În ţara noastră există şapte domenii prioritare care necesită o intervenţie imediată: evoluţia populaţiei şi sănătatea; infrastructura; exodul de inteligenţă; cercetarea, dezvoltarea, inovarea; agricultura; educaţia şi coerenţa politicilor publice, potrivit Raportului de Competitivitate a României, publicat ieri de Camera de Comerţ Americană (AmCham) în România.
Preşedintele AmCham România, Daniela Nemoianu, a declarat la conferinţa de lansare a raportului: "Potenţialul de dezvoltare al României este considerabil, iar premisele actuale indică oportunităţi de investiţii în sectoare diverse, aflate în curs de modernizare. Sub presiunea schimbărilor globale complexe şi accelerate, eforturile României de poziţionare competitivă vor trebui amplificate pentru o sincronizare mai eficientă cu evoluţiile geo-politice, economice şi tehnologice internaţionale".
Raportul cuantifică efectul politicilor publice asupra competitivităţii prin raportarea performanţelor României la media europeană, analizarea comparativă a principalelor politici economice cu alte şase ţări din regiune şi prezentarea dinamicii indicatorilor selectaţi în perioada care s-a scurs de la primul raport, emis în decembrie 2011.
Raportul semnalează decalajul încă foarte mare faţă de media Uniunii Europene în ceea ce priveşte unul dintre cei mai importanţi indicatori macroeconomici - PIB/locuitor. În ciuda unor creşteri importante comparativ cu 2011, PIB/locuitor în România reprezenta doar 27% din media UE, în 2014, potrivit raportului, care menţionează că, în general, echilibrul de avantaje şi dezavantaje a rămas similar cu cel din 2011.
Documentul subliniază că ţara noastră a înregistrat o evoluţie pozitivă în ce priveşte lupta împotriva corupţiei, gradul de conectare la internet şi ponderea angajaţilor în tehnologia înaltă şi medie.
Raportul cuprinde şi rezultatele unui chestionar realizat în rândul a peste 200 de directori generali de companii cu privire la mediul de afaceri din România. În ciuda slabei evaluări în sectoare cheie ale politicilor publice, 88% dintre directorii executivi au declarat că investiţiile lor în România răspund sau le depăşesc aşteptările, potrivit sondajului, care arată că perspectiva din punct de vedere al investiţiilor în România este pozitivă, 95% dintre directori declarând că investiţiile lor în ţara noastră vor creşte sau vor rămâne la acelaşi nivel.
Însă, sondajul a adus în atenţie lipsa infrastructurii, ca obstacol în calea afacerilor, infrastructura în transporturi reprezentând cel mai mare dezavantaj pentru România atât faţă de ţările de referinţă, cât şi faţă de media UE.
• Borc: "Vom încerca să aprobăm înfiinţarea Consiliului de competitivitate"
România are nevoie de o viziune pe termen lung şi, de aceea, în şedinţa de guvern de mâine (n.r. - astăzi) se va încerca aprobarea înfiinţării Consiliului de competitivitate, care va contribui la atingerea acestui scop, a declarat ieri, la evenimentul AmCham România, vicepremierul Costin Borc, adăugând că, dacă va fi aprobat şi de Parlament, un astfel de consiliu "va avea o viziune şi o strategie pe termen lung".
La acelaşi eveniment, Cosmin Marinescu, consilier al preşedintelui Klaus Iohannis, a prezentat un mesaj al şefului statului, care arată că "România trebuie să treacă dincolo de standardele economice minime, să creeze o piaţă solidă, propice pentru dezvoltare, în care succesul să fie asigurat pe performanţă, nu pe favoruri politice".
Preşedintele mai spune: "Sunt multe sectoare cu potenţial de investiţii, precum energia sau piaţa de capital. Economia României este favorabilă investiţiilor, avem creştere şi avem stabilitate monetară. La toate acestea putem adăuga capitalul uman bine pregătit (...) Suntem convinşi că investitorii americani vor aprecia oportunităţile şi avantajele competiţionale din România".
Prezent la eveniment, Dean Thomson, adjunctul şefului misiunii diplomatice a SUA în ţara noastră, a declarat că Guvernul şi Parlamentul de la Bucureşti trebuie să continue reformele şi să susţină dezvoltarea sistemului legislativ, iar Statele Unite doresc să lucreze cu România ca să creeze un loc mult mai bun pentru afaceri.