După perioada pandemiei, în care a avut un boom fără precedent al vânzărilor online în România, în 2022, piaţa de ecommerce a înregistrat un ritm de creştere mai lent, fiind dominată de tendinţe de "reaşezare" în vânzare şi "cumpătare" din partea consumatorilor românilor, arată o analiză cu principalele concluzii ale unora dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii pentru comerţ digital, conform unui comunicat remis redacţiei. Potrivit acestora, piaţa de comerţ digital a fost la nivel maxim de competitivitate în acest an, în contextul în care tot mai multe magazine sunt create sau mutate în online.
Conform analizei despre piaţa de ecommerce în 2022, la care au participat companiile EuPlatesc.ro - procesator de plăţi electronice, Limitless Agency - agenţie de marketing digital, NextUp Solutions - furnizor de ERP şi alte soluţii software pentru magazine online, VTEX - platformă enterprise de comerţ digital şi White Image - agenţie de email marketing, comerţul digital din România trece printr-o etapă de reaşezare, în care creşterea nu mai este la fel de spectaculoasă ca în perioada 2020-2021, mai ales în contextul inflaţiei mari din ultimele luni care i-a determinat pe români să cheltuie mai puţin. Per total, potrivit estimările ARMO şi GpeC, piaţa de ecommerce din România va creşte cu aproximativ 10% faţă de anul trecut, ajungând la aproape 7 miliarde de euro.
"Anul acesta, piaţa de ecommerce este în continuă creştere, însă creşterile nu mai sunt la fel de mari ca în anii anteriori. Există o lipsă de predictibilitate pe fondul evenimentelor exterioare, care afectează direct şi indirect piaţa de comerţ electronic românească. De la criza cipurilor, până la scumpirea transportului din China, aceste lucruri se reflectă în timp asupra business-urilor din online şi au consecinţe diverse pe piaţă", punctează Daniel Slăvenie, CEO Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenţii de marketing digital din România, cu peste 300 de clienţi din ecommerce.
Potrivit sursei citate, deşi ritmul de creştere este lent, piaţa de comerţ digital a devenit mult mai competitivă, iar brandurile şi retailerii sunt mai concentraţi pe strategii de atragere şi de retenţie a clienţilor, menţionează Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX, platforma enterprise de comerţ digital cu ajutorul căreia brandurile şi retailerii îşi gestionează operaţiunile de comerţ la nivel global.
În acelaşi timp, Andrei Georgescu, co-fondator White Image, cea mai mare agenţie de email marketing din ţară, subliniază că în 2022 s-a diminuat exuberanţa din pandemie privind creşterile din ecommerce. "2022 pentru online a fost un an de reaşezare post-pandemică, după o perioadă de creşteri mari, iar din a doua parte a anului se resimte tot mai pregnant sentimentul de criză economică. Exuberanţa succesului obţinut uşor în online din anii de pandemie a făcut ca multe decizii strategice în multe companii să fie lăsate la voia întâmplării, adică să nu fie bine fundamentate şi analizate, ceea ce le aduce cheltuieli suplimentare", explică antreprenorul şi specialistul în promovare prin email şi SMS.
"În ultimii doi ani, post-pandemie, se simte o evoluţie, dar şi un interes crescut pentru deschiderea de magazine online. Şi nu e vorba doar despre faptul că magazinele fizice abordează şi vânzarea online, ci mai ales despre mutarea exclusiv în online, fiind calea cea mai sigură de creştere pentru cele mai multe business-uri locale. Antreprenorii locali au apetit pentru cifre şi, odată ce folosesc softuri capabile să-i orienteze cu date în timp real, le devine evident că este mai productiv şi mai profitabil să vândă în mediul virtual", adaugă Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions, una dintre principalele companii de soluţii software pentru afaceri.
În ceea ce priveşte comportamentul de achiziţie, consumatorii din România au fost mai cumpătaţi în 2022 decât în alţi ani şi s-au orientat mai mult către produse mai puţin costisitoare.
"Consumatorii sunt mai atenţi la ce cumpără, nu mai fac cumpărături de impuls ca în anii trecuţi şi sunt mai chibzuiţi cu bugetele. Românii nu s-au mai aruncat ca înainte să cumpere din impuls. În lipsa restricţiilor după pandemie, consumatorii au revenit la obiceiurile vechi, cumpărând mai mult din offline. Din datele noastre, în perioada ianuarie-iunie retailul offline a crescut cu 22%, iar online-ul a avut o uşoară scădere de 3%, care este recuperată pe final de an", explică reprezentanţii Limitless Agency, potrivit cărora valoarea medie a comenzii în noiembrie a fost de 542 lei, în creştere uşoară, cu 0,5%, faţă de 2021, având în vedere inflaţia.
Astfel, potrivit datelor Limitless Agency, cele mai cumpărate produse au fost din categoriile IT&C, fashion, auto, casă & grădină, cărţi & librărie, bijuterii, food şi beauty. În creştere în 2022 au fost domeniile fashion, beauty, grocery, HoReCa, home & deco şi IT&C, potrivit estimărilor reprezentanţilor VTEX.
Ca metodă de plată, este în continuare preferată plata ramburs, însă creşte spectaculos plată cu cardul bancar online. "Având în vedere că plata electronică este tot mai sigură şi simplificată, va creşte şi mai mult nivelul de încredere al consumatorilor români în metodele de plată cu cardul online, urmând să echilibrăm balanţa plată ramburs-plată online, iar în viitorul apropiat să domine metoda de plată electronică", explică Ştefan Suceveanu, co-fondator EuPlatesc.ro, unul dintre cei mai mari procesatori de plăţi electronice de pe piaţă.
De altfel, potrivit datelor EuPlatesc.ro, românii sunt tot mai interesaţi să cumpere online si preferă să aibă cât mai puţine aplicaţii instalate pe telefon pentru a efectua operaţiunile periodice de care au nevoie. Valoarea medie anuală generală a unei tranzacţii online este în jur de 300 de lei. După numărul de tranzacţii, cea mai utilizată metodă de plată este plata cu cardul în coşul de cumpărături online, urmată de opţiunea cu link de plată pe factură electronică sau trimis direct clientului final şi de plăţile prin Click4Pay, Apple Pay şi Google Pay, subliniază sursa citată.
Investiţiile în automatizări pentru eficienţă crescută în business şi soluţii care să îmbunătăţească experienţa de cumpărare online au fost reprezentative pentru piaţa de ecommerce în acest an.
Potrivit VTEX, dezvoltarea de marketplace a fost una dintre principalele tendinţe ca investiţie în 2022, având în vedere că multe companii au ajuns la maturitate şi urmăresc scalarea business-ului. De asemenea, un nou canal care a luat avânt este segmentul de ecommerce B2B, care continuă să crească.
"Pe partea de funcţionalităţi sau metode de atragere clienţi, retailerii şi brandurile au implementat anul acesta noi instrumente şi aplicaţii care duc la rate de conversie mai mari - aici vorbim despre multiple module de promoţii inteligente, de funcţionalităţile de tip Intelligent Search, Live Shopping sau comerţ conversaţional. În acelaşi timp, în zona de omnichannel a crescut interesul pentru funcţionalităţile de tip Live Shopping, Infinite Isle, Reserve Online, Pickup In-Store, Buy Online, Pickup In-Store sau Buy Online, Return In-Store", explică Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager în cadrul VTEX.
Totodată, tot mai des au loc investiţii în soluţii software de gestiune a proceselor, stocurilor şi comenzilor. Conform datelor NextUp Solutions, în acest an, retailerii au investit între 1.000 euro şi 5.000 de euro în softuri pentru procesarea automată a comenzilor, fiind interesaţi în special de funcţionalităţi precum actualizarea în timp real a produselor afişate în magazinul online pentru a evita riscul de over-shop (comandarea unui produs indisponibil), actualizarea permanentă a produselor din stoc şi primirea de notificări când stocul se apropie de zero, pentru a genera comenzi noi către furnizori.
"Prin soluţii de procesare automată, retailerii pot gestiona stocuri de până la 30.000 de articole diferite şi pot procesa până la 1.000 comenzi pe zi, adică de 50 ori mai multe comenzi decât în lipsa unei soluţii automatizate. Astfel, prin automatizări, eficienţa în activitate creşte cu până la 50%, iar costurile în business încep să scadă, mai ales cele cu resursa umană. În plus, antreprenorii vor să adopte tot mai multe automatizări în afacerile lor pentru că obţin mai multă predictibilitate în baza cifrelor. Pot să vadă costuri versus venituri şi să ştie oricând, oriunde ar fi, în cifre exacte, cum stă afacerea lor, cât valorează, cât produce şi unde să facă mai bine luna următoare şi anul următor", explică Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Astfel, concluzionând, potrivit furnizorilor de soluţii pentru ecommerce, piaţa de comerţ digital a avut un parcurs diferit atât faţă de perioada pandemiei, cât şi faţă de 2019, prognozând la unison creşterea continuă a industriei, având în vedere influenţa tot mai mare a tehnologiei şi dorinţa consumatorilor de a face cumpărături de oriunde s-ar afla, fără a mai pierde timp în magazine fizice, se menţionează în comunicat.