Ordonanţa "taximetriştilor", prin care guvernul Dăncilă, la solicitarea organizaţiilor patronale Federaţiei Operatorilor Români de Transport şi Confederaţiei Operatorilor de Trans-port Autorizaţi din România, a interzis accesul pe piaţa transportului de persoane a aplicaţiilor Uber, Bolt, Taxify şi Clever, a creat, încă din prima zi, mari probleme pentru şoferii care apelează la respectivele platforme digitale.
Practic, după intrarea în vigoare, ieri, a actului normativ, şoferii utilizatori ai aplicaţiilor de mai sus au fost ţintele vânătorii declanşate de taximetriştii tradiţionali, care au reclamat poliţiştilor cursele efectuate de către aceştia. Mai mulţi dintre şoferii Uber s-au plâns că au fost opriţi în trafic de către poliţişti şi sancţionaţi pentru că ar încălca legislaţia în vigoare.
Primul incident a fost semnalat la câteva ore de la intrarea în vigoare a controversatei ordonanţe împotriva aplicaţiilor de ride-sharing. Un şofer Uber a relatat unui post de televiziune că a fost amendat în timpul unei curse efectuată în Bucureşti. Acesta spune că a primit o amendă de 1000 de lei şi crede că totul a fost pus la cale de clientul pe care l-a transportat, un posibil taximetrist, care ar fi trimis, de pe telefon, mesaje în timpul cursei către Poliţie.
Şoferul respectiv a afirmat: "Poliţis-tul care m-a oprit l-a întrebat pe domnul din spate dacă e cu Uber; a zis că da. A cerut să fie martor, i-am înmânat autorizaţiile, atestatul, după care mi-a dat amendă 1000 de lei, plătibilă în 14 zile lucrătoare, la jumătate din sumă. Cred că am fost urmărit de când l-am luat pe client. E posibil să fie taximetrist. Era pe cash. Amenda a fost în baza unui articol care spune că am intervenit asupra aparatului de taxat, care la ride-sharing nu există".
Ordonanţa anti-aplicaţii prevede că în situaţia în care un şofer de la aplicaţiile Uber, Bolt, Clever va fi prins trans-portând pasageri, va putea fi sancţionat de la prima abatere. Nu de la a doua, aşa cum se întâmpla până acum. Sancţiunile prevăzute de actul normativ sunt foarte dure: şoferii pot rămâne fără plăcuţele de înmatriculare pentru 6 luni şi plătesc o amendă de până la 50.000 de lei.
Companiile de ride-sharing şi-au declarat disponibilitatea de a-i ajuta pe cei care le folosesc aplicaţiile. Oficiali ai Uber şi Bolt susţin că şoferii parteneri au primit mesaje, prin intermediul aplicaţiilor, în care aceştia sunt asiguraţi că vor fi primi sprijin financiar şi juridic, în cazul în care vor întâmpina dificultăţi.
Şoferii au fost rugaţi să semnalizeze eventualele abuzuri, conform anunţurilor emise de companii.
În ciuda evidenţei din teren, Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a caracterizat, ieri, drept "fake news" informaţiile legate de interzicerea companiilor de ride sharing, precizând că domeniul va fi reglementat în curând printr-un proiect de act normativ care va fi pus în dezbatere publică. El a precizat că a discutat situaţia cu reprezentanţii Uber şi Clever.
Răzvan Cuc a declarat: "Am avut o întâlnire cu cei de pe platformele electronice: Uber, Clever, etc.. Am avut o întâlnire la minister tocmai pentru a le explica că nu vor fi interzişi. Văd că este un fake news care circulă peste tot că Uber este interzis. Am văzut că inclusiv cei de la platformele electronice au declarat că nu vor fi interzişi, dar văd că se tot propagă ştirea asta peste tot în mass-media. Nu îi interzice nimeni, nu vor fi probleme, din contră, de 5 ani de zile nu s-a implementat acest domeniu, iar guvernarea PSD este guvernarea care va reglementa acest domeniu. Ei au fost foarte mulţumiţi pentru că au avut un partener de dialog în ultima lună, au venit cu câteva observaţii de care trebuie să ţinem cont, după care vom urca acest proiect pe procedura de transparenţă. Trebuie să reglementăm noi din punct de vedere tehnic şi legal, dar nu se pune problema de interzicere. Noi, prin ordonanţa care s-a dat în luna aprilie, am combătut pirateria. Uber nu este piraterie, se face o confuzie foarte gravă".
Modificările operate de guvern la legea taximetriei, adoptate ca urmare a protestelor taximetriştilor din luna martie, când mii de autoturisme au blocat Piaţa Victoriei, au intrat în vigoa-re, ieri. Executivul a adoptat pe 29 martie ordonanţa de urgenţă pentru modificarea Legii 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi şi de închiriere.
Reprezentanţii Uber şi Taxify au anunţat că aplicaţiile nu pot fi închise, dar va rămâne la latitudinea şoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu.