Ce condiţii trebuie să îndeplinească o franciză pentru a investi în ea?

Corina Driga, franchise consultant contact@fbb.ro
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 15 februarie 2008

Ce condiţii trebuie să îndeplinească o franciză pentru a investi în ea?

Dintre numeroasele oferte pe care le-am găsit, am ales deja o franciză şi mă gândesc să demarez discuţiile cu francizorul acesteia. Dar cum îmi dau seama dacă merită să investesc în această afacere? Pentru a veni în ajutorul celor care doresc să achiziţioneze o franciză, Asociaţia Americană a Francizaţilor şi Dealerilor (American Association of Franchisees and Dealers - AAFD) a alcătuit o listă de condiţii primare pe care ar trebui să le îndeplineas­că o franciză pentru a fi considerat că merită investit în respectiva afacere.

Calitatea trebuie să primeze

Potenţialii francizaţi ar trebui să selecteze o companie care oferă produse sau servicii de calitate pentru utilizatorul final. Această condiţie pare de la sine înţeleasă. Din păcate, însă, multe companii sunt interesate mai mult să vândă francize, fiind mai puţin preocupate de calitatea produselor şi serviciilor pe care le vând. Atunci când produsele sau ser­viciile comercializate nu sunt de calitate, francizatul pier­de clienţi şi deci nici afacerea lui nu poate avea suc­ces.

Francizorul să nu fie concurenţa propriilor francizaţi

AAFD atrage atenţia asupra acelor companii francizoare care deţin mai multe unităţi proprii decât există unităţi francizate în cadrul respectivei reţele sau la cei care distribuie produsele şi pe alte canale, precum supermarket-uri sau mall-uri. Pentru francizori, cel mai important mecanism de distribuţie a produselor sau serviciilor pe care le comercializează afacerea ar trebui să fie francizarea. Distribuirea produselor sau a serviciilor tre­buie să se facă, în principal, prin unităţile francizate.

Pe de altă parte, este important ca francizorul să aibă şi câteva unităţi aflate în proprietatea companiei francizoare. În primul rând, aceste unităţi funcţionează ca unităţi pilot unde se testează şi se îmbunătăţesc operaţiunile necesare derulării afacerii. De asemenea, în aceste unităţi se pot desfăşura sesiunile de trai­ning cu francizaţii şi angajaţii acestora. Şi, existenţa acestora este importantă şi pentru că previne anumite abuzuri pe care francizorul le-ar putea încerca. Astfel, francizorul ar putea impune francizaţilor să efectueze reamenajări ale unităţilor pe care le deţin, reamenajări care, în fapt nu sunt necesare. De ce ar face francizorul aşa ceva? Determinându-l pe francizat să facă aceste investiţii inutile, îl poate scoate din afacere, de exemplu, având astfel oportunitatea preluării abuzive a unităţii în care acesta îşi are afacerea. Dar dacă francizorul deţine şi el câteva unităţi, va şti exact ce investiţii presupun reame­najările locaţiilor şi va fi de­terminat să solicite efec­tuarea nu­mai a acelora care sunt fiabile şi cu adevărat necesare.

Care este atunci numărul potrivit de unităţi deţinute de francizor? Conform lui Jim Coen (expert consultant în franciză, cu o experienţă de peste 25 de ani în domeniu) potenţialii francizaţi are trebui să trateze cu prudenţă sis­temele în care francizorul deţine peste 50% dintre unităţi. Ray Kroc, fondatorul McDonalds, spune că ponderea unităţilor deţinute de francizor ar trebui să fie cam 20 - 30%.

Cerere pentru produs

Compania francizoare ar trebui să producă şi să comercializeze bunuri şi servicii de calitate pentru care există o piaţă. Potenţialul francizat trebuie să aibă indicii clare că există sau va exista cerere pentru produsul sau serviciul pe care urmează să-l vândă, pe piaţa pe care intenţionează să intre. Iar marca joacă un rol extrem de important. Mulţi potenţiali francizaţi, care nu sunt eligibili pentru sistemele de franciză cunoscute de marele public, se mulţumesc cu un sistem mai puţin cunoscut gândindu-se că mai important decât produsul şi marca este conceptul francizei. Astfel, AAFD îi sfătuieşte pe cei care doresc să demareze o afacere în franciză să aleagă un francizor care deţine o marcă acceptată de public.

Marketing de calitate

Evaluaţi planul de afaceri al francizorului şi marketing-ul realizat de compania sa. Un sis­tem de marketing bine făcut (promovarea eficientă a mărcii şi a produsului sau serviciului) arată că fondul de publicitate, la care cotizează toţi francizaţii, este utilizat exact pentru scopul în care a fost alcătuit. De asemenea, un marketing bun pentru promovarea francizei trebuie să conţină şi oferte realiste de training substanţial şi complet, pre­cum şi de suport pentru fran­cizaţi.

Relaţii bune cu francizaţii

Foarte importantă pentru succesul întregii reţele, dar şi pentru succesul fiecărui francizat în parte, este existenţa unor relaţii armonioase între francizor şi francizaţii săi.

Transparenţă

În final, AAFD îi sfătuieşte pe potenţialii francizaţi să discute numai cu acei francizori care le pun la dispoziţie documente care dovedesc că afacerea este de succes. Astfel, un francizor serios ar trebui să arate celor interesaţi care sunt cifrele de vânzări ale afacerii, precum şi proiecţii financiare din care reiese că recuperarea investiţiilor este rapidă şi că afacerea are potenţial de a realiza câştiguri atrac­tive. Bineîn­ţeles, acele cifre trebuie să fie realiste, de aceea potenţialul francizat nu trebuie doar să se mulţumească cu a citi res­pectivele documente, ci să inves­tigheze mai aprofundat.

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

24 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9748
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7860
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3158
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0002
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.6698

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb