La mijlocul "lunii cadourilor", casa Artmark a tras, cu fast, peste anul de licitaţii 2010, obloane aurite şi grele. Nimic nu a lipsit de la ceea ce, teh-nic, se nu-meş-te Licitaţia de iarnă 2010 iar prietenii o numesc Duplexul Bucureşti-Sibiu. Oferta a fost generoasă, procentul de adjudecare aproape de cel al voturilor pentru Marea Adunare Naţională dinainte de 1989, s-a lucrat cu recordul absolut de piaţă pe ecran, unul nou-nouţ.
O gingaşă şi diafană "Păstoriţă" a detronat-o pe senzuala Aişe, din fruntea pieţei româneşti de artă. Altfel zis, cu 175 de mii de euro, fata lui Grigorescu, îmbrăcată în strai popular, în natură, a depăşit-o pe cea a lui Ressu, neîmbrăcată şi în interior, care primise 160 de mii de euro anul trecut, prin vară. Alte deosebiri importante sînt dimensiunile, mici şi de lemn, pentru Grigorescu, mari, pe pînză, pentru pictura profesorului. Fenomenul Grigorescu - nume, prestigiu, tradiţie, specific, valoare, istorie - a mai încercat un asalt, lansînd un car cu boi împotriva poziţiei deţinută de tătăroaică, dar suflul s-a terminat cu 5 mii de euro sub maximul aflat în vizor. Ulterior, de la Opera Naţională, res-pectivul "Car cu boi", de dimensiuni însemnate, de această dată, a ajuns la Bruckenthal. Nicolae Grigorescu reuşeşte performanţe deosebite la Artmark, după ce a consumat glorii, mai ample sau mai reţinute, şi la celelalte case de licitaţie de la noi, acum fiind în faza liniştită a acestei pasiuni. La Goldart, Grigorescu vine pe locurile 3 şi 4, la acelaşi preţ, 55 de mii de euro. Un "Car cu boi" avem pe locul al IX-lea al Topului, la 160 mii de lei.
Pe podium, alături de "Păstoriţă" se află doi Ţuculescu, amîndoi de factura care-l defineşte pe artist, totem şi sevă folclorică, şi chiar în ultimele zile ale anului Centenar Ţuculescu. Primul, "Noapte la Ştefăneşti", are un pedigree impresionant, care explică cel puţin preţul de adjudecare de 100 de mii de euro, deşi ar fi meritat mai mult, chit că estimarea era de 75-100 de mii. Pe lîngă faptul că a văzut Veneţia în 1966, la Bienala la care ne-a reprezentat, această pictură a fost expusă, tot postum, la Copenhaga şi la retrospectiva de la Sala Dalles, din 1965, şi a apărut în cam toate monografiile Ţuculescu care contează, de Ion Vlasiu, Petru Comarnescu, Baconsky - tatăl, Magda Cârneci. A doua pictură de Ţuculescu bine vîndută acum o săptămînă este o metaforă despre renaşterea de după războaie. Estimată la 60-90 de mii de euro, pictura a fost vîndută cam pe la jumătatea intervalului, 72,5 mii de euro, mai exact. Nu au fost singurele lucrări de Ţuculescu apărute sau vîndute în licitaţia de iarnă Artmark. Chiar înaintea celor mai sus povestite, s-a dat cu 32 de mii de euro, în limitele estimării, un peisaj cu urme clare de obişnuit, cu porumbi. Au fost, deci, în licitaţie, 3 picturi de Ţuculescu care singure au adus vreo 200 de mii de euro. În general, cifra 3 este cam maximul suportabil cu aceeaşi semnătură într-o licitaţie de artă, fără ca supraplinul să afecteze cota autorului. Aşadar, atenţie cu Lowendal în licitaţii, cînd piese de referinţă pentru acest mare artist pleacă cu ştampila de neadjudecat. Pericolul nu funcţionează, sau se transformă în succes, cînd este vorba de Pallady. După cei doi Ţuculescu, urmează, în topul şedinţei, două picturi de Theodor Pallady, mai exact şi, coincidenţă, două naturi statice cu flori. Prima, estimată la 30-45 de mii de euro, s-a dus drept la 67,5 mii, iar a doua, cu aceeaşi apreciere, a reuşit doar 52,5 mii.
A treia pictură de Pallady este un nud, unul pe canapea, vîndut cu 30 de mii de euro, în limitele estimării. De fapt, o caracteristică a licitaţiei de, brrrr, iarnă a Artmark este numărul mare de nuduri foarte bune şi cu semnături esenţiale. O scenă de-a dreptul cezanniană de Theodorescu-Sion, cu mai multe baigneuze pe malul apei, a trecut de maximul estimat şi s-a vîndut cu 26 de mii de euro. De acelaşi autor, un nud single, de atitudine, "Tulpanul roşu", a fost şi el adjudecat cu 18 mii de euro. Alte piese de excepţie sînt un nud de Iser, vîndut cu 12,5 mii de euro, "Nostalgie" de Dimitrie Berea, receptat corespunzător, de vreme ce s-a dublat estimarea superioară, dar şi "Elvira nudă" de Nicu Enea, cam mărime naturală, cu numai 5 mii de euro, pe nedrept sub estimarea inferioară. La această categorie am putea trece şi o alegorie de Tonitza, "Pescarul şi muza", guaşă pe hîrtie, schiţă pentru un proiect mai amplu, probabil pentru Balcic, care a obţinut 17 mii de euro.
Fişa tehnică a licitaţiei de iarnă a Artmark vorbeşte de un total de vis al vînzării de o seară, 1.289.400 de euro, cam cît vînzările la toate licitaţiile pe unii ani trecuţi întregi. Din 98 de oferte s-au vîndut 89 şi, ni se spune, am fost 989 cei care au privit licitaţia pe net. Un numerolog ar spune că e vorba de un omagiu lui "89 pe care îl comemorăm cu fiori de cîte ori vine Crăciunul. Pe lîngă topul bicolor Grigorescu-Ţuculescu, mai avem şi trei recorduri personale doborîte, celor doi alăturîndu-se Theodorescu-Sion, cu o compoziţie amplă cu personaje, numită derutant "Compoziţie cu motive româneşti" vîndută cu 38 de mii, deşi maximul anticipat era de 50 de mii de euro. S-a mai dat, de acelaşi autor, o natură cu trandafiri galbeni, cu un incredibil 15 mii de euro, de exact trei ori limita maximă a estimării. La Grigorescu ne tot aşteptam la surprize, dar nu am fi trecut aceleaşi bănuieli în contul Sionului.
Rezultatele ultimei licitaţii Artmark din acest an trebuie bine analizate şi trase concluziile necesare, pentru că sînt atipice pentru ce se întîmplă pe piaţă. Nu-i vorbă, că şi firma este una din afara obişnuitului, chiar şi pentru peisaje din afara civilizată a ţării noastre. O primă analiză şi cercetare statistică o face chiar Artmark, un pic cam nerăbdătoare să împartă piaţa pe culori, deşi, la 17 decembrie, data publicării, mai erau de desfăşurat două şedinţe, una la Monavissa şi alta la Alis, marţea trecută, deci mai erau date de luat în considerare. Şi nu putem spune că o şedinţă de vînzări nu contează prea mult, de vreme ce o singură licitaţie reprezintă jumătate din activitatea unei case noi, cu multe a-uri în titlu, care a intrat în calcule cu numai două şedinţe, din care se pare că a adunat 1,51% din piaţa românească a anului 2010.
Nu vrem însă să aducem sub brad tumultul statisticilor, ci frumuseţea artei, partea aceea imposibil de comensurat, dar care ne încîntă şi ne răsplăteşte simţurile cu imagini de neuitat. Urăm tuturor să le fie arta cadou şi dar şi, cu speranţa că am adus iubitorilor artei plastice motivele de a-şi cultiva această nobilă pasiune, dorim tuturor sărbători fericite de Crăciun şi o petrecere frumoasă, în care putem regăsi şi lectura acestei gazete de suflet.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Vlad Deculescu în data de 24.12.2010, 02:34)
Marius Tita este unul dintre cei mai buni critici de arta si singurul cronicar al pietei de arta din Romania, scrie foarte interesant, are informatii multe si comentarii foarte avizate. Ma bucur ca Bursa permite sa vezi articolul pe net!!! Sarbatori Fericite! Vlad D.