2023 a fost anul inteligenţei artificiale generative (GenAI), iar experţii sunt de părere că acesta este doar începutul unor mari schimbări. Odată cu dezvoltarea rapidă a tehnologiei, asistăm la deblocarea unor noi oportunităţi pentru lume, dar şi la apariţia unor noi provocări. SoftServe, una dintre cele mai importante companii globale de consultanţă IT, a realizat o analiză a evoluţiei GenAI, identificând tendinţele cheie şi domeniile în care am putea vedea un impact notabil anul acesta, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conţinut video realizat prin intermediul inteligenţei artificiale generative
Conform comunicatului, videoclipurile scurte sunt cel mai popular format de conţinut în rândul Generaţiei Z pe reţelele de socializare. Din ce în ce mai multe aplicaţii AI se luptă pentru statutul de creator de conţinut video preferat, iar tehnologia merge dincolo de partea vizuală şi poate include voci sintetice, expresii faciale, diferite tonuri sau intonaţii, ce permit realizarea unui clip integral cu ajutorul GenAI.
Toate aceste evoluţii din domeniul creării de conţinut vizual vor avea un impact şi asupra marketingului, a eficienţei şi vitezei din acest domeniu. Chiar dacă tehnologia avansează rapid în domeniul video, experţii subliniază că încă mai sunt multe aspecte de dezvoltat şi îmbunătăţit pentru a trece la realizarea unor filme la calitate foarte înaltă prin GenAI anul acesta. Totuşi, ne putem aştepta că vor apărea din ce în ce mai multe extensii în programele de procesare foto şi video bazate pe inteligenţă artificială, precum cele ce pot adăuga sau elimina obiecte sau cele care pot mări rezoluţia video. Acest lucru va accelera procesul de creare a videoclipurilor şi de adaptare a acestora la diferite platforme.
De asemenea, compania mai notează că avatarurile personalizate şi foarte realiste vor începe să devină parte a brandurilor şi a experienţei oferite clienţilor, iar crearea de modele 3D pentru Metavers va fi unul dintre principalele domenii în dezvoltare.
Alegeri şi mass-media
2024 va fi anul alegerilor în 40 de ţări, printre care şi în ţara noastră, SUA, Marea Britanie, India sau Mexic - Bloomberg Economics estimează că 41% din populaţia lumii va vota.
Acesta va fi primul an în care echipele oamenilor politici vor începe să folosească în campaniile lor instrumente de inteligenţă artificială generativă pentru a crea mesaje şi conţinut personalizat. De asemenea, şi domeniul mass-media se va adapta la noile tehnologii - de exemplu, un start-up media din America a anunţat recent lansarea unui program de ştiri generat în totalitate de inteligenţa artificială. Însă, odată cu utilizarea GenAI de către mass-media, există riscul ca alegătorii de anul acesta să asiste la o creştere masivă a fake news-urilor şi manipulării periculoase, avertizează compania.
GenAI în design şi marketing
Datorită evoluţiei rapide a tehnologiei, se preconizează că anul 2024 va marca o accelerare notabilă a procesului de generare a imaginilor 2D şi 3D în proiectare, prin instrumente puternice precum Nvidia Omniverse şi GET3D. Deşi inteligenţa artificială nu va înlocui designerii, fluxul lor de lucru se va schimba cu siguranţă, explică experţii SoftServe.
De asemenea, rapiditatea în scrierea de texte va fi unul dintre criteriile de performanţă importante pentru agenţiile de design şi departamentele de marketing. Cu toate acestea, problema drepturilor de autor pentru materialele vizuale create şi a cadrului legal pentru utilizarea acestora în marketing şi publicitate devine şi mai crucială, astfel încât industria se va îndrepta către crearea de modele proprii pentru mărci/companii sau către "reconversia" unor programe care folosesc conţinut cu drepturi de autor.
Inteligenţa artificială conversaţională în aplicaţiile AR
Inteligenţa artificială devine tot mai accesibilă pentru publicul larg. În ultimul an au apărut tot mai multe programe sau gadget-uri care înţeleg comenzile scrise sau vorbite şi cu care poţi purta o conversaţie. Specialiştii SoftServe sunt de părere că, pe măsură ce noi dispozitive vor intra pe piaţă, numărul consumatorilor de inteligenţă artificială conversaţională va creşte, la fel ca şi calitatea acestor soluţii, ceea ce va influenţa formarea unor noi obiceiuri de comunicare cu asistenţii virtuali de inteligenţă artificială.
Reglementarea Inteligenţei Artificiale
Majoritatea ţărilor încearcă să elaboreze un cadru legal pentru utilizarea inteligenţei artificiale generative până la sfârşitul anului. Unul dintre primii paşi de reglementare în Europa a fost Legea privind inteligenţa artificială aprobată de Parlamentul European în decembrie 2023. Acesta clasifică nivelurile de risc ale diferitelor modele, interzice utilizarea inteligenţei artificiale în anumite cazuri şi analizează impactul potenţial al acestei tehnologii asupra drepturilor omului.
Reglementarea urmăreşte să găsească un echilibru între dezvoltarea rapidă a inteligenţei artificiale şi riscurile cu care se confruntă societatea. SoftServe a realizat o cercetare care arată că echipele care folosesc GenAI sunt mai eficiente cu peste 40%. Astfel, potrivit specialiştilor, cea mai importantă tendinţă pentru 2024 este adoptarea rapidă a instrumentelor bazate pe inteligenţă artificială generativă.
Din mai 2022, compania SoftServe este prezentă şi în România, unde a angajat deja aproape 150 de persoane şi continuă să recruteze în domenii ca Software Engineering, Data Science, Project Management, Business Analysis şi altele.