Companiile membre ale Asociaţiei pentru Relaţia cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) solicită Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, precum şi Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) prevederi mai flexibile legate de modalitatea de organizare şi derulare a adunărilor generale ale acţionarilor ordinare şi extraordinare, în contextul stării de urgenţă instituită ca urmare a răspândirii pandemiei de coronavirus, se arată într-un comunicat al ARIR remis, ieri, Redacţiei,
Daniela Şerban, preşedinte şi co-fondator ARIR, a declarat: "În următoarea perioadă, companiile au programate adunări generale ale acţionarilor, care în contextul actual nu pot fi desfăşurate conform legislaţiei în vigoare. Deşi companiile au început să transmită comunicate prin care încurajează participarea acţionarilor la AGA utilizând votul prin corespondenţă, aceste măsuri nu sunt suficiente pentru a se asigură legitimitatea întrunirilor, precum şi respectarea prevederilor privind situaţia de criză".
Companiile listate la Bursa de Valori Bucureşti, membre ARIR, au implementat planuri de contingenţă actualizate cu măsuri specifice situaţiei de pandemie, se arată în comunicat, adăugându-se că, ţinând cont de faptul că numeroase companii asigură infras-tructură critică şi capacităţi de producţie, unele dintre acestea au anunţat deja măsurile implementate pentru a asigura siguranţa angajaţilor, clienţilor şi partenerilor, precum şi continuitatea afacerii şi analizează permanent noul context.
În mod special, legat de organizarea evenimentelor societare anuale, companiile listate solicită de urgenţă un prim set de reglementări privind:
- eliminarea obligativităţii publicării convocatorului în Monitorul Oficial şi într-un ziar de largă răspândire din localitatea în care se află sediul societăţii sau din cea mai apropiată localitate, în cazul în care este necesară deplasare fizică pentru acest demers, precum şi reglementarea alternativelor de publicare online (website-ul companiei, platformele BVB, ASF, etc.);
- organizarea AGA exclusiv prin vot prin corespondenţă sau mijloace de participare la distanţă, respectiv introducerea votului prin corespondenţă pentru autoritatea publică tutelară;
- posibilitatea schimbării locaţiei desfăşurării adunării deja convocate, şi completarea convocatorului cu noi modalităţi de vot;
- derularea AGA fără secretar de şedinţă ales dintre acţionari, pentru ipoteza în care fie are loc exclusiv prin mijloace de comunicare la distanţă, fie la AGA nu se prezintă fizic nici un acţionar;
- eliminarea obligativităţii participării tuturor membrilor consiliului de administraţie / directoratului / consiliului de supraveghere la AGA;
- măsuri suplimentare de prevenire a răspândirii virusului la locul de des-făşurare a AGA (distanţa corespunzătoare, măşti, mănuşi etc.), pentru a evita situaţii discriminatorii care să împiedice participarea fizică a tuturor acţionarilor în cadrul AGA;
- posibilitatea amânării desfăşurării AGA, în funcţie de evoluţia situaţiei de criză.
În acest moment, trei companii din cele unsprezece care au răspuns sondajului ARIR au convocat deja adunări generale în perioada următoare. Celelalte companii urmează să anunţe convocarea Adunării Generale a Acţionarilor în următoarele zile, majoritatea adunărilor fiind programate pentru perioada 27-29 aprilie 2020.