• Dacă unii analişti spun că ţinta IPO-ului pare a fi în pericol, Reuters a găsit o sursă care vorbeşte, deja, de suprasubscriere
• Mitsuo Shimizu, analist: "Având în vedere datele fundamentale, evaluarea nu arată că această companie ar fi una ieftină"
• Bob Rich, director de investiţii: "Acţiunile se vor lista, se vor duce până la cer, iar apoi vor arde o mulţime de persoane"
Oferta Publică Iniţială (IPO) record a "Facebook" este deja suprasubscrisă, potrivit unei surse apropiate listării acţiunilor, la doar câteva zile după ce compania a început roadshow-ul de prezentare, relatează Reuters.
Sursa citată precizează că cererea investitorilor instituţionali pentru acţiunile "Facebook" este deja mai mare decât cantititatea oferită, în ciuda temerilor privind o scădere a ratei de creştere a rezultatelor companiei, privind supraevaluarea titlurilor şi semnalele că firma ar avea probleme să-şi ridice veniturile din publicitate pe mobil.
Analiştii afirmă că firma, care doreşte să obţină aproximativ 10,6 miliarde de dolari prin emisiunea a mai bine de 337 milioane de acţiuni, la preţuri între 28 şi 35 de dolari acţiunea, ar putea ridica limita de preţ dacă cererea se va dovedi destul de sănătoasă.
Potrivit unei alte surse Reuters, apropiată situaţiei, un mare inves-titor instituţional a subscris un volum mare de acţiuni, miercuri, şi a telefonat la birourile intermediarilor, încercând să obţină mai multe acţiuni.
"Facebook" a refuzat să comenteze informaţia.
• Analiştii consideră că aşteptările privind oferta "Facebook" sunt prea optimiste
Contrar sursei citate de Reuters, persoane apropiate situaţiei, preluate de Bloomberg, susţin că IPO-ul "Facebook" a generat, până acum, cerere sub aşteptări de la investitorii instituţionali, care ar fi îngrijoraţi privind perspectivele de creştere ale companiei.
Compania a arătat deja semne de oboseală în privinţa ritmului de creştere a rezultatelor. Vânzările au urcat cu 88%, la 3,71 miliarde de dolari, anul trecut, în timp ce veniturile ar putea creşte cu 64%, la 6,1 miliarde de dolari, anul acesta, potrivit firmei de cercetare "EMarketer Inc". Acesta ar însemna al treilea an consecutiv de încetinire a creşterii.
Unii investitori şi-au exprimat reticenţa, după ce "Facebook" a anunţat, pe 9 mai, că veniturile din publicitate nu s-au corelat cu creşterea bazei de utilizatori, au mai afirmat sursele, sub protecţia anonimatului, în timp ce alte persoa-ne au precizat, pentru Bloomberg, că "Facebook" le spune analiştilor că vânzările s-ar putea să nu atingă cele mai optimiste ţinte.
"Perspectivele privind «Facebook» sunt mult prea optimiste", a declarat Mitsuo Shimizu, analist de piaţă la "Iwai Cosmo Securities", adăugând: "Având în vedere datele fundamentale, evaluarea nu arată că această companie ar fi una ieftină".
Interesul slab din partea investitorilor instituţionali, în acest moment, ar putea obliga compania să se bazeze mai mult pe vânzarea către investitorii de retail, din partea cărora cererea rămâne robustă, au mai precizat sursele. Totuşi, "Facebook" ar putea să suscite destulă cerere, astfel încât să-şi vândă acţiunile la sau peste preţul maxim proiectat, potrivit surselor.
În varianta cea mai optimistă a vânzării la preţurile anunţate, "Facebook" ar fi evaluată la peste 99 de ori valoarea veniturilor sale, un multiplu mai mare decât 99% dintre companiile indexate în Indicele Standard & Poor's 500.
"Acţiunile se vor lista, se vor duce până la cer, iar apoi vor arde o mulţime de persoane", a declarat Bob Rich, director de investiţii la "Oppenheimer & Co.", adăugând: "Evaluarea este nesimţită şi nu mi-aş pune banii clienţilor mei nicăieri în apropierea sa".
• Investitorii inteligenţi, maturi, nu se aruncă imediat în IPO
Potrivit unui studiu efectuat pe 4.105 investitori individuali, parte a comunităţii de investiţii "The Motley Fool", investitorii cu mai puţin de un an experienţă sunt de două ori mai dornici să investească în "Facebook" (39,5%), decât cei care au cel puţin 20 de ani de experienţă în investiţii (22,2%), relatează San Francisco Chronicle.
Andy Cross, director de investiţii la "The Motley Fool", a declarat: "Pentru investitorii individuali, "Facebook" nu este ceva serios. Petrecerea mare a IPO-ului gigantului mediei sociale va aduce mulţi noi investitori pe scenă, în timp ce majoritatea investitorilor cu experienţă vor sta pe margine. Fanii "Facebook" (înţeleşi ca cei peste 900 milioane de utilizatori) realizează potenţialul de creştere a mediei sociale, astfel încât sunt mai nerăbdători să se arunce în tranzacţie, deşi nu au aceeaşi experienţă în investiţii. Cei maturi, care caută oferte pe termen lung, şi care au văzut multe IPO-uri la vremea lor, vor prefera o abordare răbdătoare, să aştepte şi să vadă, înainte să facă vreun pas".
Per total, aproximativ o treime dintre investitorii individuali, ce nu plănuiesc să investească în "Facebook", citează, printre motive, supraevaluarea companiei, modelul de afacere, care este prea misterios şi nesustenabil, respectiv o "regulă" generală de evitare a IPO-urilor.
Totuşi, peste un sfert dintre inves-titorii individuali, care plănuiesc să investească în "Facebook", includ, între motivele lor, poziţia dominantă a companiei în media socială, cu perspective optimiste, faptul că media socială este subevaluată de către Wall Street, res-pectiv că firma este o investiţie de portofoliu.
Andy Cross a mai precizat: "Investitorii inteligenţi ştiu să aştepte să se disipeze fumul şi să evalueze "Facebook" după ce dis-pare agitaţia. IPO-urile sunt pline de investitori pe termen scurt şi mult extaz şi zgomot. Potrivit directorului de investiţii, "Facebook" va fi ştire de primă pagină, astfel încât investitorul mediu trebuie să fie răbdător, pentru a nu se arde.