Doar 35% dintre europeni au încredere în achiziţiile online de la vânzători din alte ţări ale UE, iar şapte consumatori din zece nu ştiu cum să procedeze atunci când primesc produse pe care nu le-au comandat, arată rezultatele Tabloului de bord al condiţiilor pentru consumatori, publicat de Comisia Europeană (CE).
"Rezultatele arată că este nevoie de un nou impuls pentru a oferi garanţii consumatorilor că pot cumpăra cu încredere şi uşurinţă din întreaga UE, online sau offline. Unul dintre rezultatele cele mai importante subliniază scăderea încrederii consumatorilor, asociată cu o creştere a recurgerii la sistemul de despăgubiri", se arată într-un comunicat de presă.
Neven Mimica, comisarul european pentru protecţia consumatorilor, a declarat: "S-au înregistrat progrese în special legate de extinderea comerţului electronic, dar sunt necesare îmbunătăţiri în alte domenii. Tabloul de bord precizează sectoarele în care ar trebui să ne concentrăm eforturile. Aceasta este fereastra noastră către piaţă. Concluziile care reies din tablou se vor reflecta în viitoarele mele acţiuni precum crearea unei platforme de soluţionare online a litigiilor sau o mai bună aplicare a regulilor împotriva practicilor comerciale neloiale".
Potrivit comunicatului, ponderea consumatorilor europeni care fac apel la comerţul electronic intern a crescut de la 38 % la 41 % în comparaţie cu o creştere de la 9,6 % la 11 % în cazul achiziţiilor transfrontaliere. Cu toate acestea, consumatorii sunt în continuare mult mai neîncrezători în achiziţiile efectuate online de la vânzători din alte state membre ale UE, în raport cu cele efectuate pe piaţa internă (35 % faţă de 59 %). Printre posibilele motive ale acestei situaţii se numără imposibilitatea de a finaliza o achiziţie, de exemplu, deoarece nu există nicio livrare în ţara de provenienţă a consumatorului sau din cauză că nu sunt acceptate cărţile de credit străine de către comerciantul cu amănuntul online. Aceasta este o barieră importantă în calea cumpărăturilor transfrontaliere online.
Procentul de consumatori care se simt protejaţi în mod adecvat de măsurile existente variază de la 18 % la 76 %.
Pe baza evaluărilor efectuate de consumatori şi de comercianţii cu amănuntul, rezultă că numărul practicilor comerciale ilicite din ultimii patru ani nu a înregistrat o scădere clară. Peste 50 % dintre consumatori au declarat că este foarte posibil să întâlnească astfel de practici pe internet.