Fluxurile de petrol din conducte şi vânzările de combustibli din benzinării, la nivel mondial, sugerează că scăderea cererii de ţiţei a atins, probabil, punctul cel mai de jos la mijlocul lunii aprilie şi a început să se redreseze uşor, potrivit unei analize Bloomberg, care arată, însă, că revenirea este extrem de înceată şi va dura foarte mult. În opinia unor specialişti din domeniu, refacerea cererii ar putea să dureze chiar decenii, nu doar câţiva ani.
"Cred că am trecut de nivelul cel mai de jos al cererii", declară Marco Dunand, co-fondator al Mercuria Energy Group Ltd., una dintre primele cinci mari case de comerţ cu petrol la nivel mondial. Conform Bloomberg, traderii de petrol cred că este posibil să dureze ani buni redresarea cererii globale de ţiţei până la nivelul de dinaintea pandemiei de Covid-19, de aproximativ 100 de milioane de barili pe zi.
Totodată, o minoritate din rândul analiştilor, care este însă în creştere, speculează că s-ar putea ca cererea să nu mai ajungă vreodată la nivelul anterior izbucnirii pandemiei de coronavirus.
Agenţia Internaţională a Energiei estimează că, în luna mai, consumul de petrol va scădea cu 25,8 milioane barili pe zi, respectiv cu 14,6 milioane în iunie. În decembrie, consumul va fi cu 2,7 milioane de barili de ţiţei pe zi sub nivelul din 2019, potrivit agenţiei.
• Exxon Mobil: "Tranzacţii în creştere în Europa, SUA, şi Asia"
Pe fondul unei cereri care dă semne uşoare de creştere, Darren Woods, CEO al gigantului petrolier american Exxon Mobil Corp., afirmă: "Am observat îmbunătăţiri reale pe pieţe, am văzut în luna mai tranzacţii în creştere în Europa, lucru care se întâmplă şi în SUA, şi în Asia. Aş spune că există unele semne timpurii încurajatoare".
Şi Olivier Jakob, director general al societăţii de consultanţă Petromatrix GmbH, afirmă: "La nivel global, ne aflăm în punctul în care am trecut de ce a fost mai rău pentru distrugerea cererii de petrol, dar nu pentru distrugerea ofertei. Acest lucru ar trebui să ajute la stabilizarea preţurilor".
În Spania, ţară care a impus una dintre cele mai severe carantine din Europa, cererea de benzină a fost mai mică cu 75% în săptămâna încheiată în 26 aprilie 2020, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, potrivit cifrelor operatorului de conducte CLH Group. Procentul este ceva mai bun raportat la situaţia înregistrată la mijlocul lunii aprilie (81%), respectiv la finele lui martie (83%).
Bloomberg mai arată că, în Marea Britanie, cererea pentru combustibili este cu 55%-60% mai redusă decât înaintea crizei generate de pandemie. În urmă cu două săptămâni, aceasta era cu 65%-70% mai mică, potrivit Asociaţiei Distribuitorilor de Petrol.
Cifrele arată, aşadar, o redresare marginală, dar care indică faptul că punctul cel mai de jos în privinţa cererii a fost depăşit. "Când cererea se îmbunătăţeşte, preţurile se redresează", afirmă Torbjorn Tornqvist, şef al departamentului de tranzacţii cu mărfuri din cadrul Gunvor Group Ltd. În opinia sa, ceea ce a fost mai rău pentru preţul petrolului a trecut, dar avertizează că acesta se va menţine o vreme la nivel redus, la fel şi cererea. Conform spuselor sale, preţul petrolului nu va trece de 40 de dolari barilul mai devreme de finele lui 2021.
În SUA, cantitatea de benzină furnizată pieţei a crescut în săptămâna încheiată în 24 aprilie, la circa 5,9 milioane de barili pe zi, de la 5,1 milioane de barili în prima săptămână din aprilie. Însă, cantitatea este sub cea de 9 milioane de barili înregistrată înainte de pandemie, conform datelor oficiale.
La începutul lunii aprilie, rafinăriile au avut o cerere de benzină de 55% din nivelul normal, potrivit Bloomberg, care precizează că această proporţie a ajuns la 64%, în medie, în ultimele şapte zile.
Procesul de redresare a pieţei va dura mult timp, specialiştii atrăgând atenţia că ţiţeiul brut şi produsele petroliere nevândute probabil se vor acumula în depozite în iunie, poate chiar şi în iulie, ceea ce va putea duce din nou preţul petrolului la niveluri extrem de reduse, aşa cum s-a întâmplat în aprilie, când cotaţia a ajuns chiar în teritoriu negativ.
• Royal Dutch Shell: "Cererea de petrol nu se va redresa niciodată pe deplin"
Ce va însemna "noul normal" pentru cererea de petrol odată ce pandemia de Covid-19 va trece, este greu de anticipat, iar specialiştii prevăd că aceasta nu va putea ajunge la nivelul din 2019 ani buni de acum înainte, ceea ce va crea o supracapacitate pe întregul lanţ de aprovizionare cu petrol şi va pune presiune pe preţuri.
Unii specialişti, inclusiv directorul executiv al grupului petrolier anglo-olandez Royal Dutch Shell Plc, Ben van Beurden, sugerează că cererea de petrol nu se va putea redresa niciodată pe deplin.
La rândul lor, analiştii Citigroup Inc. preconizează că nivelul consumului de combustibil pentru avioane înregistrat în 2019 nu va putea fi atins mai devreme de 2022.
Conducerea producătorului de avioane Boeing Co. sugerează că este posibil ca traficul de pasageri să nu revină la nivelul din 2019 timp de trei ani şi, chiar atunci când zborurile publice vor fi reluate, companiile aeriene vor folosi cele mai noi şi mai eficiente avioane pentru transport, care presupun un consum redus de combustibili.
Scăderea consumului mondial de petrol în aprilie a fost de 35 de milioane de barili pe zi, iar estimările pentru întreg anul 2020 arată un consum cu aproximativ 10 milioane de barili pe zi (sau cu 10%) mai mic decât în 2019.
Analiza Bloomberg menţionează că, după eliminarea restricţiilor impuse de pandemia de Covid-19, mulţi dintre noi ne vom relua cât mai repede posibil modul de viaţă anterior, dar alţii vor renunţa la naveta zilnică în favoarea lucrului de acasă, pe cât mai mult posibil.
În plus, după câteva luni în care teleconferinţele s-au desfăşurat cu succes, călătoriile de afaceri care ţineau avioanele pline vor fi, de asemenea, reduse, acestea fiind schimbări care pot duce la sporirea consumului de energie electrică şi la micşorarea cererii de combustibili.
Industria petrolieră poate supravieţui unei scăderi cu 5% a cererii pe termen lung, dar îi va fi mult mai greu să prospere, spun analiştii, care adaugă că o astfel de pierdere va cauza o supracapacitate structurală chiar în lanţul de aprovizionare cu petrol: vor fi prea multe sonde de extracţie, prea multe nave pentru transport, prea multe rafinării pentru procesare.
Partea upstream a afacerilor cu ţiţei - de extracţie - se va confrunta cu mai puţine probleme, conform Blommberg, care aminteşte că zăcămintele de ţiţei intră în mod natural în declin odată ce sunt puse în funcţiune, impunând producătorilor să creeze noi capacităţi, în altă parte. Problema va fi pe partea de distrbuţie şi procesare, unde capacitatea de rezervă va fi foarte greu de eliminat, conform analizei.
• Goldman Sachs îşi modifică în urcare estimarea pentru preţul petrolului în 2021
Producţia de ţiţei în scădere, alături de redresarea cererii ar trebui să impulsioneze preţurile anul viitor, potrivit Goldman Sachs Equity Research, care şi-a modificat în urcare estimările privind cotaţiile acestei materii prime. Banca americană de investiţii preconizează că preţul petrolului european Brent va fi de 55,63 dolari/baril în 2021, faţă de 52,50 dolari barilul, cât estima anterior. Pentru ţiţeiul american West Texas Intermediate (WTI), previziunea este de 51,38 dolari/baril, comparativ cu 48,50 dolari/baril, cât anticipa banca anterior.
Goldman Sachs arată: "Producţia de petrol a început să scadă, în baza acordului OPEC+. Cererea începe, de asemenea, să se redreseze de la nivelul extrem de scăzut, în baza reluării activităţii economice din China, respectiv a cererii de transport în ţările dezvoltate".
Preţul futures al petrolului brut american West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în luna iunie era de 19,62 dolari/baril ieri, la ora 08.43, la NYMEX, cu 0,8% mai mic faţă de sesiunea bursieră anterioară. Cotaţia petrolului european Brent cu livrare în iulie atingea 26,32 dolari barilul la ICE Futures Europe, în scădere cu 0,5%. În intervalul 27 aprilie -1 mai, cotaţiile ţiţeiului au înregistrat primul avans săptămânal din ultima lună, în condiţiile în care OPEC+ a început să-şi reducă producţia.