Astăzi este Halloween. Deşi în România sărbătoarea nu este atât de răspândită oferă totuşi oportunităţi pentru shopping, petreceri şi ceva "trick or treating" în anumite zone, conform unui comunicat remis redacţiei. În Statele Unite, pe de altă parte, este o sărbătoare de amploare, care generează miliarde de dolari pentru retaileri şi pentru industria de agrement.
Potrivit sursei citate, în timp ce, în mod normal, oamenii se "sperie" în glumă de schelete jucăuşe, zombi sau mumii, anul acesta Halloweenul este de fapt mai înspăimântător ca niciodată din cauza evenimentelor economice îngrijorătoare şi a incertitudinilor.
Întregul an le-a provocat investitorilor spaimă după spaimă, oferind practic un Halloween continuu pieţelor. De la peripeţiile legate de pandemie şi lanţurile de aprovizionare, până la războiul din Ucraina, care a declanşat o criză energetică şi alimentară globală, un potop de evenimente a dus la rezultate negative ale burselor. Indicele bursei de la Bucureşti BET a pierdut anul acesta 17%, în timp ce indicele german Dax a scăzut cu 17,3% iar indicele britanic FTSE cu 6%. În Statele Unite, S&P 500 a pierdut 18,7%, indicele industrial Dow Jones a scăzut cu 10%, iar Nasdaq, unde sunt listate cele mai multe companii de tehnologie, a pierdut 30%.
Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, la nivel global, investitorii se tem cel mai mult de inflaţie, urmată de perspectivele de recesiune pe pieţele globale, cele de pe pieţele locale şi de conflictele internaţionale. Pentru investitorii români, perspectivele de recesiune la nivel global sunt mai îngrijorătoare decât inflaţia, conflictele internaţionale şi potenţialul de recesiune al economiei locale. Acest lucru arată că problemele economiei sunt chiar mai înfricoşătoare decât conflictul de la graniţele noastre. Dar, dacă am învăţat ceva de la Halloween, în fiecare an, este că după o "noapte de groază" începe o nouă zi.
Pentru unii, Halloween-ul este şi o strategie de investiţii. Ei cumpără la 1 noiembrie şi vând în ultima zi de tranzacţionare din aprilie. "Vinde în mai şi pleacă cu ce ai" pare să fie motto-ul. Indicele S&P 500 din 1985 până în 2021 a arătat că "strategia de Halloween" a avut 29 de perioade de creştere şi 7 perioade de scădere, în timp ce perioada mai-octombrie a avut 26 de perioade de creştere şi 10 perioade de scădere. Randamentele sunt mai mari pentru strategia de Halloween pe termen lung, cu un randament mediu de 7,7% pentru strategia de Halloween şi 2,23% pentru celelalte 6 luni. De data aceasta, perioada noiembrie 2021 - aprilie 2022 a avut un randament de -10,4%, în timp ce perioada mai - 28 octombrie a avut o pierdere de doar 7,8%.
Sărbătoarea de Halloween în cea mai mare parte a Europei şi a Americii de Nord este majoritar laică. În timp ce copiii costumaţi merg la colindat în speranţa că vor primi bomboane sau "trucuri", adulţii costumaţi sărbătoresc la petreceri. În SUA, cele mai populare costume pentru copii în acest an sunt Spiderman, prinţesele, vrăjitoarele, fantomele, Batman sau alţi supereroi. Adulţii au şi ei preferinţele lor: Costumele de vrăjitoare domină clasamentele, urmate de cele de vampir, fantomă, pirat, Batman sau Catwoman. Nici animalele de companie nu sunt scutite, primele trei costume pentru acestea fiind cele de dovleci, crenvurşti sau lilieci.
În ţările care sărbătoresc Halloween-ul, sărbătoarea ajută economia. De acest Halloween, comercianţii cu amănuntul din SUA se aşteaptă la vânzări record de peste 10,6 miliarde de dolari, cu o cheltuială de aproximativ 100 de dolari pentru fiecare gospodărie. Principalele categorii de cheltuieli sunt costumele, unde familiile cheltuiesc în medie 33,75 de dolari, decoraţiunile 31,89 de dolari, bomboanele 29,51 de dolari şi, în mod surprinzător, în era e-mailurilor, a reţelelor sociale şi a mesajelor text, felicitările cu 5,3 dolari în medie. Se estimează că bomboanele vor fi un deliciu mai scump în acest an. În septembrie, preţurile la bomboane au crescut cu 13,1% faţă de anul trecut, potrivit datelor Biroului de Statistică a Muncii din SUA. Această creştere este mai mare decât indicele preţurilor de consum pentru alimente, de 11,2%. Dar 69% din populaţia SUA participă la sărbătoare şi achită preţurile crescute. În acest an, participarea la Halloween a revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei, se menţionează în comunicat.