Guvernul Cioloş împarte ministerelor banii, în 2016, în funcţie de bugetele cheltuite în acest an, nu de alocările din buget, iar cea mai mare sumă va merge la Ministerul Muncii, respectiv 33,17 miliarde de lei (4,4% din PIB), în scădere de la 36,96 miliarde de lei cheltuiţi în 2015 (5,25% din PIB), potrivit proiectului bugetului de stat publicat de Ministerul Finanţelor Publice.
A doua sumă ca mărime va merge, anul viitor, la Ministerul Finanţelor Publice - Acţiuni Generale, respectiv 21,5 miliarde de lei (2,88% din PIB), în creştere de la 19,8 miliarde de lei (2,82% din PIB în 2015).
Ministerul Transporturilor primeşte 11,9 miliarde de lei în 2016 (1,59% din PIB), sumă mai mică decât anul acesta, când se estimează că s-au cheltuit 12,8 miliarde de lei (1,82% din PIB).
Ministerul Afacerilor Interne va primi aproape 11 miliarde de lei ( 1,46% din PIB), iar Ministerul Apărării Naţionale - 10,3 miliarde de lei, ambele în creştere faţă de anul acesta. În schimb, bugetul Justiţiei scade la 3,11 miliarde de lei (0,42% din PIB), de la 3,37 miliarde de lei în 2015.
Ministerul Agriculturii primeşte 5,3 miliarde lei, de la 5,2 miliarde lei în acest an, Ministerul Dezvoltării şi Administraţiei - 5,44 miliarde de lei, faţă de 6,85 miliarde de lei în 2015.
De asemenea, Ministerul Sănătăţii are 6,4 miliarde de lei în bugetul pe 2016, în creştere de la 5,7 miliarde de lei în acest an, Educaţia primeşte 6,6 miliarde de lei, de la 6 miliarde de lei în acest an, iar Ministerul Culturii - 757,2 milioane lei, în creştere de la 586 milioane de lei în acest an.
Potrivit proiectului, Ministerul Economiei va primi 539,3 milioane de lei, în creştere uşoară faţă de anul acesta, în timp ce ministerul Energiei are bugetul diminuat la mai puţin de jumătate, de la 556,8 milioane de lei în 2015 la 204 milioane de lei în 2016. Şi Ministerul Fondurilor Europene primeşte în 2016 mai puţini bani decât a cheltuit în 2015, respectiv 3,18 miliarde de lei, faţă de 4,4 miliarde de lei. Şi de la Ministerul Mediului se taie puternic, de la peste 2 miliarde de lei în 2015 la doar 704 milioane de lei în 2016. În schimb, Ministerul pentru Societatea Informaţională primeşte mai mult decât dublu faţă de anul acesta, respectiv 425,5 milioane de lei.
Pentru Preşedinţie este propus un buget de 56,3 milioane de lei, în creştere de la 40,4 milioane de lei cheltuiţi în acest an, pentru Senat - 129,47 milioane lei, faţă de 110 milioane de lei în acest an, pentru Camera Deputaţilor - 295,7 milioane lei, de la 232 milioane de lei în 2015, pentru Curtea Constituţională - 20 de milioane de lei, faţă de 16,6 milioane anul acesta, iar pentru Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - 93,1 milioane de lei, faţă de 91,5 milioane de lei în acest an. Ministerul Public are 934 milioane de lei, în bugetul pe 2016, în scădere de la peste un miliard de lei cu un an în urmă.
Agenţia Naţională de Presă Agerpres primeşte mai mulţi bani anul viitor, respectiv 19 milioane de lei, faţă de 16 milioane de lei în 2015, în timp ce atât bugetul Societăţii Române de Radiodifuziune, cât şi al Societăţii Române de televiziune scad anul viitor la 195,8 milioane de lei, respectiv la 157,8 milioane de lei.
• Bugetul asigurărilor sociale de stat, excedent de 228,9 milioane lei în 2016
Bugetul asigurărilor sociale de stat este programat pentru anul 2016 cu un excedent de 228,9 milioane lei, pe fondul unor venituri estimate la 52,59 miliarde de lei şi al unor cheltuieli de 52,36 miliarde de lei, potrivit proiectului bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 publicat de Ministerul Finanţelor Publice.
Veniturile totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 sunt diminuate cu suma de 5,44 miliarde de lei aferentă Pilonului II de pensii, iar fondurile destinate plăţii pensiilor din sistemul public psunt prevăzute la 50,746 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB, în 2016.
"Bugetul asigurărilor sociale de stat a fost stabilit pentru anul 2016 pe venituri totale estimate la 52,59 miliarde de lei, din care 99,4% (52,257 miliarde lei) sunt aferente sistemului public de pensii şi 0,6% (341,2 milioane lei) sistemului asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale (0,6%). Circa 72,3% din bugetul total se va încasa din contribuţiile pentru asigurări sociale ale sistemului public de pensii, 0,2% din venituri nefiscale şi 27,5% subvenţii primite de la bugetul de stat. Pentru susţinerea în totalitate a cheltuielilor ce se finanţează din acest buget, în anul 2016, din bugetul de stat se alocă o subvenţie de 14,449 miliarde lei", se arată în document.
Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 au fost stabilite avându-se în vedere următoarele cote de contribuţii: 17% cota medie datorată de angajatori pentru toate condiţiile de muncă, 10,5% cota datorată de angajat şi 0,22% cota medie datorată de angajatori pentru sistemul asigurărilor de accidente de muncă şi boli profesionale.
În privinţa cheltuielilor totale ale bugetului asigurărilor sociale de stat în 2016, acestea au fost estimate la 52,36 miliarde lei, din care 52,257 miliarde lei pentru sistemul public de pensii (99,8%) şi 112,3 milioane lei pentru sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale (0,2%).
Din totalul cheltuielilor aferente sistemului public de pensii, 98,8% vor fi alocate pentru asistenţă socială şi 1,2% pentru administrarea sistemului public de pensii (cheltuieli de personal, bunuri şi servicii, dobânzi datorate trezoreriei statului şi active nefinanciare).
"Din totalul cheltuielilor aferente sistemului de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, 90,9% vor fi alocate pentru asistenţă socială (pensii de invaliditate din cauză de accidente de muncă sau boli profesionale, ajutoare sociale în caz de invaliditate), 0,8% contribuţii de sănătate plătite la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele aflate în concediu medical şi 8,3% pentru funcţionarea sistemului (cheltuieli de personal, bunuri şi servicii şi active nefinanciare)", potrivit proiectului.
Fondurile destinate plăţii pensiilor din sistemul public pentru anul 2016 sunt prevăzute la 50,746 miliarde lei, respectiv 6,8% din PIB. La stabilirea necesarului de fonduri pentru plata pensiilor, s-a avut în vedere un număr de 4,68 milioane de pensionari de asigurări sociale plătiţi prin Casa Naţională de Pensii Publice, cu o pensie medie lunară de 903,6 lei. În anul 2016 valoarea punctului de pensie este de 871,7 lei, iar indicele de corecţie prevăzut la art. 170 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este de 1,09.
Bugetul asigurărilor sociale de stat este programat pentru anul 2016 cu un excedent în sumă de 228,9 milioane lei care reprezintă rezultatul financiar al sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
Potrivit proiectului bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016, veniturile totale ale bugetului asigurărilor pentru şomaj au fost estimate la 1,89 miliarde de lei, din care 83,8% vor proveni din contribuţii ale sistemului de asigurări pentru şomaj, 15,6% din contribuţia angajatorilor la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, 0,6% din venituri nefiscale.
Sistemul asigurărilor pentru şomaj este programat în anul 2016 cu un excedent de 229,2 milioane lei.
"Din totalul veniturilor bugetare,1,592 miliarde lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (84,1%) şi 301,2 milioane lei aferente fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (15,9%). Veniturile pe anul 2016 sunt stabilite avându-se în vedere cotele de contribuţii reglementate de Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, respectiv o cotă de contribuţie datorată de angajator de 0,5%, o cotă individuală de contribuţie de asigurări pentru şomaj de 0,5%, o cotă de contribuţie datorată de angajator fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale de 0,25% şi o cotă de contribuţie de 1% datorată de persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru şomaj", se precizează în document.
În categoria veniturilor nefiscale, în sumă de 11,1 milioane lei, sunt cuprinse veniturile din dobânzi la fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale precum şi diverse alte venituri.
Pentru anul 2016, prin bugetul asigurărilor pentru şomaj s-a prevăzut finanţarea unor cheltuieli în sumă totală de 1,385 miliarde lei, din care 1,363 miliarde lei sunt aferente sistemului asigurărilor pentru şomaj (98,4%) şi 22 milioane lei fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale (1,6%).
Nivelul cheltuielilor ce se finanţează în anul 2016 din bugetul asigurărilor pentru şomaj a fost stabilit avându-se în vedere în principal următoarele categorii de beneficiari şi cuantumuri medii lunare: 102.000 beneficiari de indemnizaţie de şomaj, 13.600 beneficiari de indemnizaţie de şomaj pentru absolvenţi, 502 lei indemnizaţie de şomaj medie lunară, 250 lei indemnizaţie de şomaj medie lunară pentru absolvenţi.
Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale este programat pentru anul 2016 cu un excedent în sumă de 279,2 milioane lei.
• Ministerul Agriculturii primeşte de la bugetul de stat 5,347 miliarde lei în 2016, cu 3% mai mult decât în 2015
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are prevăzut un buget de 5,347 miliarde lei în 2016, în creştere cu 2,76% raportat la execuţia preliminată din 2015, de 5,203 miliarde lei, potrivit proiectului de buget aferent anului viitor, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Pentru 2017, estimarea MFP arată că Agricultura va avea fonduri mai mari de la bugetul de stat, de 5,413 miliarde de lei, în 2018 de 5,554 miliarde de lei, iar în 2019 de 5,596 miliarde de lei.
Conform proiectului, capitolul de bunuri şi servicii are prevăzute fonduri de 120 de milioane de lei, mai mici cu 8,79% decât execuţia anului 2015 de 131,565 milioane lei, în timp ce cheltuielile cu personalul cresc cu 11,61%, la 571,95 milioane de lei. Din total, salariile de bază reprezintă 444,225 lei, în creştere cu 12,56% faţă de 2015, iar sporurile pentru condiţiile de muncă sunt mai mari în 2016 cu 6,39%, până la 21,29 milioane de lei, faţă de 20,01 milioane lei anul acesta.
O creştere semnificativă este consemnată la cheltuielile de capital, care urcă în 2016 cu 76,02%, la 132,197 milioane de lei, de la 75,102 milioane de lei, în 2015.
La capitolul subvenţii, MADR pierde 2% de la 1,910 miliarde de lei în 2015 la 1,872 miliarde lei în 2016, iar pentru următori trei ani este prevăzută o stabilizare în jurul sumei de 1,9 miliarde lei. Fondurile pe acest capitol vor merge integral pentru sprijinirea producătorilor agricoli în 2016.
De asemenea, proiectul de buget prevede pentru sectorul de îmbunătăţiri funciare, irigaţii, desecări şi combaterea eroziunii solului o sumă de 333,8 milioane de lei, cu 68,43% mai mult decât în 2015, iar pentru protecţia plantelor şi carantina fitosanitară fondurile cresc de aproape patru ori, de la 10,19 milioane de lei în acest an la 47,717 milioane lei în 2016. Pentru cercetare şi dezvoltare în domeniul agriculturii, silviculturii, pisciculturii şi vânătorii sunt prevăzute 96,62 milioane de lei în 2016, o creştere cu 133% faţă de 41,39 milioane lei alocaţi în 2015.
Potrivit proiectului de buget, pentru plata rentei viagera agricolă a fost alocată o sumă de 70,02 de milioane de lei în 2016, similară cu cea din 2015 şi 20 de milioane de lei pentru realizarea sistemului naţional antigrindină, comparativ cu numai 8 milioane de lei anul trecut.
Proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 au prevăzute pentru 2016 fonduri de 1,704 miliarde lei, din care transferurile din bugetul de stat către AFIR pentru susţinerea proiectelor din PNDR 2014-2020 reprezintă 1,356 miliarde lei.
Bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Ministrul Finanţelor Publice: "Construcţia bugetului pe 2016 porneşte cu estimarea veniturilor de 231 miliarde de lei; cheltuielile vor fi de 252 de miliarde de lei"
Bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%, a anunţat vineri ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu.
"Construcţia bugetului porneşte cu estimarea veniturilor - 231,12 miliarde de lei, cu 1,6% mai mult decât în 2015. Viziunea, principiul de bază al acestui buget este asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii fiscale. Am venit în sprijinul mediului de afaceri şi am păstrat relaxarea fiscală, pentru a stimula investiţiile private", a explicat Anca Dragu.
Ea a precizat că nu se intenţionează introducerea de taxe noi şi nici majorarea celor actuale în 2016, iar creşterea veniturilor bugetare va fi axată pe o mai bună colectare.
În plus, noua abordare fiscal bugetară se va axa pe creşterea eficienţei folosirii resurselor bugetare, creşterea transparenţei în utilizarea banilor publici şi pe schimbarea paradigmei contribuabil-stat, astfel încât statul să fie în slujba contribuabilului.
În privinţa veniturilor bugetare, în 2016 cele mai mari sume la buget sunt estimate a veni din contribuţii de asigurări sociale, de 61,7 miliarde de lei, respectiv 26,7% din total, în creştere de la 57,4 miliarde de lei cât se estimează că se va încasa în 2015 (25,2% din total). Pe locul doi se află veniturile din TVA, dar acestea vor scădea de la 57 de miliarde de lei în 2015 la 52,3 miliarde de lei în 2016, din cauza reducerii TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie. Şi sumele din impozitul pe venit şi pe profit vor scădea uşor anul viitor, de la 26,222 miliarde de lei anul acesta la 26,207 miliarde de lei în 2016.
La capitolul cheltuieli, asistenţa socială se va afla, şi în 2016, pe primul loc, cu 79,4 miliarde de lei (31,5% din total), în creştere de la 75,85 miliarde de lei în 2015 (32,1% din total). Pe locul doi se află cheltuielile de personal, cu 57,2 miliarde de lei (22,7% din total), faţă de 51,8 miliarde de lei estimate pentru 2015 (21,9% din total). Abia pe locul patru, după cheltuielile pentru bunuri şi servicii, se află cheltuielile de investiţii, cu 37,7 miliarde de lei (15% din total), în creştere de la 33,7%, suma estimată a se cheltui în 2015 (14% din total).
Ca procent în PIB, cheltuielile cu asistenţa socială sunt estimate la 10,6% în 2016, în scădere uşoară de la 10,8% în 2015 (dar PIB-ul creşte), cheltuielile de personal urcă de la 7,3% în 2015 la 7,7% în 2016, iar investiţiile de la 4,7% la 5,1%.
Pe principalele domenii de activitate, cheltuielile cu sănătatea vor reprezenta 4,2% din PIB în 2016, în urcare de la 4% din PIB în 2015, învăţământul va primi 3,6% din PIB, de la 3,5% anul acesta, iar la apărare va merge un procent de 1,7% din PIB, faţă de 1,4% în 2015. Şi cheltuielile de cercetare cresc anul viitor la 2,7 miliarde de lei (0,4% din PIB), de la 2,3% din PIB (0,3% din PIB).
• Bugetul ANSVSA pentru anul 2016 creşte cu aproape 21% faţă de 2015
Proiectul de buget al Autorităţii Naţionale Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) pentru anul 2016 prevede o sumă de 653,993 milioane de lei, în creştere cu 20,82% faţă de execuţia preliminată pentru anul 2015 de 541,295 milioane de lei, potrivit documentului publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
Circa 87,54% din totalul fondurilor sunt din bugetul de stat şi 12,46% din veniturile proprii ale ANSVSA.
Potrivit proiectului, cheltuielile curente ale ANSVSA vor creşte cu 18,53% în 2016 şi se vor cifra la 640,53 milioane, din care cheltuieli de personal reprezintă 30,306 milioane lei, un plus de aproape 88% faţă de acest an.
La capitolul bunuri şi servicii suma alocată se ridică la 17,157 milioane de lei, în creştere cu 62% faţă de anul în curs, în timp ce la proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 au fost alocate 35 de milioane de lei.
Veniturile propriii ale ANSVSA sunt estimate în proiectul de buget la 8,868 milioane de lei, în creştere cu 31,77% faţă de 2015.
Principalele programe incluse în strategia sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru 2016 sunt: programul acţiunilor de supraveghere, prevenire şi control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecţia animalelor şi protecţia mediului, de identificare şi înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor şi caprinelor; programul de eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor; programul privind asigurarea instruirii continue a medicilor veterinari oficiali şi a medicilor veterinari de liberă practică împuterniciţi; programul de instituire, organizarea şi funcţionarea sistemelor informatice sanitare veterinare naţionale, etc.
Bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Bugetul AAAS pentru 2016 va scădea cu 34% faţă de 2015
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) va avea, anul viitor, un buget de 20,7 milioane de lei, în scădere cu 34,1% faţă de 2015, se arată în proiectul de buget pe 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Instituţia a avut anul trecut un buget de 31,4 milioane de lei, potrivit execuţiei preliminate.
Vor scădea semnificativ anul viitor cheltuielile cu bunurile şi serviciile, la 7,2 milioane de lei, de la 19,2 milioane de lei în acest an, însemnând o diminuare cu 64%. Cresc însă cheltuielile de personal cu 10,3%, de la 11,8 milioane de lei în 2015, la 13,1 milioane de lei.
Sursele de finanţare ale instituţiei reprezintă integral fonduri din bugetul de stat.
Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului este o instituţie de specialitate a administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului Economiei.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat vineri că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015. Deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
"Construcţia bugetului porneşte cu estimarea veniturilor - 231,12 miliarde de lei, cu 1,6% mai mult decât în 2015. Viziunea, principiul de bază al acestui buget este asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii fiscale. Am venit în sprijinul mediului de afaceri şi am păstrat relaxarea fiscală, pentru a stimula investiţiile private", a explicat Anca Dragu.
• Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor va scădea în 2016 cu 64,62%
Bugetul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) va scădea, în 2016, cu 64,62%, până la un cuantum de 759,9 milioane de lei, faţă de execuţia preliminată din anul anterior, de 2,13 miliarde de lei, se arată în proiectul de buget publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice /MFP/.
Potrivit datelor oficiale, pentru anul viitor sunt prevăzute cheltuieli curente în valoare de 618,87 milioane de lei, din care 184,14 milioane de lei pentru cheltuieli de personal (+23,98% faţă de 2015), iar 11,9 milioane de lei pentru bunuri şi servicii, în scădere cu 8,84% comparativ cu anul care tocmai se încheie.
De asemenea, în propunerile pentru 2016 se mai menţionează alocarea a 91,67 milioane de lei pentru proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile /FEN/ postaderare, mai puţin cu 93,39% comparativ cu alocarea din 2015, precum şi 25 de milioane de lei pentru cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă, în scădere cu 66,67% faţă de acest an. Potrivit reprezentanţilor Ministerului Finanţelor Publice, această diminuare este cauzată de faptul că Autoritatea de Management POS Mediu a fost transferată, în cursul acestui an, de la Ministerul Mediului la Ministerul Fondurilor Europene.
În acelaşi timp, cheltuielile de capital se vor ridica, anul viitor, la 100,11 milioane de lei, mai puţin cu 28,77% decât în execuţia bugetară din 2015.
Sursele de finanţare şi ponderea fiecărei surse în totalul finanţării Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor sunt structurate astfel: 92,66% din bugetul de stat, 0,79% din fonduri externe nerambursabile şi 6,55% venituri proprii.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat vineri că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Bugetul pentru Consiliul Concurenţei se va mări cu 0,3% în 2016
Consiliul Concurenţei va avea în 2016 un buget de 55,8 milioane de lei, în uşoară creştere, respectiv 0,3%, faţă de execuţia preliminată a acestui an, se arată în proiectul de buget pe 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Cheltuielile cu bunuri şi servicii vor creşte cu 43% anul viitor, la 10 milioane de lei, faţă de 6,9 milioane de lei în acest an.
De asemenea, vor creşte cu 25% cheltuielile cu personalul, la 43,9 milioane de lei, faţă de 34,9 milioane de lei în 2015.
Consiliul Concurenţei este finanţat integral din bugetul de stat. Misiunea instituţiei este de a proteja şi de a stimula concurenţa pe piaţa românească în vederea dezvoltării unui mediu concurenţial normal, pentru ca, în final, să se asigure o promovare cât mai bună a intereselor consumatorilor.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat vineri că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015. Deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
"Construcţia bugetului porneşte cu estimarea veniturilor - 231,12 miliarde de lei, cu 1,6% mai mult decât în 2015. Viziunea, principiul de bază al acestui buget este asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii fiscale. Am venit în sprijinul mediului de afaceri şi am păstrat relaxarea fiscală, pentru a stimula investiţiile private", a explicat Anca Dragu.
• Bugetul Ministerului Comunicaţiilor creşte în 2016 cu aproape 130%
Ministerul Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională (MCSI) va avea, anul viitor, un buget de 425,541 milioane lei, în creştere cu 128,96% faţă de acest an, se arată în proiectul de buget publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Potrivit documentului, cheltuielile curente vor creşte, în 2016, cu circa 140%, până la valoarea de 309,582 milioane de lei. Din acest cuantum, 13,82 milioane de lei vor merge către cheltuieli de personal (+73,86% faţă de 2015), iar 3,15 milioane de lei către bunuri şi servicii, valoare similară cu cea din anul în curs.
În ceea ce priveşte cheltuielile de capital, acestea se vor cifra, în 2016, la 115,959 milioane de lei, mai mult cu 103,44% comparativ cu execuţia preliminată din 2015, în timp ce pentru cercetare fundamentală şi cercetare dezvoltare se vor aloca 1,892 milioane de lei, un buget în creştere cu 2,83% faţă de anul acesta.
De asemenea, pentru proiectele cu finanţare din Fonduri Externe Nerambursabile (FEN) aferente cadrului financiar 2014 - 2020, ministerul de resort va repartiza 289,311 milioane de lei, alocare care nu s-a regăsit în execuţia preliminată din 2015.
Sursele de finanţare în cazul Ministerului Comunicaţiilor şi pentru Societatea Informaţională sunt 100% de la bugetul de stat.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat, vineri, că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Bugetul Ministerului Finanţelor Publice va scădea, în 2016, cu 8,1%
Bugetul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) va scădea, în 2016, cu 8,1%, până la 3,75 miliarde de lei, faţă de estimarea pentru acest an, de 4,11 miliarde de lei, se arată în proiectul de buget publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Potrivit proiectului, pentru 2017, fondurile alocate MFP urmează să crească la 4,11 miliarde de lei, pentru 2018 la 4,22 miliarde de lei iar pentru 2019 la 4,56 miliarde de lei.
În 2016 sunt prevăzute cheltuieli curente în valoare de 3,5 miliarde de lei, în scădere cu 10,27% faţă de valoarea preliminată pentru 2015, din care 2,2 miliarde de lei pentru cheltuieli de personal (cu 6,8% mai mult decât în 2015), iar 336,3 milioane de lei pentru bunuri şi servicii, în urcare cu 7,66% comparativ cu anul acesta.
În acelaşi timp, cheltuielile de capital se vor ridica, anul viitor, la 235 de milioane de lei, cu mai mult de 20% peste suma alocată în acest an.
Pe de altă parte, însă, Ministerul Finanţelor Publice mai are la dispoziţie sume importante de bani la capitolul Acţiuni Generale. Este vorba de 21,52 miliarde de lei în 2016, sumă în creştere cu 8,38% faţă de anul acesta. Din această sumă, 10,03 miliarde de lei vor merge către dobânzi, cu 16,74% mai mult decât anul acesta.
Principala sursă de finanţare pentru Ministerul Finanţelor Publice este bugetul de stat, cu o pondere de 99,95%.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat vineri că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Consiliul Economic şi Social va avea în 2016 un buget dublu faţă de anul 2015
Consiliul Economic şi Social va avea în 2016 un buget de 8,58 milioane de lei, în creştere cu 114,07% faţă de execuţia preliminată a acestui an, când a fost de 4 milioane de lei, se arată în proiectul de buget pe 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Cheltuielile cu personalul vor creşte cu 135% anul viitor, la 7,15 milioane de lei, faţă de 3,04 milioane de lei în acest an, iar cele pentru bunuri şi servicii vor urca cu 63,88%, la 1,37 milioane de lei în 2016.
În proiectul de buget se precizează că este necesară achiziţia a 2 aparate de aer condiţionat care să le înlocuiască pe cele vechi din sălile de şedinţă, dar şi achiziţia unor servere. De asemenea, se menţionează că CES are în acest moment 2 copiatoare de mare viteză, dintre care unul are o vechime de peste 8 ani şi un număr de copii ce depăşeşte 2.000.000 exemplare. Ca urmare, s-a prevăzut achiziţia unui copiator care să facă faţă multiplicării materialelor în zilele de şedinţă. Totodată, se specifică şi faptul că CES deţine un număr mic de licenţe pentru Microsoft Office 2013 raportat la numărul de calculatoare. Din acest motiv este necesară achiziţia a 10 licenţe Microsoft Office Home and Business 2013.
Consiliul Economic şi Social, finanţat integral din bugetul de stat, este instituţie publică de interes naţional, tripartită, autonomă, constituită în scopul realizării dialogului tripartit la nivel naţional dintre organizaţiile patronale, organizaţiile sindicale, şi reprezentanţi ai societăţii civile organizate. Instituţia este consultată obligatoriu de către iniţiatorii proiectelor de acte normative din domeniul său de competenţă. Rezultatul acestei consultări se concretizează în avize la proiectele de acte normative.
CES, organism consultativ pentru Parlamentul şi Guvernul Romaniei, urmăreşte îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din Convenţia nr. 144/1976 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii privitoare la consultările tripartite destinate să promoveze aplicarea normelor internaţionale ale muncii, adoptată la 2 iunie 1976 la Geneva, ratificată de România prin Legea nr. 96/1992.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat, vineri, că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015, iar deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
• Bugetul Ministerului Energiei va scădea anul viitor cu 56%
Ministerul Energiei va avea anul viitor un buget total de 443,6 milioane de lei, cu 56% mai mic decât arată execuţia preliminată a acestui an, potrivit proiectului de buget pe 2016, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Anul acesta, ministerul a avut un buget total de 1,01 miliarde de lei.
Din totalul bugetului pentru anul viitor, 204 milioane de lei reprezintă alocări de la bugetul de stat, sumă în scădere cu 63,2% faţă de anul trecut. Banii de la bugetul de stat reprezintă 46,31% din totalul bugetului ministerului, iar restul sunt venituri proprii.
Totodată, din totalul bugetului, cheltuielile cu personalul scad cu 8%, până la 14,9 milioane de lei, în timp ce cheltuielile cu bunuri şi servicii vor fi mai mari cu 48%, ajungând la 14,5 milioane de lei.
Ca priorităţi pe termen mediu ale Ministerului Energiei, în proiectul de buget se menţionează continuarea programului nuclear, programul de închidere a minelor neviabile, dar şi programul de modernizare a sectorului de producere a energiei electrice.
Ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, a anunţat vineri că bugetul de stat pentru 2016 este fundamentat pe venituri de 231,12 miliarde de lei, în creştere cu 1,6% faţă de 2015, şi pe cheltuieli de 252 de miliarde de lei, cu 6,8% peste cele din 2015. Deficitul estimat este de 2,95% din PIB, la o creştere economică de 4,1%.
"Construcţia bugetului porneşte cu estimarea veniturilor - 231,12 miliarde de lei, cu 1,6% mai mult decât în 2015. Viziunea, principiul de bază al acestui buget este asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii fiscale. Am venit în sprijinul mediului de afaceri şi am păstrat relaxarea fiscală, pentru a stimula investiţiile private", a explicat Anca Dragu.
• Buget cu 51,65% mai mare în 2016 pentru Ministerul Apărării
Bugetul Ministerului Apărării Naţionale (MApN) va fi în anul 2016 de 11,23 miliarde lei, cu 51,65% mai mare faţă de anul 2015, când au fost alocaţi 7,4 miliarde lei, se arată în proiectul de buget publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Potrivit proiectului, în anul 2016, la MApN sunt prevăzute cheltuieli curente în valoare de 8,04 miliarde de lei, în creştere cu 38,38% faţă de execuţia preliminată pentru 2015, din care 3,56 miliarde de lei pentru cheltuieli de personal (în scădere cu 2,37% faţă 2015) şi 1,06 miliarde lei pentru bunuri şi servicii, în scădere cu 21,74% comparativ cu anul acesta.
În acelaşi timp, cheltuielile cu asistenţa socială se vor ridica, anul viitor, la 2,8 miliarde de lei (din care 2,76 miliarde lei reprezintă asigurări sociale), în creştere cu 3.197% faţă de 2015, în timp ce cheltuielile de capital vor fi de 3,19 miliarde lei, în creştere cu 99,98%.
La capitolul Apărare, sunt alocaţi 7,64 miliarde lei, din care 2,64 miliarde lei pentru Forţele Terestre, 2,24 miliarde lei pentru Forţe Aeriene, 911 milioane lei pentru Forţele Navale, 631 milioane lei pentru Sprijin Logistic.
Principala sursă de finanţare pentru MApN este bugetul de stat, cu o pondere de 92,14%, la care se adaugă venituri proprii - 7,86%.
Ministerul Apărării Naţionale susţine că proiectele de investiţii prioritare aflate în derulare sau în curs de iniţiere sunt: maşini de luptă pe roţi şi senile; autoturisme de teren neblindate şi uşor blindate; platforme de transport multifuncţionale; puncte de comandă de nivel brigadă şi batalion; programul "Avion multirol al Forţelor Aeriene", echipamente de protecţie aeronave; sisteme de supraveghere aeriană şi sisteme de apărare antiaeriană cu baza la sol; executarea de reparaţii capitale şi consolidări la infrastructura de cartiruire trupe, depozite şi facilităţi de instruire.
Alte proiecte de investiţii în perioada următoare: iniţierea celorlalte achiziţii aferente realizării capacităţii operaţionale complete pentru Flotila de fregate, precum şi a altor capabilităţi de luptă antisubmarin; iniţierea unora din componentele rămase din prioritatea investiţională - maşini de luptă pe roţi şi şenile, în vederea atingerii capacităţii operaţionale complete la unităţi şi mari unităţi puse la dispoziţia NATO şi UE.
• Bugetul Ministerului Sănătăţii va fi de 7,77 miliarde de lei, mai mare cu 10,43% faţă de 2015
Bugetul Ministerului Sănătăţii pentru anul 2016 va fi de 7,77 miliarde de lei, cu 10,43% mai mult faţă de 2015, prevede proiectul de buget pentru anul viitor publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Potrivit proiectului, de la bugetul de stat vor fi acordate 82,17% surse financiare, din venituri proprii 17,75%, fonduri externe nerambursabile 0,08%.
Astfel, pentru cheltuieli de personal bugetul în 2016 vor fi alocate 1,05 miliarde de lei faţă de 802 milioane de lei lei în anul acesta ceea ce înseamnă o creştere cu 31,30%. Proiectul prevede că pentru anul 2016, pentru capitolul bunuri şi servicii se vor aloca 2,19 miliarde de lei faţă de 1,96 miliarde de lei în anul 2015.
Cheltuielile de la bugetul de stat vor fi de 6,39 miliarde de lei, cu 11,65% mai mult decât în acest an, când au fost alocaţi 5,72 miliarde de lei. Proiectul prevede că de la bugetul de stat vor creşte "Cheltuielile curente" de la 5,70 miliarde lei la 6,35 miliarde lei cu 11,34%. În ceea ce priveşte cheltuielile de personal, bani alocaţi de la bugetul de stat, acestea vor creşte de la 790 milioane lei la 1,04 miliarde.
Cheltuielile salariale din banii de la bugetul de stat vor creşte de la 618 milioane lei la 816 milioane de lei. Sporurile pentru condiţii de muncă vor creşte şi ele cu 20% de la 100 de milioane de lei la 121 milioane de lei.