Stocul de spaţii moderne de retail va ajunge la aproximativ 4,2 mil. mp în 2022, incluzând cei 140.000 mp care vor fi livraţi până la sfârşitul anului, potrivit raportului Romania Retail Destinations 2022, lansat de CBRE România, liderul pieţei de consultanţă imobiliară. Ar putea suna impresionant, însă nu este suficient dacă luăm în calcul faptul că mulţe branduri internaţionale de retail sunt interesate să intre pe piaţa locală, iar cererea pentru suprafeţe mari a crescut.
România este o piaţă atractivă pentru retailerii internaţionali, cu numeroase avantaje, cum ar fi: o putere crescută de cumpărare, un procent mai mare de cheltuieli pentru produse de retail (11% în România, ceea ce plasează ţara noastră pe locul doi după Polonia în regiunea Europa Centrală şi de Est), un apetit ridicat pentru branduri noi, forţă de muncă educată şi o rată foarte scăzută a spaţiilor moderne de retail vacante (sub 3%). Cu 165.800 mp în construcţie, peste 60% din stocul total de retail este dispus în cele mai mari oraşe regionale, iar o parte semnificativă din acesta este dedicat parcurilor de retail. Suplimentar, 180.000 mp sunt planificaţi să fie adăugaţi la stocul modern de retail existent în toată ţara datorită creşterii cererii.
"Pe fondul ridicării restricţiilor impuse de pandemie, România a devenit o piaţă foarte atractivă pentru companiile de retail internaţionale, care sunt interesate să închirieze suprafeţe mari, adesea peste 1.500 mp-2.000 mp. Mai mult decât atât, retailerii locali intenţionează să-şi extindă afacerile prin deschiderea de noi magazine în centre comerciale, ceea ce indică un apetit uriaş pentru închirierea de spaţii de retail. Analizând evoluţia cererii este destul de clar că un nou mall s-ar putea dezvolta în Bucureşti, în special în partea de Nord-Vest a oraşului, şi ar putea ocupa cu uşurinţă 100.000 mp", spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE la CBRE România.