Gradul de incluziune financiară în rândul adulţilor din România a avansat la 71%, în creştere comparativ cu nivelul înregistrat în urmă cu doi ani, de 68%, se arată în cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor: creditarea şi incluziunea financiară a românilor", realizată de către Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) pentru Asociaţia Română a Băncilor (ARB).
Cercetarea relevă că aproximativ 77% dintre bărbaţi au produse şi servicii bancare în comparaţie cu doar 66% dintre femei. 97% dintre persoanele cu educaţie superioară deţin cel puţin conturi curente la bănci. Cea mai ridicată pondere a românilor care nu au conturi curente se înregistrează în rândul persoanelor cu educaţie scăzută, venituri reduse şi cu vârsta de peste 65 de ani, în pofida gratuităţii contului curent de plăţi de bază. În funcţie de rezidenţă, 82% din populaţia din mediul urban deţine produse şi servicii bancare, comparativ cu 60% dintre adulţii din mediul rural.
În topul motivelor pentru care persoanele nu deţin un cont curent, 37% dintre respondenţi afirmă că au venituri prea mici, 20% dintre ei sunt plătiţi în numerar, 18% subliniază că toate plăţile sunt realizate în numerar, iar 7% nu îl consideră util. Aproximativ 70% dintre respondenţii cu conturi bancare afirmă că folosesc carduri de debit. Cardul de credit este utilizat de 25% dintre respondenţii studiului.
La nivel naţional, 34% dintre respondenţii care deţin produse şi servicii bancare declară că au credite de la bănci, proporţie în creştere faţă de cea din anul 2022, de 31%. Au credite în special respondenţii cu vârsta între 36-50 de ani, cu educaţie superioară, cu venituri mari şi care locuiesc în mediul urban. Dintre românii care au accesat credite, 54% afirmă că au în derulare credite de consum, 18% credite ipotecare/imobiliare standard, 13% pentru produse luate în rate şi 10% împrumuturi Prima/Noua Casă.
Aproximativ 17% dintre participanţii la studiu care utilizează produse şi servicii bancare au depozite bancare, iar 17,5% deţin conturi de economii.
Intenţiile cu privire la accesarea unor produse bancare pentru următorul an sunt similare cu cele din valul precedent al cercetării. Aproximativ 17% dintre persoane spun că au intenţia să îşi deschidă un cont nou, 16% să acceseze un credit de nevoi personale, 14% să refinanţeze un credit, 13% să îşi facă un card de credit şi 10% să contracteze un credit ipotecar/imobiliar. Intenţia pentru accesarea unui credit imobiliar/ipotecar e mai mare în rândul persoanelor cu vârsta până în 50 de ani, cu nivel înalt de educaţie şi venituri mari. Tot aceşti respondenţi sunt în mai mare măsură doritori să îşi deschidă un nou cont la instituţiile de credit.