Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) readuce în atenţia utilizatorilor români ai serviciilor de internet mobil faptul că atunci când călătoresc în străinătate pot opta pentru o ofertă specială pentru perioadele de vacanţă sau îşi pot stabili un plafon disponibil în oferta comercială a furnizorului. În cazul în care utilizatorii nu aleg niciuna dintre aceste variante, li se va aplica pragul-limită implicit de 50 de euro pentru consumul de date în roaming dincolo de care accesul la internet este blocat automat. Această limitare nu va fi aplicată dacă utilizatorii au optat, la încheierea contractului sau oricând pe parcurs, pentru renunţarea la plafonul implicit.
Cele mai recente date statistice publicate de ANCOM aici arată că în trimestrul III al anului 2014 (lunile iulie-august-septembrie) utilizatorii din România care au folosit serviciile de date în roaming în ţările membre UE/SEE au consumat peste 71 milioane MB, în timp ce consumul pentru utilizatorii care au călătorit în ţările din afara UE/SEE a fost de peste 3 milioane MB.
Conform datelor disponibile pe www.veritel.ro, un utilizator român de internet mobil care foloseşte planul tarifar standard şi călătoreşte în afara spaţiului UE, de exemplu în ţările vecine sau în destinaţii turistice "tradiţionale" precum Turcia, Muntenegru, Moldova sau Serbia, poate ajunge să plătească tarife între 5-13 Euro/MB pentru transferul de date. Comparativ, în cazul deplasărilor în ţările din Uniunea Europeană, unde există în prezent reglementări referitoare la tariful maxim pe care îl pot percepe operatorii, utilizatorii români plătesc vara aceasta maxim 0,20 euro/MB (fără TVA), în cazul utilizării planului tarifar standard (Eurotarif). Pentru a exemplifica, un utilizator care accesează de pe telefonul mobil căsuţa de e-mail, reţele de socializare şi site-uri de ştiri timp de aproximativ 2 ore poate ajunge să consume cel puţin 15MB, putând plăti sume între 3 euro şi 195 de euro pentru roaming-ul de date, în funcţie de ţara în care se află.
Indiferent de plafonul pentru care optează, utilizatorii vor fi avertizaţi prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafon, precum şi atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată. Mesajul care semnalează consumarea cantităţii de trafic incluse în plafon va conţine şi informaţii şi cu privire la procedura ce trebuie urmată pentru a beneficia în continuare de servicii de date în roaming.
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de date în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeană, cât şi în afara graniţelor UE (în măsura în care operatorul reţelei din afara Uniunii Europene permite furnizorului de servicii de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său).
Pe de altă parte, utilizatorii care nu doresc limitarea costurilor de date în roaming trebuie să solicite în mod expres operatorilor acest lucru. Plafonul poate fi reactivat oricând prin transmiterea unei solicitări către furnizorul propriu, care are obligaţia să-l activeze în termen de 1 zi lucrătoare de la primirea cererii. În cazul în care utilizatorii doresc să evite accesarea involuntară a serviciilor de date în roaming sau nu doresc să utilizeze serviciile de date în roaming, aceştia trebuie să facă setările corespunzătoare pe telefonul/tableta proprii.