AMELIORAREA SUPRIMĂ IDEALUL (I) Disjuncţia sângeroasă dintre "Împărăţia lui Dumnezeu" şi "Tikkun ha Olam"

MAKE
Cultură / 15 august 2023

Miniatura: "Mielul lui Dumnezeu si cantareti la ţiteră", cca. 960. Biblioteca Morgan (New York)

Miniatura: "Mielul lui Dumnezeu si cantareti la ţiteră", cca. 960. Biblioteca Morgan (New York)

English Version

MAKE

Expresiile "Împărăţia lui Dumnezeu" şi "Tikkun ha Olam" corespund speranţei de acces la o lume ideală/mai bună, concepută/îngăduită de divinitate, putând fi înţelese drept sinonime (aşa cum şi apar la unii autori), dar au potenţialul să se deosebească nu doar prin procesarea inovativă diferită a originii lor comune - Tanakh (Vechiul Testament) -, ci şi prin aceea că, fiind conexe, sunt suspecte că, de fapt, se suprimă una pe alta, ceea ce va rezulta din textul eseului care urmează; demonstraţia prilejuieşte, inevitabil, schiţa unei contribuţii inedite la construcţia discursivă a "Împărăţiei lui Dumnezeu".

Având preocupări cu rădăcini în Biblie, acest eseu ar putea fi bănuit de intenţii exegetice, dar expresiile "Împărăţia lui Dumnezeu" şi "mip'nei tikkun ha-olam" (1) au promis, la vremea lor, modalităţi de reechilibrare funcţională a societăţii, corespunzătoare unui rost mai înalt al vieţii, adică exact ceea ce, astăzi, căutăm ca antidot la dezorganizarea care subminează înţelesul lumii (crizele cele mai perceptibile - sociale, economice şi financiare), astfel că interesul în subiect este mai curând practic, decât de natură exegetică.

Translatarea soluţiilor potrivite epocii de bronz şi societăţii sclavagiste la problemele contemporane ar dovedi un umor îndoielnic, dar stereotipiile în organizarea colectivă, invarianţii din viaţa omului şi persistenţa milenară a reperului axiologic înălţat de textele sacre ale religiilor abrahamice, îngăduie ca examinarea soluţiilor antice să poată fi nu doar sugestivă, ci chiar stimulativă, instructivă şi, de aceea, recomandabilă.

Eseul de faţă îşi are obârşia în cartea mea "Soluţia crizei/Terminus a quo" (Editura RAO, Bucureşti, 2016 - cartea poate fi citită liber, on line, în limba engleză, pe site-ul www.bursa.ro), unde am inclus o parte din articolele mele de presă pe subiectul crizei financiare, publicate (între anii 2010‑2016) în cotidianul financiar românesc BURSA; lucrarea conchide că soluţia crizei financiare mondiale nu este de natură financiară, ci rezidă în proiectarea lumii dezirabile (Apocalypsis) şi în practica ei.

Căutarea conceptului de lume dezirabilă în textele sacre iudeo-creştine prezintă avantaje:

- cercetarea este sprijinită de procesarea miilor de alţi căutători din generaţiile actuale şi trecute (2), sincronizaţi într-o dezbatere imaginară care, ca în Talmud, nu ţine seama de răstimpul care desparte opiniile exprimate (fatalmente, întreprinderea este tradiţională şi, într-o măsură, anistorică);

- evită, pentru moment, problemele toxice ale planificării unei cercetări colective multidisciplinare, întreprinsă cu instrumentele contemporane (filosofie, sociologie, economie, drept, etică şi certamente altele) şi ale însuşirii, de către voinţa politică, a rezultatului acestui proces; căci nu este sigur că ar urma consecinţe mai otrăvitoare dacă am lăsa la voia intâmplării evoluţiile dezorganizării noastre către lipsirea de rost (ceea ce, de fapt, pare cel mai probabil să se petreacă);

- poate să beneficieze de portanţa evlaviei religioase, înainte să fie însuşită politic.

Disjuncţia sângeroasă dintre "Împărăţia lui Dumnezeu" şi "Tikkun ha Olam"

Noul Testament relatează declaraţia lui Iisus Cristos că misiunea pentru care a fost trimis era să propovăduiască Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu (3), dar este unanim admis că o desfăşurare a conceptului lipseşte din textul creştin, care raportează doar reacţiile gestuale şi/sau verbale ale lui Iisus, în diverse împrejurări biografice, din care obţinem, cel mult, un contur exterior al noţiunii, fără să fim vreodată înăuntru.

Faptul generează o triplă provocare:

a) este contrariant ca Noul Testament să nu prezinte însăşi doctrina a cărei propovăduire a fost misiunea vieţii personajului său central (şi foarte probabil, motivul condamnării sale la moarte); Evangheliile nu ne spun explicit de ce a trăit şi de ce a murit Iisus Cristos (motivele au fost dezvoltate şi interpretate de Apostolul Pavel şi tradiţia creştină ulterioară); este aceasta o omisiune deliberată sau autorii Evangheliilor canonice pur şi simplu nu au putut să expliciteze Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu, în pofida eforturilor lui Iisus? - există indicii care să susţină ambele variante;

b) credinciosul tânjeşte la admiterea sa în Împărăţia lui Dumnezeu, a cărei certitudine o poate dobândi abia după însuşirea conceptului care îi lipseşte;

c) inteligenţa, indiferent de credinţă, este asmuţită să scormonească textul sacru pentru satisfacţia înţelegerii.

Această triplă provocare a fermentat vasta literatură consacrată definirii "Împărăţiei lui Dumnezeu", literatură care s-a hrănit cu generoasele sugestii metafizice pe care acest nume atât de expresiv le inspiră şi care nu pot fi infirmate de nimeni, deşi nici confirmarea nu se află la îndemână (un sprijin textual frecvent folosit se regăseşte în "Profeţii").

Totuşi, Noul Testament indică faptul că izvorul ideatic pentru Împărăţia lui Dumnezeu cuprinde Legea şi Profeţii (4), adică Tanakh/ (Vechiul Testament); ceea ce ar putea fi motivul pentru care este omisă învăţătura Evangheliei propovăduite de Iisus - Noul Testament nu prezintă ceea ce este prezentat, deja, în Vechiul Testament, (pentru că ar fi inutil), ci, cel mult, relatează laitmotivul rostit de Iisus - "ca să se împlinească profeţia" -, repetat în toate împrejurările pe care le creează, ca să fie identificat drept Mesia, fără să se declare explicit.

Cel mai probabil, la data la care Iisus a precizat Legea ca "sursă bibliografică" pentru Împărăţia lui Dumnezeu, s-a referit la Tora (scrisă şi orală), pe baza cărora, ulterior, a fost stabilit corpul celor 613 Porunci dumnezeieşti (Mitzvot) căpătate pe Muntele Sinai de Moise, despre care se spune că le-a transferat mai departe.

Deşi tradiţia susţine că Poruncile au fost transmise din generaţie în generaţie neschimbate, totuşi ea consemnează pierderea a 300 dintre ele (sau chiar mai multe, încă de la primul transfer) şi afirmarea ulterioarei lor recuperări; apoi, rătăcirea cu totul a însăşi Cărţii, (în întregime sau parţial) şi regăsirea ei în timpul domniei lui Iosia (5), în secolul al VII-lea î.e.n. (unii exegeţi suspectează, chiar, că Pentateuhul s-a pierdut pentru totdeauna şi că găsitorul, preotul Hilchia, este, de fapt, autorul său); felul discutabil în care Rabi Simlai (6) a ajuns la cifra de 613 şi modalitatea intuitivă prin care această cifra a devenit valoare numerică a mulţimii Poruncilor, respinsă de unii exegeţi ca străină de tradiţia rabinică; dar, mai ales, efortul nereuşit dealungul unui mileniu, aproape, al unor minţi strălucite să găsească în mod concret lista celor 613 Porunci; pe care, în sfârşit, o stabileşte Maimonides, într-o operă laborioasă (7); şi deşi lista lui este viguros şi argumentat contestată, devine general acceptată; la toate aceste reîncarnări, tribulaţii şi aventuri ale listei Poruncilor au participat acţiunea şi spiritul oamenilor, astfel că, atât mai mult, Poruncile s-au definit ca "loc de întâlnire cu Dumnezeu", în toate domeniile vieţii sociale şi spirituale, iar nu doar ca mulţime deschisă de obligaţii încărcate de Dumnezeu în sarcina fiecărui membru al omenirii.

Dacă despre raţiunea şi mobilurile divine este impropriu să ne pronunţăm, totuşi procesarea şi participarea omenească la spaţiul normativ al Poruncilor dumnezeieşti le conferă acestora prezumţia de coerenţă - unicitatea şi consecvenţa identităţii cu sine a fiecărei Porunci, respectarea principiului terţiului exclus şi al noncontradicţiei corpului de Porunci - care sunt calităţi ale logicii omeneşti, în vederea comprehensibilităţii.

Prezumţia sprijină eseul de faţă, în configurarea a ceea ce putem numi "Împărăţia lui Dumnezeu", prin asamblarea Poruncilor dumnezeieşti într-un sistem normativ al organizării societăţii, corespunzător valorilor Torei.

În centrul acestei construcţii se găseşte Tzedakah, cu cele două Legi ale sale - Legea Iertării şi Legea Eliberării - a căror respectare este condiţia dumnezeiască pentru încheierea ultimului Legământ dintre Dumnezeu şi Poporul lui Israel, prin care Dumnezeu îi permite să folosească Ţara Făgăduită/Erertz Israel şi îi hărăzeşte supremaţia în Lume.

Disjuncţia sângeroasă dintre "Împărăţia lui Dumnezeu" şi "Tikkun ha Olam"

Detaliu din "Gradina deliciilor", Hieronymus Bosch, pictată intre 1490 si 1510

Shmita funcţionează bivalent, căci respectarea ei nu doar îndeplineşte condiţia Legământului, ci asigură coeziunea socială, eficienţa economică şi ambianţa care antrenează valorile etice şi spirituale promovate şi impuse de Porunci; aceste valori sunt presupuse drept definitorii Împărăţiei lui Dumnezeu - o organizare omenească ideală, a cărei supremaţie promisă se realizează prin sine, fără vreo altă intervenţie transcendentală decât cea a promisiunii.

Este un miracol inteligibil - Făgăduinţa se împlineşte prin Legamânt (promisiunea divină, prin respectarea omenească a Poruncilor).

După cum se spune, "Cineva aflat în spatele capacului chivotului ar trebui să se vizualizeze ca şi cum ar sta în faţa capacului chivotului ... " (Berakhot 30a).

Invocând faptul că Shmita inhibă creditul în preajma Anului Sabatic deoarece provoacă un blocaj economic ciclic, Hillel a introdus procedura Prosbulului, sub cuvânt că "repară lumea" (Tikkun ha olam), autorizând ocolirea Legii Iertării prin chichiţe avocăţeşti şi lingvistice, pentru creditarea în flux continuu.

Practica Prosbulului a alterat Shmita (de respectarea căreia depindea îndeplinirea Promisiunii dumnezeieşti din Legamânt) şi, astfel, a făcut imposibilă realizarea ei - eventual, a Împărăţiei lui Dumnezeu, care a rămas o utopie mesianică.

Mai mult, Dumnezeu însuşi a devenit o instanţă exterioară, ale cărei cuvinte pot fi răstălmăcite.

Modificarea radicală a Poruncilor, în chiar contrariul lor, este limita extremă a unui proces îndelungat de alterare a caracterului divin al Poruncilor, care a deschis linia creativităţii rabinice, în care validitatea interpretării textului sfânt corespunde unei decizii omeneşti adoptate prin votul majorităţii, respingând invocarea intenţiei divine dindărătul cuvintelor Poruncilor (interpretarea autoritară, cu originea în Torah orală).

Această dezvoltare împlinită în perioada Amoraim pare să fi ţâşnit din controversa dintre "o lume mai bună" (Tikkun ha olam) şi "o lume ideală" (Împărăţia lui Dumnezeu), transformată într-un conflict sângeros care, aparent, şi-a obnubilat mobilul ideatic, cedând, probabil, în faţa spectaculosului naraţiunii care culminează cu crucificarea lui Iisus.

Configurarea Împărăţiei lui Dumnezeu, în acest eseu, nu se revendica de la Biblie decât în măsura în care fiecare poate găsi în Carte ceea ce caută şi o poate citi în felul său; şi nu o propune ca ideal social, ci drept bază de discuţie şi reper al testării.

Va urma...

Note

(1) "Tikkun ha-olam", în accepţia din "Aleinu leshabei'ach- o rugăciune din "Siddur", cartea iudaică clasică de rugăciuni: "pentru a percepe cu iuţeală splendoarea atotputerniciei Tale, pentru a face ca detestabilul (idolatria) să fie îndepărtat de pe pământ, iar zeii (falşi) să fie complet eliminaţi, pentru a takein olam - repara /îmbunătăţi lumea - sub Împărăţia Atotputernicului" ("to speedily see Your mighty splendor, to cause detestable (idolatry) to be removed from the land, and the (false) gods will be utterly 'cut off', to takein olam - fix/repair/establish a world - under the Almighty's kingdom" - (https://en.wikipedia.org/wiki/Tikkun_olam).

(2) "The Kingdom of God: A Bibliography of 20th Century Research. Update Les³aw Daniel Chrupca³a/Created: 5 July, 2007. Last modified: 11 November, 2019" este una din listele bibliografice prezente pe internet (https://www.academia.edu/41346521/The_Kingdom_of_God_A_Bibliography_of_20th_Century_Research._Update), care, fără să fie singura de acest fel, este dedicată exclusiv lucrărilor pe subiectul Împărăţiei lui Dumnezeu; lista se întinde pe 400 de pagini, afişând circa 6000 de studii.

(3) "Şi El a zis către ei: Trebuie să binevestesc împărăţia lui Dumnezeu şi altor cetăţi, fiindcă pentru aceasta am fost trimis". (Luca: 4:43).

(4) "Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc". (Matei:5:17)

(5) "Când au luat ei argintul care se adusese în templul Domnului, atunci Hilchia preotul a găsit Cartea Legii Domnului care fusese dată prin mâinile lui Moise". (Cartea a doua Paralipomena/a doua a Cronicilor - Capitolul 34/14. ).

(6) Numărul total al Poruncilor a fost stabilit în a doua jumătate a secolului al treilea (circa 250‑290) de Rabi Simlai, amoraim din a doua generaţie, calculând ghematria cuvântului Tawrah (pronunţia arabă Tawrah, pentru Torah), vezi: (https://www.sefaria.org/Makkot.24a.2?langbi&withChidushei% 20Agadot&lang2en/The William Davidson Talmud/Makkot 24a).

(7) "Mishneh Torah", scrisă între anii 1170‑1180

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Care sunt cele 613 Porunci Dumnezeiesti?

    multumesc 

    1. In text scrie "...în mod concret lista celor 613 Porunci; pe care, în sfârşit, o stabileşte Maimonides, într-o operă laborioasă (7);"

      La Nota (7) scrie: "Mishneh Torah", scrisă între anii 1170?1180. 

      In Mishneh Torah vei gasi comentarii ale tuturor celor 613 Mitzvot, dar nu ca o lista si nu in ordinea enumerarii. 

      Lista o gasesti in "Sefer HaMitzvot". 

      Dupa Introducere si cele 14 capitole dedicate principiilor {"Shorashim"/radacini) de identificare a Mitzvot (includere si/sau excludere), incepe Introducerea în numărarea Mitzvot, urmata de prezentarea fiecarei Porunci - mai intii cele 248 pozitive, apoi cele 365 negative. 

      Daca introduci pe Google cuvintele cheie Sefer HaMitzvot, atunci a treia adresa afisata este Sefaria, intri si gasesti raspunsul la intrebarea ta "Care sunt cele 613 Porunci Dumnezeiesti?", cu precizarea ca ele sint cele identificate de Maimonide (includ Decalogul) si ca textul sau este disponibil in engleza. Multumesc!

    ...Imi plac mult comentariile pe teme religioase a lui MAKE.Citesc de fiecare data cand apar. Dar,dar....trebuie sa fim constienti ca mintea noastra umana,avand in vedere complexitatea acestui univers,este limitata si atunci fiecare vine cu ''eseul'' lui cu mai mult sau mai putina documentare.Apreciez dezvoltarea lui Make privind ''Imparatia lui Dumnezeu'' si Tikkun ha Olam.PS Astept alte comentarii.

    1. "[...] fiecare poate găsi în Carte ceea ce caută şi o poate citi în felul său"

    Mai binele este raul binelui.

    Așteptăm continuarea. 

    1. N-am inteles comentariul, dar raspunsul este o intrebare: ce alegi - cel mai mic rau dintre cele rele, sau mai binele care este raul binelui?

    Interesantă perspectivă, relativ materială. Dar puțin spre deloc despre intersectarea cu dimensiunea spirituală. Actul pedagogic in sine este foarte bun, dar eu cred că este nevoie de mai mult.

    1. Imi cer iertare pentru confuzia indusa.

      Acesta nu este un act pedagogic, nu concurez cu cineva si nici nu indeplinesc vreo sarcina. 

      Ceea ce scriu tine de un imbold personal.

      Cit timp sint multumit, cred ca nu este nevoie de mai mult decit fac ca sa-l fac. 

    Excepțional eseu! Mulțumiri autorului !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9762
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7170
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3244
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9713
Gram de aur (XAU)Gram de aur397.9899

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb