Publicul va cheltui mult în timpul EURO 2024, dar va economisi în următoarele luni.
Campionatul European de Fotbal organizat în Germania este unul dintre cele două evenimente sportive de top cu potenţial economic major, care vor avea loc în această vară în Europa, deschizând "drumul" înainte de Olimpiada din Paris, arată, într-o analiză recentă, Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, o companie de tranzacţionare şi investiţii pe bursele internaţionale, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conoform comunicatului, având în vedere magnitudinea celor două evenimente, întrebările care apar sunt legate de efectul economic pe care îl vor avea asupra celor două ţări gazdă. În cazul Campionatului European, este puţin probabil ca evenimentul să reprezinte un punct de cotitură pentru cea mai mare economie din Zona Euro, care se confruntă cu o lentoare economică.
Experienţa Cupei Mondiale de Fotbal din 2006 arată că marile evenimente sportive nu sunt catalizatori atât de puternici din punct de vedere economic. Economia Germaniei, cu o pondere mare în industrie, s-a aflat în dificultate după izbucnirea conflictului din Ucraina în februarie 2022, ceea ce a dus la creşterea costurilor la energie.
În prezent, Germania se află în al patrulea trimestru consecutiv de creştere zero sau negativă, fenomen ce pune presiune asupra Zonei Euro. Aşteptările sunt ca publicul să privească Euro 2024 drept prilej de a cumpăra un televizor nou, de a organiza adunări cu prietenii pentru a urmări meciurile sau de a ieşi mai mult în oraş în acelaşi scop.
Chiar dacă toate aceste acţiuni ale consumatorilor probabil vor creşte încasările comercianţilor, este posibil ca aceste cheltuieli să fie echilibrate prin economii în alte zone. Din acest punct de vedere, cheltuielile de consum nu cresc neapărat, ci "migrează".
Cu alte cuvinte, dacă publicul avut prea multe cheltuieli în timpul evenimentului, atunci s-ar putea ca în următoarele câteva luni să le reducă, ceea ce duce la un trend inconsecvent. În plus, odată ce "sărbătorile" dispar, cheltuielile încetinesc - sau ar putea chiar să scadă, subliniază Radu Puiu.
Potrivit unui studiu al Institutului Economic German, evenimentul ar putea oferi un mic impuls economic pentru cele 10 oraşe care găzduiesc meciurile. Cu toate acestea, impulsul nu va duce la un produs intern brut (PIB) mai mare la sfârşitul anului. PIB-ul Germaniei a scăzut cu 0,3% în 2023, peisaj ce a reprezentat cea mai slabă economie majoră din lume. Anul acesta se aşteaptă o creştere modestă.
Este adevărat că o parte dintre fonduri vor fi investite în unele stadioane sub forma unor lucrări de modernizare. Totuşi, nu vor fi construite noi drumuri sau alte infrastructuri, aşa cum s-a întâmplat, de exemplu, la Cupa Mondială din Africa de Sud din 2010.
Euro 2016, desfăşurat în Franţa, a stimulat economia ţării cu aproximativ 1,2 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de Centrul pentru Dreptul şi Economia Sportului (CDES) din Limoges şi de agenţia KENEO.
Peste 600.000 de vizitatori au petrecut în Franţa o medie de opt zile fiecare, cu o medie zilnică de cheltuieli de 154 de euro de persoană. Pe lângă faptul că Franţa a avut nevoie de puţine investiţii de capital pentru a se pregăti pentru turneu (cheltuind aproximativ 200 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii), găzduirea a fost o decizie care a avut sens din punct de vedere economic.
În cazul Campionatului European din 2020, acesta s-a desfăşurat în 11 oraşe din ţări diferite, fapt care a determinat un impact economic semnificativ diluat pentru fiecare locaţie în parte, arată analistul din cadrul XTB România.
Cât de "verde" va fi, de fapt, Germania în timpul EURO 2024?
UEFA şi Federaţia Germană de Fotbal (DFB) au promis că EURO 2024 va fi "cel mai durabil campionat european din toate timpurile". Planurile se extind asupra a 10 stadioane mari consumatoare de energie, a călătoriilor către şi între cele 51 de meciuri (80% din emisii), a mărfii şi a cateringului.
Pentru a convinge oamenii să renunţe la companiile aeriene de buget, se subvenţionează tarifele pentru transportul feroviar şi se programează trenuri suplimentare. În plus, există planuri de utilizare a energiei regenerabile pe stadioane.
Evenimentele sportive internaţionale reprezintă un moment în care naţiunile gazdă îşi pot prezenta valorile în faţa unei audienţe globale. Dar costul pentru naţiunile gazdă înseamnă că acestea trebuie să lase şi o moştenire locală, explică Radu Puiu.
Jocurile Olimpice de la Paris - care, la fel ca Germania, nu construiesc noi facilităţi majore - au fost o şansă de a accelera planurile de creare a noi piste de biciclete şi zone pietonale, de a revitaliza regiunea Seine-Saint-Denis de lângă capitala franceză şi de a transforma Sena.
Bugetul pentru Euro 2024 este mult mai mic decât cel al Jocurilor Olimpice de la Paris, dar, la fel ca şi capitala Franţei, evenimentul îşi propune să lase Germania un pic "mai verde". Această promisiune vine după turneul anterior.
Euro 2020, care a fost amânat pentru 2021 din cauza pandemiei şi care s-a desfăşurat în 11 ţări diferite, a atras numeroase critici pentru impactul climatic al călătoriilor internaţionale asociate.
Chiar dacă toate meciurile vor avea loc în Germania în acest an, se aşteaptă ca aproximativ 80% din amprenta de carbon a campionatului să provină din transporturi, deoarece fanii se adună din toate colţurile globului, arată analistul financiar din cadrul XTB România.
Un total de 2,7 milioane de bilete sunt disponibile pentru cele 51 de meciuri ale turneului, programate pe 10 stadioane. Consiliul Naţional de Turism al Germaniei se aşteaptă la alte şapte milioane de vizitatori în zonele pentru fani şi la evenimentele de vizionare publică.
Fiind cel mai popular sport din lume, urmărit în mod activ de 67% dintre europeni, este de aşteptat ca milioane de oameni să se reunească pentru a se bucura de meciuri. Se anticipează că UEFA EURO 2024 va atrage o audienţă cumulată în direct de 5 miliarde de persoane din întreaga lume.
Companiile din China a tras lozurile mari pentru sponsorizări
În ce priveşte sprijinul din partea companiilor, observăm o prezenţă puternică a companiilor din China pe lista sponsorilor oficiali ai Campionatului European: AliExpress, Alipay, Byd, Hisense şi Vivo.
Alipay, este o platformă de plăţi mobile, ce oferă servicii de plată pentru terţe părţi, iar AliExpress este platforma de comerţ electronic. Ambele fac parte din Alibaba Group. Acţiunile companiei-mamă sunt listate pe bursa de la New York sub forma unui ADR (American Depositary Receipts - Bonuri la Depozitarul American) şi înregistrează o pierdere de 6,54% de la începutul anului.
Decizia AliExpress de a obţine sponsorizarea vine ca un răspuns faţă de deciziile rivalului Temu de a sponsoriza Super Bowl în SUA timp de doi ani consecutivi. Byd este un producător de vehicule electrice important, ocupând până de curând prima poziţie în topul producătorilor electrici din punct de vedere al vânzărilor la nivel global. Acţiunile companiei sunt listate pe Bursa din Shenzhen şi, de la începutul anului, se apreciază cu 8,08%, potrivit analistului XTB România.
Hisense Group este un producător multinaţional chinezesc de electrocasnice şi electronice. Televizoarele sunt principalele produse ale Hisense, fiind cel mai mare producător din China, după cota de piaţă din 2004. Compania tehnologică a anunţat că preia calitatea de sponsor global al UEFA EURO 2024, ca urmare a sponsorizărilor anterioare din 2016 şi 2020 şi a celei de succes a Cupei Mondiale FIFA 2022.
Vivo Communication Technology este o companie multinaţională chineză de tehnologie care proiectează şi dezvoltă smartphone-uri şi accesorii, dar şi software şi servicii online.
Constructorul auto chinez BYD preia locul producătorului german Volkswagen ca partener de mobilitate al turneului. Volkswagen a renunţat la poziţia de sponsor, chiar dacă turneul este găzduit în Germania, după ce a decis să nu prelungească un acord care să acopere competiţiile de fotbal pentru echipa naţională masculină ale UEFA din motive de "disciplină a costurilor".
Pe lângă aceste companii, pe lista sponsorilor se regăsesc nume deja cu tradiţie, precum Adidas, Coca-Cola, dar şi compania de rezervări Booking, compania de tehnologie franceză Atos sau grupul britanic de bunuri de consum Unilever.
Această tendinţă a companiilor din China de a obţine o pondere semnificativă în rândul sponsorilor unei competiţii europene de renume este contradictorie cu poziţia oficialilor politici din Zona Euro, subliniază Radu Puiu.
Astfel, curentul vine în contextul în care investigatorii de la Comisia Europeană vor inspecta în următoarea perioadă companii auto din China, ca parte a anchetei care va stabili dacă vor fi impuse tarife punitive pentru protejarea producătorilor europeni de vehicule electrice şi în contextul în care se doreşte implementarea unor tarife comerciale împotriva produselor cu o amprentă de carbon ridicată, majoritatea provenind din China.