Camera de Comerţ Americană din România (AmCham România) a lansat ghidul "Principiile anticorupţie ale AmCham România", un instrument având, drept scop, prevenirea acordării de mită şi a faptelor de corupţie, în general, precum şi creşterea eficienţei metodelor pe care companiile le utilizează în acest sens.
Domeniile pe care principiile le acoperă vizează recrutarea de personal, sponsorizările acordate, comportamentul partenerilor şi al contractanţilor, cheltuielile pentru deplasare, cadouri şi altele similare, finanţarea partidelor politice, gestionarea procesului de licitaţie în cadrul achiziţiilor publice, plăţi pentru facilitarea unor acţiuni şi insuccesul unei persoane asociate de a preveni darea de mită. Raportul urmează să fie dis-tribuit celor peste 300 de companii membre ale AmCham, având un caracter opţional.
Duane Butcher, adjunctul şefului misiunii diplomatice a SUA în ţara noastră, a atras atenţia că un nivel ridicat al corupţiei riscă să descurajeze investiţiile străine directe, zădărnicind măsurile de atragere a acestora, precum acordarea de stimulente fis-cale generoase sau educarea forţei de muncă. Domnia sa a amintit că firmele americane prezente în ţara noastră sau în orice altă ţară din lume se supun prevederilor Legii privind actele de corupţie în străinătate (Foreign Corrupt Practices Act), care le interzice să plătească mită sau să practice orice formă de corupţie, companiile care încalcă aceste prevederi riscând procese în instanţele federale americane şi amenzi aspre.
Duane Butcher a declarat că l-ar bucura ca respectarea principiilor enunţate în raportul AmCham să devină obligatorie pentru toate companiile membre ale camerei de comerţ.
Procesul de angajare ar trebui să aibă loc prin evitarea conflictelor de interese care pot să apară în relaţiile cu clienţii sau cu partenerii de afaceri, pentru a răspunde nevoilor obiective ale companiei, şi nu la solicitarea unei persoane din interiorul companiei sau a unui funcţionar public, se arată în raport.
• Sponsorizările trebuie să fie transparente
În ceea ce priveşte acordarea de sponsorizări, aceasta ar trebui să fie realizată într-o manieră transparentă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu asigurarea că respectivele fonduri sau bunuri sunt utilizate în scopurile pentru care au fost alocate şi fără ca cel care le oferă să aştepte vreun câştig comercial în contrapartidă. Finanţarea partidelor politice ar trebui să se supună aceloraşi reguli, evitându-se, în plus, conflictele de interese, consideră reprezentanţii AmCham.
Contractele încheiate cu partenerii şi contractorii ar trebui să conţină dispoziţii exprese pentru combaterea mitei şi a celorlalte acte de corupţie, în timp ce achitarea cheltuielilor de deplasare a funcţionarilor publici, precum şi acordarea unor cadouri acestora, ar trebui să se facă într-o manieră responsabilă, integră şi transparentă. Cadourile ar trebui să aibă o valoare simbolică, nu una materială ridicată, subliniază raportul.
Plăţile de facilitare nu sunt permise de către legea română, iar companiile ar trebui să informeze conducerea, angajaţii şi persoanele asociate despre astfel de interdicţii, arată AmCham.
Domeniul achiziţiilor publice ar trebui să reprezinte ţinta unor politici specifice pentru combaterea faptelor de corupţiei având în vedere expunerea ridicată a domeniului la astfel de fapte, sunt de părere reprezentanţii comerei de comerţ americane din ţara noastră.
Domniile lor atrag atenţia asupra faptului că firmele pot fi trase la răs-pundere pentru incapacitatea de a preveni acordarea de mită de către orice persoană cu care sunt asociate, măsura de apărare pe care o au la dis-poziţie constând în dovedirea implementării unor "proceduri adecvate" de prevenire.
Raportul propune companiilor să stabilească proceduri interne pentru combaterea corupţiei, pe care să le implementeze, precum şi să monitorizeze implementarea acestora. De asemenea, firmele ar trebui să cerceteze atent potenţialii parteneri, prin operaţiuni de tip due diligence, astfel încât să evite o expunere negativă, din cauza unor acte de corupţie ale acestora.
Conducerea companiilor are un rol important în promovarea unei culturi de toleranţă zero faţă de actele de corupţie, prin mesajele pe care le transmite, apreciază reprezentan-ţii AmCham.