Scăderea numărului contractelor de leasing şi a creditelor acordate de bănci a defavorizat piaţa asigurărilor din ţara noastră, acesta intrând pe pierdere, anul trecut, potrivit Angelei Toncescu, preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).
"Piaţa asigurărilor a intrat pentru prima oară pe pierdere, în 2009, din cauza crizei financiare", a spus domnia sa, în cadrul Conferinţei Naţionale a Asigurărilor Auto, organizată de Media Xprimm.
Doamna Toncescu a adăugat că primele brute subscrise în 2009 au fost la nivelul celor înregistrate în 2008, în sumă de 8,8 miliarde lei, precizând că aceasta reprezintă o cifră importantă în economie.
Ionel Dima, vicepreşedintele Avus Group, a declarat că piaţa asigurărilor auto are un potenţial încă nevalorificat. "În 2009, asigurările auto au reprezentat 63% din volumul subscrierilor", a adăugat domnia sa.
Doamna Toncescu a mai spus că asigurările generale au înregistrat o creştere de 2%, în 2009, iar asigurările auto au reprezentat cea mai importantă pondere în portofoliile companiilor. Astfel, asigurările auto au fost dominate de poliţele RCA (cu o pondere de 40%), acestea înregistrând un avans de 23% faţă de anul 2008, la 2,1 miliarde lei. Pe segmentul asigurărilor CASCO, primele brute subscrise au însumat 3,3 miliarde, cu 6% mai mult faţă de 2008.
Anul trecut, daunele au înregistrat o creştere substanţială. Pe segmentul asigurărilor CASCO, cheltuielile cu despăgubiri au crescut cu 17% faţă de 2008, iar la RCA, avansul daunelor a fost de 27%, potrivit CSA.
Doamna Toncescu a mai spus că numărul reclamaţiilor făcute de asiguraţi la CSA este de 6.700, în condiţiile în care parcul auto deţine 7 milioane de vehicule asigurate. "Din aceste reclamaţii, 50% sunt rezolvate în favoarea asiguratului, iar restul nu se încadrau în condiţiile de asigurare", precizează domnia sa.
Totodată, înainte de a adera la Uniunea Europeană, o condiţie esenţială pentru ţara noastră a fost atingerea unui grad de cuprindere în asigurarea RCA de minim 85% din deţinătorii de vehicule.
• CSA: "Conflictul dintre service-urile auto şi societăţile de asigurări nu există"
Angela Toncescu a precizat că nu există conflicte între service-urile auto şi societăţile de asigurare, între ele fiind o relaţie comercială. "Raporturile între cele două segmente sunt reglementate de un contract juridic şi se rezolvă punctual între părţi", a adăugat domnia sa.
Doamna Toncescu a explicat că dacă vor exista nereguli, CSA va interveni.
• CSA: "Bonus-Malus, avantaj pentru asiguraţi"
Introducerea sistemului bonus-malus reprezintă un avantaj pentru asiguraţi, spune Angela Toncescu, adaugând că 90% dintre asiguraţi au bonus, iar doar 10%, au malus. Însă, din 25.000 poliţe noi încheiate de la începutul acestui an, doar 3.000 de poliţe au bonus malus.
Bonus-malus este un sistem de asigurări prin care prima de asigurare poate fi redusă (bonus) dacă în anul anterior asiguratul nu a avut daune sau poate fi mărită (malus) dacă asiguratul a înregistrat daune.
Ionel Dima este de părere că malusarea (asiguratul a înregistrat daune), de până în 5% în prezent, va câştiga teren în următorii ani. "Ar fi pripit să tragem concluzii, deoarece sistemul bonus-malus a fost implementat la 1 ianuarie", a adăugat domnia sa.