Comisia Europeană a anunţat că de astăzi începe să se aplice noul regulament privind siguranţa generală a vehiculelor. Acesta introduce o serie de sisteme avansate obligatorii de asistenţă pentru conducătorul auto, cu scopul de a îmbunătăţi siguranţa rutieră, şi stabileşte cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor automatizate şi complet autonome în UE, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, potrivit Agerpres.
Noile măsuri de siguranţă vor contribui la o mai bună protecţie a pasagerilor, a pietonilor şi a bicicliştilor din întreaga UE, salvând, potrivit estimărilor, peste 25.000 de vieţi şi evitând cel puţin 140.000 de vătămări grave până în 2038.
Dat fiind faptul că intrarea în vigoare a Regulamentului privind siguranţa generală împuterniceşte Comisia să completeze cadrul juridic pentru vehiculele automatizate şi conectate, Comisia va prezenta în această vară norme tehnice pentru omologarea vehiculelor complet autonome, UE devenind astfel un pionier în domeniu. Aceste norme vor contribui la creşterea încrederii cetăţenilor, la stimularea inovării şi la îmbunătăţirea competitivităţii industriei europene a autovehiculelor.
"Tehnologia ne ajută să îmbunătăţim nivelul de siguranţă al autoturismelor noastre. Noile funcţii avansate de siguranţă obligatorii vor ajuta în continuare la reducerea numărului de victime ale accidentelor. Totodată, astăzi facem ceea ce este necesar pentru a ne asigura că normele noastre ne permit să introducem în condiţii de siguranţă vehiculele autonome în UE, într-un cadru care pune siguranţa persoanelor pe primul loc", a declarat vicepreşedintele executiv Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenţei.
Începând de miercuri, noile măsuri care introduc funcţii de siguranţă pentru asistarea conducătorului auto includ: pentru toate vehiculele rutiere (şi anume, autoturisme, camionete, camioane şi autobuze): asistenţă inteligentă pentru controlul vitezei, avertizare la mersul înapoi cu cameră sau senzori, avertizare cu privire la somnolenţa şi lipsa de atenţie a conducătorului auto, dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele, precum şi semnal de oprire de urgenţă; pentru autoturisme şi camionete: funcţii suplimentare, cum ar fi sistemele de menţinere a benzii de circulaţie şi frânarea automată; pentru autobuze şi camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaştere a posibilelor unghiuri moarte, avertizări pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau biciclişti şi sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.
Normele se vor aplica mai întâi noilor tipuri de vehicule, începând de astăzi, şi ulterior tuturor vehiculelor noi, începând cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029.
Pe baza Regulamentului privind siguranţa generală, Comisia intenţionează să adopte în această vară norme tehnice pentru vehiculele automatizate şi conectate, axându-se în special pe vehiculele automatizate care înlocuiesc conducătorul auto pe autostrăzi (automatizare de nivel 3) şi pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4). Noile norme vor alinia legislaţia UE la noile norme ale ONU privind automatizarea de nivel 3 şi vor stabili o nouă legislaţie tehnică a UE pentru vehiculele complet autonome, primele norme internaţionale de acest tip.
Normele tehnice stabilite prin intermediul unui act delegat şi al unui act de punere în aplicare vor permite efectuarea unei evaluări cuprinzătoare a siguranţei şi a maturităţii vehiculelor complet automatizate înainte ca acestea să fie introduse pe piaţa UE. Ele vor include procedurile de încercare, cerinţele în materie de securitate cibernetică, normele de înregistrare a datelor, precum şi monitorizarea performanţei în materie de siguranţă şi cerinţele de raportare a incidentelor de către producătorii de vehicule complet autonome.
Comisia a prezentat textul revizuit al Regulamentului privind siguranţa generală în 2018. Normele au abordat necesitatea îmbunătăţirii siguranţei vehiculelor şi a siguranţei rutiere, deoarece, potrivit studiilor, erorile umane apar în 95 % din accidente. Ulterior, Parlamentul European şi statele membre ale UE au adoptat regulamentul în noiembrie 2019. Între timp, Comisia a adoptat o serie de regulamente de punere în aplicare conexe referitoare la diferitele măsuri de asistenţă pentru conducătorul auto introduse de regulament.
Propunerea Comisiei de revizuire a Regulamentului privind siguranţa generală a însoţit, de asemenea, publicarea strategiei UE privind mobilitatea automatizată, care prezintă un set cuprinzător de acţiuni ale UE în vederea implementării sistemelor de mobilitate conectate şi automatizate. Strategia a prevăzut acţiuni care vizează implementarea tehnologiilor şi a infrastructurilor esenţiale, instituirea unui cadru adecvat de reglementare a pieţei interne a UE şi asigurarea faptului că mobilitatea automatizată aduce beneficii cetăţenilor europeni.