ANALIZA VERIDIO: Creştere de până la 60% a valorii impozabile a clădirilor, în 2020
Adrian Vascu, Senior Partner Veridio
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări #Construcţii / 6 decembrie 2019
Efectele majorărilor de preţuri ale materialelor de construcţii din anul 2019, precum şi efectul în lanţ al creşterii salariului minim în sectorul construcţiilor conform OUG 114/2019, se regăsesc în modalitatea de stabilire a valorilor impozabile pentru anul 2020.
Aceste creşteri pot părea surprinzătoare, dar se încadrează în previziunile făcute la începutul anului 2019 de Comisia Naţională de Statistică şi Prog-noză, care estima o creştere a costului cu 47,9% - 57,9%, ca urmare a creşterii manoperei în construcţii.
Este extrem de important de precizat că modificarea valorilor impozabile nu conduce automat la modificarea impozitelor. Acest lucru se întâmplă doar dacă autorităţile locale păstrează neschimbate cotele de impozitare valabile la ultima reevaluare.
Prezentăm o simulare a impactului utilizării noilor indici asupra valorilor impozabile pentru câteva categorii principale de clădiri, fără ca estimarea să fie exhaustivă.
Cifrele prezintă o imagine a intervalelor posibile şi probabile de creştere a valorilor impozabile, iar motivele aces-tor creşteri sunt obiective şi sunt bazate pe realitatea evoluţiei preţurilor în 2019. Uzura fizică a construcţiilor din ultimii trei ani nu va putea compensa creşterea valorii de nou a con-strucţiilor.
Noile valori impozabile se vor regăsi în rapoartele de evaluare care vor fi realizate, pentru contribuabilii care vor solicita acest lucru, la începutul anului 2020. Ca în fiecare an, perioada de realizare a rapoartelor de evaluare este 1 ianuarie - 31 martie 2020. Persoanele juridice care şi-au realizat ultima reevaluare având data evaluării 31 decembrie 2016 pot evita creşterea cotei de impozitare la 5% prin realizarea evaluării pentru impozitare în primul trimestru al anului 2020.
Având în vedere că se cunoaşte deja evoluţia probabilă a valorilor impozabile (după cum se poate vedea mai jos) autorităţile locale ar trebui să ţină seama de efectul acestora atât asupra bugetului cetăţenilor cât şi asupra bugetelor locale, astfel încât să ia măsurile necesare, dacă se impun, din timp. Decizia le aparţine, iar realitatea obiectivă redată de cifrele de mai jos nu poate fi ignorată sau să fie considerată un factor subiectiv care, independent de autorităţile locale, a determinat creşterea impozitelor.
Fără a exonera evaluatorii de res-ponsabilitate, trebuie înţeles în mod corect că metodologia de calcul este una unitară şi că evoluţia rezultatelor nu este facultativă sau discutabilă.
După finalizarea procesului de reevaluare se va şti exact impactul asupra fiecărei clădiri. Până atunci, astăzi avem aceste premise certe. Este în consecinţă decizia autorităţilor locale dacă vor interveni sau nu în modalitatea finală de stabilire a impozitelor. Însă, inclusiv datorită acestui material, nu vor putea spune că nu au ştiut.