Reporter: În ce măsură pandemia de coronavirus a avut impact asupra business-ului dumneavoastră?
Andreea Strugaru: Desigur că şi activitatea noastră este redusă în această perioadă. Am sperat că pe noi, cei din construcţii nu ne va afecta foarte tare, însă starea de anxietate nu cred că a ratat niciun domeniu. Am luat toate măsurile pentru a ne proteja atât pe noi, cât şi pe clienţii noştri şi am încercat să ne adaptăm cât mai bine cerinţelor speciale ale acestei perioade, continuând activitatea cât mai aproape de parametri normali. Avem, din fericire, proiecte încă active, şantiere în care chiar dacă ritmul s-a redus, montăm în continuare.
Însă noi depindem foarte mult şi de partenerii europeni cu care colaborăm, majoritatea din Italia (avem câţiva furnizori strategici acolo, toţi din nordul Italiei), care şi-au oprit total activitatea. Pentru o bună perioadă nu au produs, nu au livrat, acestea au fost impunerile oficialităţilor. Practic, nu ne-am putut aproviziona cu marfă. Din fericire, avem obişnuinţa de a lucra cu stocuri consistente (ca să putem servi clienţii foarte rapid), iar acest lucru ne asigură acum cât de cât continuarea livrărilor în România. Totuşi, în Italia, dar şi în alte state ale lumii, încep uşor-uşor măsuri de relaxare, ceea ce ne aşteptăm să se reflecte în toate domeniile.
În acest moment, ceea ce ne îngreunează foarte mult în luarea unor decizii corecte este lipsa de predictibilitate. Tocmai de aceea, ne-am propus ca pentru o perioadă de trei luni să luăm decizii de business aproape zilnic, în funcţie de datele pe care le avem. În legătură cu scăderea veniturilor, căutăm oportunităţi şi întreprindem acţiuni concrete de promovare. Chiar dacă oamenii nu au acum starea potrivită, eu pariez pe o reluare treptată a activităţii în construcţii şi sper ca până la finalul anului să revenim la punctul unde am rămas când ne-a lovit această situaţie nemaiîntâlnită.
Reporter: Ţinând cont de domeniul de activitate al companiei dumneavoastră, în ce măsură au evoluat cererile pentru produsele Kadra?
Andreea Strugaru: Interesul pentru produsele noastre nu s-a tradus până acum într-o creştere a cererilor de achiziţii, ba, dimpotrivă, vânzările au scăzut, dar suntem foarte bucuroşi că au crescut, în schimb, întrebările din partea clienţilor curioşi să afle cum îi poate ajuta acum tehnologia automatizărilor pentru căile de acces. Cred că traversăm mai degrabă o stare de expectativă, în care oamenii sunt mai prudenţi în ceea ce priveşte investiţiile, achiziţiile de orice fel. Totuşi, noi suntem bucuroşi când putem comunica cu oamenii despre beneficiile uşilor automate şi, în general, despre automatizările pentru căi de acces. Pe lângă satisfacţia pe care o avem când putem să-i învăţăm câte ceva din ce ştim noi foarte bine, suntem convinşi, totodată, că după ce vom depăşi această perioadă de stres, unii dintre ei îşi vor aminti de noi şi vor folosi oportunitatea.
Sunt multe domenii în care este absolut necesară modernizarea spaţiilor cu astfel de soluţii de acces. Mai devreme sau mai târziu, constructorii şi antreprenorii vor înţelege importanţa unor astfel de sisteme, iar România va ajunge la nivelul la care sunt astăzi alte state europene.
Şi pentru că e întotdeauna mai uşor să previi decât să tratezi, Kadra se străduieşte să pună la dispoziţia clienţilor, preocupaţi de siguranţa oamenilor care le trec pragul, cele mai bune soluţii de acces automate, eficiente din punct de vedere calitate-preţ şi extrem de fiabile. Avem o experienţă de peste 25 de ani în acest domeniu, am învăţat şi am cercetat multe situaţii speciale alături de partenerii noştri şi de fiecare dată am găsit soluţia potrivită pentru ei, care să reziste în timp.
Reporter: Cum pot veni sistemele automatizate de uşi de acces în ajutorul luptei împotriva noului coronavirus?
Andreea Strugaru: Cred că în acest context general putem înţelege mai bine faptul că cele mai simple şi uzuale gesturi pe care le facem zi de zi pot deveni un pericol pentru sănătatea noastră. Înainte de pandemie nu ne-am fi gândit, poate, că mânerul sau clanţa unei uşi reprezintă una dintre zonele cele mai predispuse la a fi contaminate cu diverşi viruşi. Este totodată zona pe care nu o putem evita atunci când dorim să intrăm sau să ieşim dintr-o încăpere. Este suficient ca o persoană infectată să pună mâna pe clanţa sau mânerul unei uşi pentru ca toţi cei care vin în urma lui şi o ating să rişte contaminarea, fără a fi măcar conştienţi de acest lucru.
Acesta este un bun moment pentru a vorbi despre uşile automate, singura variantă de trafic în condiţii de igienă sporită. Uşile automate sunt soluţii ce pot fi adaptate nevoilor farmaciilor şi micilor magazine, care trebuie acum să limiteze intrarea unui număr mare de clienţi, în acelaşi timp, în spaţiile comerciale. Uşa automată este singura soluţie igienică de acces, asta fără să luăm în calcul celelalte beneficii pe care le oferă: comoditatea şi siguranţa accesului. În momente dramatice, uşile automate se deschid rapid în cazuri de urgenţă, prin conectarea la centrala de incendiu, asigurând controlul total, dacă este, bineînţeles, accesorizată corespunzător.
În portofoliul nostru se găsesc uşi specifice pentru spitale, de la uşile automate de intrare în spitale, la uşa ermetică automată (folosită la intrarea în sălile de operaţii, sălile de terapie intensivă, laboratoare, oricare alte spaţii medicale în care nu este permisă atingerea uşii cu mâinile de către personalul medical sau în care se lucrează cu atmosferă controlată, în scopul necontaminării spaţiilor cu agenţi patogeni) şi uşa "curată" de salon (expresie folosită pentru spaţii în care curăţenia se face după reguli stricte). Ce presupune această uşă? Pe scurt, presupune ca toate suprafeţele să fie coplanare şi toate muchiile drepte. Uşa este acoperită cu un material de înaltă densitate, care permite curăţarea cu substanţe foarte agresive, accesorizată astfel încât să etanşeze pe toate cele 4 laturi, cu toc metalic, rezistent la loviturile cu patul de spital.
De asemenea, acum mai mult ca oricând putem înţelege rolul unor senzori contactless pentru intrarea în garaje publice, în spaţii de lucru, în birouri etc. Automatizările pentru căile de acces, fie că sunt pentru trafic auto (bariere automate, porţi automate, uşi industriale) sau trafic de persoane (uşi automate) au avantajul de a putea fi acţionate fără contact fizic (cu clanţe, cu mânere, cu butoane). În afară de faptul că sunt soluţii igienice, au şi functionalităţi pentru siguranţa persoanelor: evacuare în caz de urgenţă, controlul accesului etc.
Cred că aceasta este o perioadă foarte potrivită pentru a le aduce la cunoştinţă beneficiarilor de astfel de spaţii că există soluţii care i-ar putea ajuta atât pe ei, cât şi pe clienţii lor în această perioadă. Automatizările pentru căile de acces sunt investiţii cu beneficii pe termen lung, dar şi cu beneficii specifice pentru această fază acută în care ne aflăm.
Reporter: Au venit cereri din partea unităţilor medicale pentru implementarea sistemelor din portofoliul dumneavoastră?
Andreea Strugaru: Nu, momentan nu au venit spre noi astfel de cereri, dar eu cred că este foarte important să vorbim despre ele, astfel încât să ajungă informaţia acolo unde este cea mai mare nevoie. Uşile destinate spitalelor au fost proiectate şi realizate în urma discuţiilor avute cu partenerii noştri internaţionali, cei cu care am realizat înainte de toate o listă a tuturor specificaţiilor pe care este necesar să le întrunească o astfel de uşă. Abia după ce am strâns aceste informaţii am dat în lucru acest produs pe care l-am adaptat mai apoi fiecărui tip de salon sau spaţiu spitalicesc în parte.
De exemplu, uşile de salon Tormed S au fost construite special pentru a preveni transmiterea infecţiilor nosocomiale, fără risc de contaminare cu agenţi patogeni de pe clanţe sau mânere, curat şi igienic, pentru siguranţa şi confortul pacienţilor şi cadrelor medicale. Astfel, uşile au fost dotate cu kick plate şi push plate (benzi de protecţie din oţel inox) pentru a se putea deschide fără atingere, cu patul sau targa la intrarea în salon, iar mânerele, din oţel inoxidabil, antiagăţare, sunt rezistente la acizi. Pentru a preveni ca uşa să rămână deschisă la ieşire, aceasta a fost concepută să fie suficient de grea pentru a nu vibra la închidere. Opţional, uşile de salon se pot dota cu hublou flush (încadrat în câmpul blatului, la fel de gros precum uşa şi lipit cu silicon rezistent la agenţi de curăţare). Iar acesta este doar un singur exemplu.
Reporter: Ce proiecte aveţi în prezent?
Andreea Strugaru: În prezent, facem tot ce se poate pentru a ne continua activitatea - chiar dacă lucrăm la capacitate redusă - pentru a ne adapta şi a găsi diverse oportunităţi de dezvoltare la care nu ne-am gândit până acum. Proiectele pe zona de constucţii în care suntem implicaţi şi noi continuă şi, chiar dacă lucrul pe şantiere se desfăşoară într-un ritm mai lent, ne bucurăm că există voinţă pentru continuarea proiectelor. E drept că investitorii care se pregăteau înainte de pandemie pentru proiecte noi au pus momentan pauză pe procesele de bugetare şi contractare, dar sperăm ca încet, încet lucrurile să revină la normal. În ceea ce ne priveşte, divizia de Service a KADRA, aceasta şi-a redus foarte mult activitatea, din cauza faptului că centrele comerciale au suspendat deocamdată contractele de mentenanţă. Continuăm, însă, intervenţiile de service şi mentenanţă la alte tipuri de clădiri, dotate cu automatizări pentru căi de acces: spitale, hale industriale etc. Pentru soluţiile de automatizări pentru căi de acces pe care le furnizăm (uşi automate, automatizări pentru porţi, bariere automate şi sisteme de management al parcărilor, trape de fum etc.) montajul se face, de regulă, outdoor sau în spaţii deschise, mari, prin urmare montatorii noştri nu sunt expuşi unui risc major.
Reporter: De ce capacitate de producţie dispune Kadra?
Andreea Strugaru: KADRA este un integrator de inginerie de acces. De peste 25 de ani aducem în România cele mai inovative soluţii de acces automat şi management al căilor de acces, oferim cosultanţă clienţilor noştri şi servicii 360: livrare personalizată, punere în operă, service şi mentenanţă. Avem o activitate de microproducţie, pentru asamblarea şi testarea uşilor automate, uşilor rapide şi a sistemelor de parcare.
Reporter: Ce măsuri interne aţi luat pentru protejarea clienţilor în faţa noului coronavirus?
Andreea Strugaru: Am luat o serie de măsuri menite să ne protejeze atât pe noi, cât şi pe clienţii noştri. Astfel, am decis ca o parte din echipă să lucreze de la domiciliu, am mutat toate şedintele în online, am interzis accesul persoanelor din afara organizaţiei KADRA în spaţiile noastre de lucru (şi în birouri, şi în depozite), am echipat corespunzător toate echipele de montaj (cu măşti, mănuşi, ochelari de protecţie, salopete şi recipiente cu dezinfectanţi), dezinfectăm în permanenţă toate maşinile de service şi spaţiile de lucru.
Reporter: Ce estimări financiare aveţi pentru anul în curs?
Andreea Strugaru: Avem trei scenarii diferite în acest moment. Am vrea să lucrăm pe o estimare clară, însă acesta este un moment în care nu îndrăznim să pariem pe o singură variantă. Lispa de predictibilitate este ceea ce ne displace cel mai mult în acest moment. Este ca şi când ai avea un start-up. Faci un business plan şi îţi asumi ca primul an să fie de test, urmând ca după primul exerciţiu să estimezi mai clar pentru anul următor.
Reporter: Vă mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)