Barometrul de Încredere Edelman 2023 arată că mediul de afaceri este văzut ca fiind singura instituţie globală care este atât competentă, cât şi etică, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform sursei citate, în prezent, mediul de afaceri are un avans uriaş de 53 de puncte în faţa Guvernului, în ceea ce priveşte competenţa, şi un avans de 30 de puncte, în ceea ce priveşte etica. Modul în care au fost trataţi angajaţii în timpul pandemiei, corelat cu revenirea la locul de muncă, dar şi acţiunea rapidă şi decisivă a peste 1.000 de companii de a părăsi Rusia după invazia din Ucraina au contribuit la un salt de 20 de puncte, în ultimii trei ani, la capitolul etică. Mediul de afaceri (62%) rămâne singura şi cea mai de încredere instituţie la nivel global.
"Percepţia crescută asupra eticii mediului de afaceri aduce cu sine aşteptări mai mari ca oricând din partea directorilor executivi să fie o voce în ceea ce priveşte problemele societăţii. Cu o diferenţă medie de şase la unu, respondenţii îşi doresc o mai mare implicare în societate a mediului de afaceri, în probleme precum schimbările climatice, inegalitatea economică şi recalificarea forţei de muncă. Dar, companiile trebuie să acţioneze cu grijă. Mai mult de jumătate (52%) dintre respondenţii noştri nu cred că mediul de business poate evita politizarea atunci când abordează probleme controversate", a declarat Richard Edelman, CEO Edelman.
Raportul din acest an constată că optimismul economic s-a prăbuşit la nivel mondial (de la 50% la 40%). Jumătate dintre ţările analizate au înregistrat o scădere de două cifre, de la an la an, în ceea ce priveşte convingerea că familiile lor vor avea o situaţie mai bună peste cinci ani. Mai mult, nicio ţară dezvoltată nu a depăşit 36% - procent din locuitorii încrezători că familiile lor o vor duce mai bine peste cinci ani. De asemenea, 24 din cele 28 de ţări analizate în Barometru au scăzut la minime istorice la capitolul optimism, inclusiv SUA (36%), Marea Britanie (23%), Germania (15%) şi Japonia (9%).
Toate aceste schimbări s-au produs în paralel cu o extindere a decalajului între clasele sociale; în prezent, există un decalaj de încredere de două cifre în trei sferturi dintre ţările analizate, unde persoanele cu venituri ridicate au mai multă încredere în instituţii decât persoanele cu venituri mici. Încrederea medie în instituţii a persoanelor cu venituri ridicate a crescut de la 50 la 62 din 2012, în timp ce pentru persoanele cu venituri mici indicele de încredere a crescut doar de la 43 la 48. Statele Unite (decalaj de 23 de puncte) şi Thailanda (decalaj de 37 de puncte) au cele mai mari diferenţe.
Barometrul de Încredere arată că aproape un sfert dintre ţările analizate sunt puternic polarizate, inclusiv SUA, Columbia, Argentina, Africa de Sud, Suedia şi Spania. Atunci când diviziunile se înrădăcinează, apare polarizarea. Iar respondenţii consideră că diferenţele dintre ei nu mai pot fi depăşite. La nivel global, aproape două treimi dintre aceştia observă o lipsă fără precedent de civilizaţie şi respect reciproc în societate. Această lipsă de civilizaţie observată coincide cu faptul că ideologia devine identitate: din rândul celor care au convingeri puternice în legătură cu un subiect, mai puţin de o treime afirmă că ar ajuta (30%), ar locui în apropiere (20%) sau ar lucra (20%) cu cineva care nu este de acord cu punctul lor de vedere.
"Traversăm o perioadă de schimbări sistemice uriaşe într-o lume multipolară, în care forţele de divizare alimentează nemulţumirile economice. Dacă aceste schimbări sunt neglijate, rezultatul va fi creşterea nivelului de polarizare, încetinirea creşterii economice, o şi mai mare discriminare şi o incapacitate inerentă de a rezolva problemele. Directorii Executivi şi companiile pe care le conduc trebuie să joace un rol central în abordarea acestor probleme şi să contribuie la restabilirea optimismului economic", a declarat Dave Samson, vicepreşedinte Global Corporate Affairs.
"Barometrul de Încredere Edelman este un instrument de lucru aşteptat, la nivel global, de companii. Probabil că, dacă România ar introduce în cercetările sociologice şi componenta de business, ar rezulta că rolul corporaţiilor în societate creşte. Pe fondul pierderii încrederii în politicieni, media şi biserică, corporaţiile rămân un actor subestimat. Cu toate acestea, din mediul corporatist apar permanent lideri care, prin ceea ce au creat în business şi pentru angajaţii lor, reprezintă modele de urmat la nivel local şi naţional. Corporaţiile rămân un contributor nemăsurat la nivel social, cu un rol care creşte şi care trebuie stimulat", a subliniat Corina Vinţan, CEO Links Associates - afiliat Edelman.
• Alte constatări ale Barometrului de Încredere Edelman 2023:
-Temerile economice personale, cum ar fi pierderea locului de muncă (89%) şi inflaţia (74%), sunt la egalitate cu temerile sociale urgente, cum ar fi schimbările climatice (76%), războiul nuclear (72%) şi penuria de alimente (67%).
-Oamenii au aşteptări de la directorii executivi să folosească resurse pentru a trage la răspundere acele forţe care dezbină: 72% cred că directorii executivi sunt obligaţi să apere faptele şi să dea în vileag acele studii îndoielnice folosite pentru a justifica o politică socială proastă; 71% cred că directorii executivi sunt obligaţi să retragă banii de publicitate de pe platformele media care dezinformează.
-Guvernul (51%) e o instituţie care nu se bucură de încredere în 16 dintre cele 28 de ţări analizate, inclusiv în SUA (42%), Marea Britanie (37%), Japonia (33%) şi Argentina (20%). În 15 din 28 de ţări, inclusiv în Germania (47%), SUA (43%), Australia (38%) şi Coreea de Sud (27%), oamenii nu mai au încredere în mass-media (50%). "Angajatorul meu" (77%) este instituţia care se bucură de cea mai mare încredere în toate ţările analizate, cu excepţia Coreei de Sud (54%).
-Liderii guvernamentali (41%), jurnaliştii (47%) sunt liderii instituţionali cărora li se acordă cea mai puţină încredere. Oamenii de ştiinţă (76%), colegii de muncă (73% în rândul angajaţilor) şi directorul general (64% în rândul angajaţilor) sunt cei mai de încredere.
-Tehnologia (75%) a fost din nou cel mai de încredere sector, urmat de educaţie (71%), sectorul alimentar (71%) şi sănătate (70%). -Platformele Social Media (44%) au rămas la cel mai mic nivel de încredere.
-Canada (67%) şi Germania (63%) au rămas cele mai de încredere mărci străine, urmate de Japonia (61%) şi Marea Britanie (59%). India (34%) şi China (32%) rămân la cel mai mic nivel de încredere.