Un număr tot mai mare de companii utilizează inteligenţa articială (IA) pentru a îmbunătăţi KPI-urile, ameliorând semnificativ vechii indicatorii de performanţă, conform unui nou studiu lansat de MIT Sloan Management Review (MIT SMR) şi Boston Consulting Group (BCG).
Intitulat "Viitorul măsurării strategice: îmbunătăţirea KPI-urilor cu ajutorul IA", studiul se bazează pe un sondaj global cu 3.000 de respondenţi, reprezentând peste 25 de industrii şi 100 de ţări, precum şi pe interviuri cu 17 executivi care conduc iniţiative de IA într-o gamă largă de industrii. Organizaţiile folosesc în mod obişnuit KPI-urile ca puncte de referinţă pentru a evalua progresul într-o varietate largă de obiective de afaceri, cum ar fi creşterea vânzărilor, satisfacţia clienţilor şi eficienţa operaţională. Acest studiu arată că majoritatea companiilor nu au exploatat capacităţile IA pentru a îmbunătăţi în mod semnificativ cei mai importanţi indicatori.
"Am aflat că liderii vizionari văd IA ca fiind esenţială pentru a face KPI-urile lor mai inteligente, mai previzibile şi mai profunde", a declarat Michael Schrage, cercetător asociat la Initiative on the Digital Economy din MIT Sloan School of Management şi coautor al studiului. "Am fost surprins de cât de multe organizaţii nu utilizează încă tehnologia IA pentru a-şi revizui şi redefini indicatorii importanţi."
"În timp ce majoritatea eforturilor de IA s-au concentrat pe îmbunătăţirea performanţei folosind tehnologia, acest studiu aduce în lumină modul în care IA poate transforma complet modul în care companiile definesc şi măsoară performanţa în primul rând", a declarat Shervin Khodabandeh, partener senior şi director general la BCG şi coautor al studiului. "Mergem dincolo de îmbunătăţirea KPI-urilor existente pentru a reimagina fundamental ce ar putea fi aceste KPI-uri."
KPI-urile îmbunătăţite de IA duc la rezultate mai bune
Schimbările condiţiilor economice, aşteptările în creştere ale clienţilor şi transformările digitale necesită organizaţiilor să-şi reevalueze definiţia succesului şi modul în care este măsurat. 60% dintre lideri consideră că trebuie să îmbunătăţească KPI-urile organizaţiei lor pentru a îmbunătăţi luarea deciziilor, dar doar aproximativ o treime (34%) folosesc IA pentru a-şi face metricile de performanţă mai inteligente, adaptive şi previzibile.
Nouă din zece organizaţii cu KPI-uri îmbunătăţite de IA sunt de acord sau sunt foarte de acord că KPI-urile lor au fost îmbunătăţite de tehnologie. Datele din sondaj confirmă faptul că organizaţiile care folosesc IA pentru a crea noi KPI-uri constată o serie de beneficii de afaceri în comparaţie cu cele care nu o folosesc. Organizaţiile care folosesc IA pentru a crea noi KPI-uri cresc de 4 ori colaborarea între angajaţi si sunt de 3 ori mai eficiente în a prezice performanţa viitoare, de 3 ori mai susceptibile să vadă beneficii financiare mai mari şi de 2 ori mai susceptibile să vadă o eficienţă mai mare.
Cele Trei Tipuri de KPI-uri Inteligente
Raportul evidenţiază trei modalităţi prin care KPI-urile realizate de IA îmbunătăţesc indicatorii vechi care urmăresc simplu performanţa. În primul rând, KPI-urile descriptive inteligente sintetizează datele istorice şi actuale, pentru a oferi perspective asupra a ceea ce s-a întâmplat sau a ceea ce se întâmplă. KPI-urile predictive inteligente anticipează performanţa viitoare, producând indicatori principali fiabili şi oferind vizibilitate asupra rezultatelor potenţiale. Ele identifică, de asemenea, modele pe care alte tehnici sau oamenii nu le pot constata, permiţându-le să se bazeze pe o rezervă mai bogată de modele potenţial contraintuitive. Într-un final, KPI-urile prescriptive inteligente folosesc IA pentru a recomanda acţiuni care optimizează performanţa.
"La un nivel, KPI-urile îmbogăţite de IA reprezintă un progres semnificativ în ceea ce pot managerii să măsoare şi în cum este măsurată performanţa," spune David Kiron, director editorial pentru cercetare la MIT SMR şi coautor al raportului. "Ele invită, de asemenea, la schimbări organizaţionale: managerii de afaceri şi tehnologiile trebuie să lucreze împreună în moduri noi pentru a dezvolta şi a folosi metricile care contează cel mai mult."
Implementarea şi Managementul Holistic al KPI-urilor Inteligente
Trecerea de la KPI-urile vechi la KPI-urile informate algoritmic perturbă modul în care organizaţiile înţeleg, definesc şi urmăresc excelenţa performanţei. Raportul detaliază următoarele etape pe care organizaţiile trebuie să le urmeze pentru a face ca KPI-urile lor inteligente să fie operaţional, organizaţional şi strategic mai valoroase:
Realiniaţi guvernanţa datelor pentru a permite KPI-urile mai inteligente măsurabile.
Stabiliţi sisteme de guvernanţă pentru KPI-uri.
Utilizaţi "gemenii digitali" pentru a îmbunătăţi metricile cheie de performanţă.
Prioritizaţi pregătirea culturală şi abordările centrate pe oameni.
Asiguraţi alinierea strategică cu KPI-urile inteligente.
"KPI-urile mai inteligente alimentate de IA au devenit surse de diferenţiere strategică şi de creare a valorii," a declarat François Candelon, Director Global al BCG Henderson Institute şi coautor al raportului. "Acest lucru nu este doar o lozincă, ci este ceea ce face posibilă IA. Designul, guvernanţa, supravegherea şi evoluţia KPI-urilor îmbunătăţite de IA sunt acum o prioritate pentru conducerea organizaţiei."