Comisia Europeană a impus taxe vamale provizorii pentru automobilele electrice de producţie chineză. În funcţie de producător, aceste suprataxe, care au intrat în vigoare săptămâna trecută, variază între 17,4 şi 37,6%, pe lângă tariful de import existent de 10%. Acestea au fost calculate pe baza estimărilor privind valoarea ajutorului de stat primit de fiecare companie chineză, în timp ce companiile care au cooperat cu ancheta au beneficiat de reduceri ale suprataxelor la care au fost supuse. Pe baza acestor criterii, Comisia Europeană a stabilit taxe vamale individuale pentru trei mărci chineze de vehicule electrice - SAIC, BYD şi Geely, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit ACEA, vânzările în UE de autovehicule electrice pe baterii, fabricate în China, au crescut de la aproximativ 3% la peste 20% în ultimii trei ani, iar mărcile chinezeşti reprezintă aproximativ 8% din această cotă de piaţă. În 2023, în UE au fost importate din China peste 438.000 de autovehicule electrice cu acumulatori, în valoare de 9,7 miliarde EUR, în timp ce Europa a exportat în China 11.499 de autovehicule electrice cu acumulatori, în valoare de 852,3 milioane euro.Iar acest dezechilibru devine o problemă din ce în ce mai mare.
Conform unei analize a firmei de consultanţă AlixPartners, mărcile chinezeşti se bucură de un avantaj de 35% în materie de costuri, ceea ce le oferă flexibilitatea (în Europa şi în alte părţi) de a reduce preţurile pentru a compensa tarifele vamale. Acest avantaj se bazează pe costuri mai mici ale forţei de muncă şi pe o mai mare integrare pe verticală, de la materiile prime la furnizorii de componente, la asamblarea finală şi la vânzarea către alţi producători auto. Pentru a uşura şi mai mult calea către export, este necesară creşterea rapidă a capacităţii de transport maritim în străinătate, ceea ce îi determină pe producătorii chinezi de automobile să îşi asigure propria capacitate de transport.
Mărcile occidentale au dificultăţi deja în a concura pe piaţa chineză. Conform celor mai recente estimări, în primele 5 luni ale acestui an, vânzările mărcilor chinezeşti au crescut cu aproape 24% de la an la an, în timp ce mărcile germane au pierdut aproape 4%, iar cele franceze mai mult de 51%. Dacă ne uităm la top 10 al celor mai bine vândute modele, doar Tesla şi Volkswagen sunt prezente.
"Acesta este motivul pentru care industria auto este divizată cu privire la decizia privind tarifele vamale. Producătorii germani în special, se tem de măsuri de retaliere din partea Chinei care ar putea provoca daune substanţiale industriei europene. Franţa şi Italia au făcut însă presiuni pentru impunerea de taxe vamale pe vehiculele electrice chinezeşti - a căror cotă de piaţă în UE a crescut vertiginos - în timp ce Suedia, unde Geely controlează Volvo, şi-a exprimat rezerva", precizează analistul eToro.
Ca şi cum lucrurile nu ar fi fost suficient de dificile, tranziţia lentă către electromobilitate, ratele ridicate ale dobânzilor şi concurenţa nemiloasă la nivelul preţurilor au exacerbat deja situaţia. În ultimele trei luni, acţiunile celor patru mari producători auto germani cotaţi la bursa DAX au înregistrat pierderi de două cifre. Porsche AG a fost cel mai grav afectată, acţiunile sale prăbuşindu-se cu 25%. Fără progrese diplomatice rapide, industria auto germană se confruntă cu o a doua jumătate a anului extrem de dificilă. Iar aceasta reprezintă 7% din PIB-ul european, în timp ce în Germania ponderea este de aproximativ 4,5%.
"Eforturile pentru creşterea adoptării vehiculelor electrice pe baterii continuă cu dificultate. În România, vânzările de astfel de vehicule au scăzut cu aproape 50% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, dar automobilele hibrid au crescut cu peste 26%. România are însă cea mai mare creştere a numărului maşinilor noi cu motorizare diesel din UE, cu peste 44%. În UE, înmatriculările de vehicule electrice pe baterii au scăzut cu 12%", afirmă Bogdan Maioreanu.
"Noile tarifele vamale sunt, cel mai probabil, doar un pas în lupta pentru încetinirea expansiunii Chinei pe pieţele europene. Dominaţia Chinei este evidentă şi la Euro 2024: cinci dintre cei treisprezece sponsori mondiali provin din China - inclusiv BYD, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume. În perioada ianuarie-aprilie 2024, 37% din exporturile de vehicule electrice chinezeşti s-au îndreptat către UE, Belgia fiind lider cu 19%, urmată de Spania cu 5,3% şi Germania cu doar 3,5%. Europa este o piaţă extrem de importantă pentru BYD şi alţi jucători chinezi - astfel, Beijingul are multe de pierdut", mai precizează analistul eToro.
Investitorii individuali sunt interesaţi de perspectivele pe termen lung ale sectorului EV. Tesla şi Nio sunt cele mai deţinute două acţiuni de către investitorii români,cele două ocupând locul întâi şi respectiv cinci la nivel global pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro.