Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) îşi exprimă dezacordul faţă de forma propusă a Ghidului de finanţare a "Programului pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi", lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, potrivit unui comunicat transmis redacţiei.
"Considerăm că prevederile acestui ghid nu răspund în mod adecvat nevoilor pieţei şi riscă să încetinească şi mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România", anunţă oficialii APIA.
Totodată, APIA a atras atenţia, inclusiv prin comunicatul din ianuarie 2025, asupra necesităţii unei subvenţii corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimţite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbuşirea pieţei de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populaţiei.
Mai mult decât atât, evoluţia înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de -31% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbuşirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvenţiilor. Această tendinţă negativă devine şi mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu +37% doar în prima lună a anului 2025.
Această discrepanţă majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ţine pasul cu tendinţele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziţie către mobilitatea electrică.
În acest context, APIA reiterează propunerile transmise anterior Guvernului şi Ministerului Mediului:
• Menţinerea şi majorarea subvenţiei pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 şi 7.500 de euro în 2026, urmând o scădere treptată până în 2030. Această măsură este esenţială pentru a restabili încrederea consumatorilor în electromobilitate şi a stimula cererea;
• Stabilirea unui plan predictibil pentru eliminarea treptată a subvenţiilor pentru alte tipuri de motorizări, astfel încât industria auto să se poată adapta în mod coerent la noile cerinţe de mediu;
• Majorarea plafonului maxim al preţului de achiziţie eligibil prin Rabla la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflaţia şi a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante;
• Reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziţionat prin program, de la 3 ani la 1 an, pentru a încuraja o piaţă dinamică şi a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
Cu toate acestea, trebuie să subliniem faptul că niciuna dintre aceste propuneri, discutate anterior cu domnul Ministru al Mediului şi agreate la nivel de principiu, nu se regăseşte în proiectul supus dezbaterii publice. Mai mult, ghidul de finanţare propus pentru dezbatere publică contrazice măsurile anunţate recent de Ursula von der Leyen, Preşedinta Comisiei Europene, care a reiterat că este responsabilitatea statelor membre să direcţioneze şi să sprijine consumatorii în tranziţia către mobilitatea electrică.
Propunerile mai sus menţionate împreună cu iniţiativa APIA, formulată încă de acum doi ani, privind implementarea unui program naţional de susţinere a flotelor comerciale, denumit "Rabla Comercial", sunt pe deplin aliniate cu măsurile anunţate recent de Ursula von der Leyen, Preşedinta Comisiei Europene, privind necesitatea susţinerii tranziţiei către mobilitate electrică la nivel european. Comisia Europeană a subliniat că 60% dintre noile înmatriculări de vehicule sunt reprezentate de flote comerciale, motiv pentru care statele membre sunt încurajate să accelereze procesul de decarbonizare prin scheme de sprijin dedicate acestui segment.
În absenţa unor măsuri eficiente, bine fundamentate şi a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc, aşa cum este si în prezent, în rândul statelor europene în ceea ce priveşte tranziţia către mobilitatea electrică, afectând atât consumatorii, cât şi competitivitatea industriei auto locale. APIA solicită autorităţilor să ia în considerare propunerile formulate de industrie şi să adapteze Ghidul de finanţare astfel încât acesta să sprijine, nu să frâneze, adoptarea vehiculelor nepoluante, se mai precizează în comunicat.
Opinia Cititorului