Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare îşi schimbă denumirea, începînd cu data de 1 mai, în Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi se reorganizează prin comasarea prin absorbţie cu Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, instituţie care se desfiinţează, informează AVAB. AVAS este instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, în cadrul căreia se preiau şi drepturile, obligaţiile şi atribuţiile APAPS, stabilite prin actele normative în vigoare în domeniul privatizării, postprivatizării, prin acorduri internaţionale sau alte acte încheiate de către aceasta, conform legii.
La data comasării, AVAS preia patrimoniul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului, pe bază de protocol încheiat în conformitate cu situaţia financiară întocmită la data de 30 aprilie 2004.
Ordonanţa de Urgenţă privind valorificarea unor active ale statului, nr. 23/15.04.2004, reglementează valorificarea creanţelor neperformante preluate de la bănci, persoane juridice române, cu capital parţial de stat, în scopul pregătirii pentru privatizare şi creşterii gradului de solvabilitate a acestora; valorificarea unor creanţe fiscale preluate în temeiul unor acte normative; valorificarea unor creanţe comerciale preluate în temeiul unor acte normative; administrarea acţiunilor sau părţilor sociale deţinute de stat, în calitate de acţionar sau asociat; valorificarea acţiunilor sau părţilor sociale deţinute de stat, în calitate de acţionar/asociat sau creditor; valorificarea unor active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar.
Activele statului supuse valorificarii cuprind creanţe neperformante preluate de la băncile cu capital parţial de stat; bunurile mobile şi imobile dobîndite de bănci în procedura executării silite ori prin realizarea garanţiilor, precum şi bunuri declarate urmăribile, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă; creanţe comerciale asociate creanţelor neperformante preluate; creanţe fiscale preluate în temeiul unor acte normative; creanţe comerciale preluate în temeiul unor acte normative; acţiuni sau părţi sociale deţinute de stat; active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar.
În vederea îndeplinirii rolului său, AVAS are ca atribuţii principale preluarea cu plată a creanţelor neperformante şi a creanţelor comerciale asociate acestora; preluarea fără plată a unor creanţe fiscale, conform legii; preluarea cu/fără plată a unor creanţe comerciale, conform legii; preluarea fără plată a unor acţiuni/părţi sociale deţinute de stat; exercitarea tuturor drepturilor şi îndeplinirea tuturor obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar/asociat a statului; valorificarea creanţelor neperformante, creanţelor comerciale şi a creanţelor fiscale preluate, la valoarea nominală a acestora, prin plata eşalonată, efectuată de debitor după încheierea unei convenţii de eşalonare cu AVAS, asigurată în mod corespunzător cu garanţii, cesiunea creanţelor, prin negociere directă, ca urmare a primirii unei oferte de cumpărare, subrogaţia în drepturile de creanţă ale AVAS, prin negociere directă, ca urmare a primirii unei oferte de plată integrală de la un terţ, stingerea creanţelor ca efect al dării în plata şi prin conversia creanţelor în acţiuni.
De asemenea, alte atribuţii ale AVAS vizează valorificarea creanţelor neperformante, creanţelor comerciale şi a creanţelor fiscale preluate, la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi ofertă, prin cesiunea creanţelor prin licitaţie publică, prin executarea silită prin poprirea tuturor veniturilor debitorului, urmăribile potrivit legii, executarea silită a bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea debitorului sau garanţilor, declarate urmăribile potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea valorificării prin licitaţie publică, prin alte măsuri de natură să faciliteze valorificarea superioară a creanţelor, inclusiv valorificarea asociată cu creanţe comerciale preluate de către AVAS; valorificarea acţiunilor deţinute de stat şi administrate de AVAS, la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi oferta, prin operaţiuni specifice pieţelor reglementate, interne sau internaţionale, pentru societăţile deţinute public şi prin cesiunea acţiunilor prin licitaţie publica, internă sau internaţională, pentru societăţile de tip închis; valorificarea părţilor sociale deţinute de stat şi administrate de AVAS, la valoarea de piaţă a acestora, rezultată din raportul dintre cerere şi ofertă, prin cesiunea părţilor sociale prin negociere directă, în cazul în care există şi alţi asociaţi în societatea comercială şi prin cesiunea părţilor sociale prin licitaţie publică; valorificarea unor active ale regiilor autonome şi societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar, prin licitaţie publică.
În activitatea sa, AVAS va aplica strategia Guvernului privind finalizarea procesului de privatizare a societăţilor comerciale la care statul deţine acţiuni/ părţi sociale, aflate în portofoliul său.
O activitate importantă, distinctă, se referă la monitorizarea modului în care sunt res-pectate clauzele din contractele de privatizare. Activitatea AVAS în domeniul privatizării şi monitorizării postprivatizare se desfăşoară pe principii comerciale.
Supravegherea şi îndrumarea activităţii AVAS sunt asigurate de un Consiliu de supraveghere şi îndrumare, format din 9 membri: un preşedinte, reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice; opt membri, respectiv cîte un reprezentant al Băncii Naţionale a României, Ministerului Economiei şi Comerţului, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Integrării Europene, Minis-terului Justiţiei, Autorităţii Naţionale de Control, Cancelariei Primului-Ministru, Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie.
AVAS este condusă de un preşedinte, ajutat de 4 vicepreşedinţi numiţi prin decizie a primului-ministru. Pe lîngă preşedinte funcţionează Colegiul director, ca organ colectiv de analiza si evaluare, cu caracter consultativ. Componenţa, atribuţiile şi modalităţile de lucru ale colegiului director se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a AVAS, aprobat de Consiliul de supraveghere şi îndrumare.