Cel mai mare aisberg din lume, A23a, s-a oprit la aproximativ 70 de kilometri de Insula South Georgia, o regiune izolată din Antarctica, reducând astfel riscul unei coliziuni care ar fi putut afecta ecosistemul local. Această veste a fost confirmată de cercetătorii de la British Antarctic Survey. A23a este un aisberg colosal, cu o suprafaţă de 3.360 de kilometri pătraţi şi o greutate de mii de miliarde de tone. De peste două ori mai mare decât Londra, aisbergul s-a desprins iniţial din platoul continental antarctic în 1986, rămânând blocat timp de peste 30 de ani. El s-a eliberat în 2020 şi a început să fie purtat de curenţii oceanici spre nord, ajungând în decembrie 2024 în apropierea insulei South Georgia.
• Un pericol pentru fauna sălbatică
O coliziune cu insula ar fi avut consecinţe grave asupra florei şi faunei din zonă, perturbând hrănirea puilor de pinguin şi focă. A23a risca să eşueze în apele mai puţin adânci, afectând dramatic ciclul natural al ecosistemului. Potrivit oceanografului Andrew Meijers, care monitorizează aisbergul prin satelit, acesta a rămas blocat la aproximativ 70 de kilometri de insulă începând cu 1 martie 2025. "Dacă aisbergul rămâne eşuat, nu ne aşteptăm să afecteze semnificativ fauna locală", a explicat Meijers.
• Impact asupra ecosistemului şi pescuitului
Datorită dimensiunilor sale uriaşe, A23a va continua să influenţeze mediul maritim. Pe măsură ce se va fragmenta şi va fuziona cu oceanul, nutrimentele eliberate ar putea favoriza creşterea resurselor de hrană pentru speciile marine din regiune, inclusiv pentru pinguini şi foci. Totuşi, cercetătorii avertizează asupra riscurilor pentru activităţile de pescuit din zonă. Bucăţile desprinse de aisberg ar putea crea obstacole periculoase pentru navele de pescuit comercial. Traiectoria exactă a aisbergului rămâne incertă. Deja, în ianuarie 2025, o porţiune de 19 kilometri s-a desprins de masa principală, dar impactul acestei fragmentări asupra deplasării sale nu este clar. "În ultimele decenii, multe aisberguri care au urmat acest traseu s-au spart şi s-au topit rapid", a adăugat Meijers, sugerând că A23a ar putea urma acelaşi curs. Monitorizarea continuă a acestui gigant de gheaţă rămâne esenţială pentru a anticipa eventualele efecte asupra mediului şi activităţilor economice din regiune.
Opinia Cititorului