380 superjumbo, după ce discuţiile pentru găsirea unor noi operatori dispuşi să folosească cele două avioane s-au încheiat fără succes.
Decizia companiei Dr Peters Group, proprietarul celor două avioane, constituie o nouă lovitură pentru grupul european Airbus care se străduieşte să menţină interesul pieţei pentru acest avion gigant.
"Psihologic nu este o veste bună pentru Airbus, însă este vorba de un avion foarte mare cu o piaţă secundară foarte mică", a apreciat analistul Howard Wheeldon.
Compania aeriană Singapore Airlines Ltd. a returnat cele două avioane A380 către proprietarul lor, Dr Peters Group, la mijlocul lui 2017 după ce contractul de leasing pe durată de zece ani a expirat. Între timp avioanele au fost depozitate la Tarbes în Franţa în aşteptarea unor noi operatori.
"După negocieri intense cu diferite companii aeriene precum British Airways, HiFly şi IranAir, Dr Peters Group a decis să vândă avioanele pentru componente şi va recomanda această abordare pentru a fi aprobată de investitorii săi", a informat compania germană într-un comunicat de presă.
Urmează acum ca avioanele să fie dezmembrate, iar componente să fie vândute, proprietarul estimând că ar putea genera venituri de aproximativ 80 de milioane de dolari pentru fiecare avion din vânzarea componentelor. Motoarele celor două avioane au fost deja îndepărtate şi închiriate producătorului Rolls-Royce, iar Dr Peters ar dori să prelungească acest acord.
Airbus este un lider european în furnizarea aeronavelor de tip petrolier, de luptă, de transport şi a avioanelor dedicate misiunilor, precum şi numărul unu în Europa în ceea ce priveşte programul spaţial şi a doua cea mai mare companie din lume cu misiuni în spaţiu.
Recent, Airbus Helicopters a inaugurat noua fabrică din România, o investiţie de 52 de milioane de euro, unde va fi produs elicopterul cu două motoare H215, primul aparat fiind aşteptat să iasă de pe linia finală de asamblare în 2018.