Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat, ieri, tarifele de referinţă pentru poliţele RCA, conform prevederilor OUG nr. 54/2016 şi normei privind metodologia de calcul a acestora, tarifele de referinţă urmând să scadă cu 3-17% faţă de tariful de primă maxim.
"Noile tarife stabilite au un nivel orientativ şi au la bază datele statistice individuale, datele statistice agregate la nivel de piaţă şi metodologia de calcul", a declarat miercuri prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, într-o conferinţă de presă privind prezentarea tarifelor de referinţă aferente poliţelor RCA, conform news.ro.
Astfel, tariful de referinţă pentru o poliţă RCA încheiată pe un an de zile de persoanele cu vârsta între 31 şi 40 de ani, ce deţin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, este 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei.
Pentru persoane juridice ce deţin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc, tariful de referinţă este 957 de lei, faţă de un tarif de primă maxim de 992 lei (-4%).
Pentru autovehiculele destinate transportului de marfă (persoane juridice) cu masa de peste 16 tone, tariful de referinţă este 7.314 lei, mai mic cu 3% faţă de tariful de primă maxim stabilit pentru această categorie (7.534 lei).
Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute atât de persoane fizice, cât şi juridice, cu o capacitate mai mare de 40 de locuri, tariful de referinţă are valoarea de 5.616 lei, cu 15% mai puţin decât tariful de primă maxim care se aplica acestei categorii (6.600 lei).
"În acest fel se stabileşte un reper pentru tarifele de primă aferente poliţelor RCA. Acest tarif poate fi utilizat atât de către consumatori, care vor avea astfel la îndemână un instrument de comparaţie pentru ofertele societăţilor de asigurare, cât şi de către asigurătorii care doresc să intre pe piaţa RCA sau de către alte părţi interesate", spun reprezentanţii ASF.
Ei declară că publicarea tarifelor de referinţă contribuie semnificativ la creşterea transparenţei privind accesul la informaţiile esenţiale, informarea corespunzătoare a consumatorilor şi diseminarea de informaţii corecte şi complete.
Tarifele de referinţă au un caracter orientativ şi sunt calculate pe baza datelor cu privire la poliţe (perioada 2012-2016) şi la daune (perioada 2010-2016), furnizate de asigurătorii autorizaţi să practice RCA la data 31 decembrie 2016.
Tarifele de referinţă sunt structurate în funcţie de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică) şi de caracteristicile tehnice (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri) în funcţie de categoria vehiculului.
"Datele statistice utilizate în calculul tarifului de primă de referinţă nu arată deviaţii semnificative în daunalitate, la nivel de piaţă, comparativ cu datele statistice din anii anteriori, prin urmare nu există premise de creştere a tarifelor pentru poliţele RCA", punctează oficialii ASF.
Comisiile de Buget Finanţe, Transporturi şi Infrastructură din Camera Deputaţilor au votat marţi pentru a păstra, în proiectul legii care reglementează asigurările auto obligatorii RCA, definiţia iniţială dată vehiculului care trebuie să aibă RCA, fiind excluse bicicletele şi căruţele, dar au votat pentru ca vehiculele care sunt în proces de înmatriculare să aibă asigurare. Proiectul legii, în ansamblu, a fost adoptat la final, cu doar trei voturi împtotrivă şi o abţinere.
Astfel, proprietarii nu vor putea obţine numerele de înmatriculare dacă nu au asigurare RCA. Însă, asigurarea RCA poate fi suspendată doar dacă vehiculul este ţinut într-un spaţiu privat, în afara spaţiului public.
• UNSAR: "România riscă infringementul din cauza limitării la 25% a cheltuielilor administrative în cazul RCA"
Limitarea la 25% a cheltuielilor administrative şi de vânzarea în cazul asigurării auto obligatorii RCA, măsură prevăzută în proiectul legii RCA adoptată marţi de deputaţi, încalcă directivele europene, creează un risc de infringement pentru România şi pune presiune pe calitatea serviciilor oferite de asigurători, a anunţat miercuri asociaţia care reprezintă interesele asigurătorilor, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
Deputaţii au adoptat marţi, cu 226 voturi "pentru", 25 de voturi "împotrivă" şi 4 abţineri, proiectul de lege privind asigurarea RCA. Asigurătorii avertizează că acest proiect de lege este unul stufos, care tinde să suprareglementeze piaţa şi atinge aspecte care ţin de modul de funcţionare a altor industrii - industria service-urilor auto şi industria de transporturi. Acest proiect limitează la 25% cheltuielile administrative şi de vânzare, prevedere care încalcă directivele europene, potrivit UNSAR.
"Aşa cum UNSAR a enunţat deja în nenumărate rânduri, orice plafonare, fie că vorbim de un nivel de 25%, fie că vorbim de un nivel de 90%, încalcă Directivele europene în domeniu, riscând în continuare infringementul pentru România. Mai mult decât atât, prevederea nu aduce beneficii reale pentru niciuna dintre părţile implicate, deoarece pune presiune asupra calităţii serviciilor oferite şi este extrem de dependentă de alte costuri asupra cărora asigurătorii nu deţin niciun control", se arată în comunicat.
UNSAR mai atrage atenţia că, în momentul stabilirii acestui cuantum, nu a fost luat în calcul faptul că aproximativ o treime o reprezintă contributiile obligatorii, stabilite prin lege, pe care companiile de asigurare le plătesc către ASF, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), Fondul de Rezoluţie sau Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), reprezentând în special contribuţii pentru protecţia păgubiţilor.
O altă prevedere, care poate duce la o creştere necontrolată a nivelului daunelor plătite de societăţile de asigurare, în accepţiunea UNSAR, este modul în care se va realiza despăgubirea pentru reparaţia autovehiculelor avariate.
"Deşi în acest moment este cunoscut faptul că pe piaţă sunt service-uri auto care practică preţuri pentru manoperă şi piese mult peste costul oferit de reprezentanţele oficiale ale mărcilor auto, legea, aşa cum a fost votată de către Parlament, prevede că justificarea costurilor pentru reparaţia unui autovehicul poate fi făcută atât prin sisteme de evaluare specializate, cât şi prin documente emise în baza legii", se arată în comunicat.
Asigurătorii susţin că sistemele de specialitate menţionate şi-au dovedit utilitatea în practică şi sunt utilizate deja atât de service-uri, cât şi de asigurători în mod frecvent pentru poliţele RCA şi Casco. Totodată, UNSAR avertizează că o formulare ambiguă cum este "documente emise în baza legii" oferă o breşă prin care reparatori de rea credinţă pot factura mult peste preţul pieţei pentru reparaţia unei maşini, abuzând de faptul că dauna este acoperită de un asigurator şi fără ca legislaţia să îi impună cerinţe stricte în ceea ce priveşte justificarea acestor facturi.
Unul din amendamentele adoptate marţi de deputaţi, în cazul legii RCA, va permite proprietarilor de maşini să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, dar poliţele nu au cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile, pentru că acestea reprezintă doar o mică parte din costul total al daunelor, a declarat marţi preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.