Reporter: Cum a evoluat piaţa francizei, în condiţile economice actuale?
Mihaela Mocanu: Dinamica pieţei francizei este corelată cu obiceiurile de consum ale populaţiei, cu puterea de cumpărare a acesteia şi, în general, cu evoluţia - pozitivă sau nu - a economiei.
Cu toate acestea, în mod neaşteptat poate, impactul crizei nu a fost resimţit atât de puternic pe piaţa francizei ca în alte sectoare ale economiei.
Unul dintre motive este că aproape orice activitate poate fi francizată, ceea ce conferă o mai mare flexibilitate şi confort celor care pornesc la drum într-o asemenea afacere.
De asemenea, un alt motiv este reprezentat chiar de profilul francizatului. Acesta este, de regulă, o persoa-nă dispusă să investească un capital într-o afacere deja structurată, având un contur clar.
De aceea, afacerile în franciză au avut o uşoară creştere în ultimii ani, justificată de nevoia celor care a trebuit să îşi găsească o sursă de venit. Dintre aceştia, foştii middle manageri, care şi-au pierdut locul de muncă din cauza condiţiilor economice defavorabile, au fost şi sunt în continuare persoane care se potrivesc profilului de francizat. Francizatul este situat la graniţa dintre angajat şi antreprenor. Francizatul utilizează know-how-ul francizorului, fiind tot-odată condiţionat să respecte regulile impuse de francizor tuturor francizaţilor reţelei, însă este un comerciant (profesionist) independent. Independenţa este înţeleasă în sensul că francizatul desfăşoară activitatea care face obiectul francizei pe propriile sale riscuri. Deci, francizatul este, până la urmă, un antreprenor care intră într-un business deja experimentat şi care presupune respectarea "jocului" din reţea.
Reporter: Câte companii au, în prezent, afaceri dezvoltate în franciză, în ţara noastră?
Mihaela Mocanu: Nu deţinem date statistice relevante în acest sens, dar cred că sunt câteva sute, probabil 300-400 de francize active pe piaţa locală.
Reporter: Ce perspective sunt pentru anul acesta?
Mihaela Mocanu: Piaţa de franciză este extrem de dinamică, cu intrări, dar şi ieşiri de branduri. Cred că în 2013 vom asista atât la o consolidare a afacerilor unora dintre jucătorii locali, prin activităţi de extindere a reţelelor lor, precum şi la noi intrări pe această piaţă. Nu în ultimul rând, mă aştept ca brandurile locale să continue expansiunea la nivel internaţional, şi există deja câteva exemple bune în acest sens. Este o nouă formă de comerţ care tinde să ia amploare în România: în condiţiile actuale de criză, dezvoltarea unei afaceri în franciză pare a fi o opţiune destul de sigură, întrucât ris-cul de eşec al afacerii este mai redus decât în cazul unui start-up obişnuit.
Reporter: În ce domenii activează societăţile deschise în franciză?
Mihaela Mocanu: După cum spuneam, aproape orice afacere poate fi francizată. Producţia poate fi francizată, în acest caz know-how-ul constând în procedeul de fabricaţie. Aceasta este franciza industrială. Dis-tribuţia de bunuri, care constă în selecţia de produse şi punerea la punct a unei metode de comercializare proprii, se poate franciza. Alte exemple vin din prestarea de servicii, care presupune un know-how consistent al francizorului, indiferent de domeniul în care se prestează serviciile: saloane de coafură, tratament şi înfrumuseţare, hoteluri şi restaurante (şi nu mă refer doar la cele de tip fast-food, care sunt notorii în spaţiul românesc), spălătorii auto, cluburi de sport.
Reporter: La ce valoare medie se ridică o astfel de afacere?
Mihaela Mocanu: Valoarea inves-tiţiei iniţiale depinde foarte mult de tipul de afacere, vorbim de cifre total diferite între situaţiile în care se inves-teşte într-un mic magazin de proximitate (cum ar fi "Carrefour Express") şi un magazin care comercializează produse de lux. Dacă ne referim la producţie şi comparăm investiţia într-o fabrică versus o franciză din domeniul prestărilor de servicii, ca de exemplu o curăţătorie, diferenţa este evident uriaşă.
Reporter: Cum caracterizaţi această piaţă?
Mihaela Mocanu: Potenţialul de dezvoltare al pieţei francizei este unul semnificativ, este loc de creştere într-un număr mare de indus-trii şi sectoare, insuficient sau deloc exploatate.
În primul rând, ar trebui ca cei interesaţi să se dezvolte astfel încât să cunoască natura reală a francizei: aceasta este replicarea unui succes comercial. Doar o afacere care a fost testată de către un comerciant se poa-te replica astfel. Este esenţial ca francizorul să transmită un know-how real, consistent. Vorbesc aici despre faptul că nu există o percepţie corectă asupra a ceea ce este franciza. Franciza presupune mai mult decât comercializarea sub marca francizorului. Înseamnă des-făşurarea unei activităţi în condiţiile impuse de francizor şi presupune res-pectarea standardelor acestuia. De asemenea, franciza presupune asistenţă din partea francizorului, atât înainte de demararea afacerii, cât şi pe tot parcursul desfăşurării activităţii în franciză. În ţări unde franciza este dezvoltată, precum Franţa, exis-tă o bună cunoaştere a ceea ce înseam-nă franciza, coduri etice naţionale. La nivel mondial şi european există asociaţii profesionale ale celor care activează în acest sistem. Aceste asociaţii reunesc francizori şi francizaţi care discută problemele de care se lovesc, găsesc soluţii, discută des-pre dinamica relaţiilor din reţelele lor, despre cum se păstrează coerenţa şi coeziunea la nivelul reţelei.
De altfel, şi consultanţa juridică în domeniul francizei este un segment de nişă, pe care noi dorim să-l dezvoltăm în perioada următoare. Rolul nos-tru, ca avocaţi, este să sprijinim afacerile în franciză încă din stadiu incipient, dar şi pe parcursul etapelor de dezvoltare ulterioară, atât în ceea ce priveşte problematicile de natură contractuală (termeni şi obligaţii), dar şi în evaluarea afacerii, know-how-ul actual şi cel viitor, notorietatea brandului, vadul comercial, segmentul de piaţă căruia i se adresează etc. Este un complex de factori, de obligaţii şi de condiţii care trebuie avut în vedere atunci când se doreşte iniţierea unui asemenea business.
Reporter: Ce strategie a fost abordată de companiile în franciză pentru a trece peste această perioadă de criză economică?
Mihaela Mocanu: Dezvoltarea în franciză este deosebit de avantajoasă din perspectiva francizorului, care se extinde, astfel, teritorial şi îşi creşte notorietatea pe piaţă fără a face investiţii directe. Cel care va investi va fi francizatul, el va duce mai departe afacerea francizorului. Desigur că şi francizatul beneficiază la rândul său de multiple avantaje. Sigur, însă, aşa cum am menţionat deja, şi francizele au fost afectate de scăderea consumului. Dau exemplul unui magazin care falimentează: situaţia va fi defavorabilă deopotrivă atât pentru francizat, cât şi pentru francizor, care va trebui să-l înlocuiască pe francizat, deoarece falimentul acestuia din urmă îi afectează imaginea. Deci, adaptabilitate sub aspectul marjei de câştig ar fi răspunsul.
Reporter: Mulţumesc!
1. Cea mai buna casa de Avocatura !
(mesaj trimis de Ginerica în data de 10.06.2013, 13:58)
Felicitari distinsa Doamna ! Dar va rog, faceti DE URGENTA demersurile pentru... inlocuirea fotografiei la articol...Stiu ca sunteti foarte eleganta, mi-ar placea sa -mi fiti Mama Soacra :)