Furnizorul chinez de computere personale (PC-uri) Lenovo Group Ltd., cel mai mare din lume, intenţionează să se listeze la Star Market - platformă a Shanghai Stock Exchange, creată în 2019, în Shanghai, după modelul american Nasdaq -, unde va lansa CDR-uri (Chinese Depositary Receipts), informează kr-asia.com.
Lenovo a anunţat recent că noile titluri ce vor fi emise nu pot reprezenta mai mult de 10% din toate acţiunile companiei (după emisiune) şi că va utiliza capitalul nou obţinut pentru cercetarea şi dezvoltarea de noi tehnologii, produse şi soluţii, investiţii strategice în sectoarele conexe şi alimentarea capitalului de lucru.
"Această ofertă va contribui la valorificarea în continuare a companiei Lenovo prin intermediul pieţei de capital din China - aflată în plină expansiune -, permiţându-ne să facem investiţii mai mari în tehnologii şi inovaţii, şi să impulsionăm transformarea digitală şi inteligentă între industrii", a declarat, potrivit shine.cn, Yang Yuanqing, preşedintele - director executiv al Lenovo.
În semestrul fiscal aprilie-septembrie 2020, Lenovo a realizat venituri de 27,9 miliarde de dolari SUA pe 180 de pieţe din întreaga lume, în creştere cu 7% faţă de acelaşi interval din anul anterior, respectiv profituri nete de 596 de milioane de dolari, în creştere cu 37%.
Veniturile sale din vânzările de PC-uri şi dispozitive inteligente au sporit cu 8,8%, la 22,1 miliarde de dolari, generând 79% din veniturile totale, ceea ce îi permite companiei să rămână cel mai mare furnizor de PC-uri la nivel global. Afacerile de pe segmentul centrelor de date au contribuit cu 3,1 miliarde de dolari la venituri, în creştere cu 15% în ritm anual, în timp ce livrările de dispozitive mobile, în mare smartphone-uri, au scăzut cu 13%, la 2,6 miliarde de dolari.
În 2020, vânzările globale de PC-uri au sporit cu 13,1% faţă de 2019, acesta fiind cel mai puternic avans din ultimul deceniu, susţinut de munca la distanţă, în contextul pandemiei de Covid-19. Potrivit firmei de cercetare International Data Corporation, Lenovo se află pe poziţia de top cu o cotă de piaţă de 25%.
• Acţiunile Lenovo au crescut cu 18% în două zile, pe piaţa din Hong Kong
Compania Lenovo este listată la Bursa din Hong Kong din anul 1994, când IPO-ul său a atras circa 30 de milioane de dolari SUA. Încasările din acea ofertă au fost utilizate pentru finanţarea birourilor de vânzări ale companiei din Europa, America de Nord şi Australia, pentru extinderea şi îmbunătăţirea producţiei, cercetării şi dezvoltării, şi pentru creşterea capitalului de lucru. Ieri, preţul acţiunilor Lenovo a urcat cu aproape 10% la Hong Kong, la 8,83 dolari HK, valoarea de piaţă a companiei trecând de 106 miliarde de dolari HK (17,2 miliarde de dolari SUA). Avansul de ieri al cotaţiei acţiunilor a venit după un plus de 8% înregistrat în sesiunea bursieră de marţi.
• 83% din listările pe Star Market sunt companii specializate în circuite integrate, software, biomedicină şi echipamente high-end
Prin listarea secundară la Shanghai, Lenovo se alătură listei de firme de tehnologie care utilizează piaţa Star pentru obţinerea de fonduri. De menţionat că cel mai mare producător de semiconductori din China, Semiconductor Manufacturing International Corp. (SMIC), a debutat pe Star Market în iulie 2020, însă listarea gigantului fintech Ant Group pe această piaţă a fost oprită de autorităţile de reglementare în luna noiembrie.
În decembrie 2020, Shanghai Newtouch Software Co. a devenit a 200-a companie listată pe piaţa Star din Shanghai, iar oferta sa publică iniţială (IPO) a dus suma totală strânsă de firme prin noua bursă de acţiuni la peste 287,6 miliarde de yuani (44 de miliarde de dolari), potrivit cifrelor raportate oficial.
Star Market este o piaţă lansată în cadrul eforturilor menite să consolideze capacitatea companiilor inovatoare din China să acceseze finanţare prin intermediul bursei. Noile reguli în materie le permit unor companii să se listeze înainte să obţină profit. Societăţile pot, de asemenea, să devină publice prin înregistrare, mai degrabă decât să aştepte aprobarea autorităţilor de reglementare.
Dacă de la lansarea pieţei Star au fost listate peste 200 de companii pe această platformă, puţin peste 100 de societăţi au devenit publice pe piaţa principală de la Shanghai, potrivit datelor Wind Information. Star Market ar fi putut atinge pragul de 200 de companii listate mai devreme şi un nivel de capital mult mai ridicat, dacă autorităţile din China nu ar fi suspendat IPO-ul Ant Group, divizia fintech a gigantului de e-commerce Alibaba, cu doar câteva zile înainte de listarea planificată în noiembrie.
La data de 25 decembrie 2020, 206 companii erau listate la Star Market (de la lansarea acestei pieţe), iar capitalizarea lor totală era de 3,3 trilioane de yuani (510 miliarde de dolari). O proporţie de 83% din listări reprezintă companii specializate în circuite integrate, software, biomedicină şi echipamente high-end.
Investitorii străini acordă o atenţie sporită pieţei Star, pe care o pot accesa prin intermediul canalului Investitor Instituţional Străin Calificat. Piaţa în stil Nasdaq include companii precum dezvoltatorul unui vaccin împotriva coronavirus CanSino Biologics şi cel mai mare producător de cipuri din China, SMIC. Suma investiţiilor străine pe piaţa Star a crescut de la 270 de milioane de yuani la sfârşitul anului 2019 la 5,64 miliarde de yuani la sfârşitul lunii noiembrie 2020, potrivit lui Bruce Pang, şef al departamentului de cercetare macro şi strategie din cadrul China Renaissance, citat de CNBC. Cifra reprezintă 0,17% din capitalizarea de piaţă totală a bursei, conform sursei.
Companiile şi investitorii sunt dornici să exploateze pieţele de capital din China. Ofertele publice iniţiale lansate la bursele din Shanghai, Shenzhen şi Hong Kong au reprezentat 45% din IPO-urile globale în primele trei trimestre ale anului 2020, potrivit unui raport Ernst & Young. Acesta arată că o cincime din listările globale din primele nouă luni ale lui 2020, adică 180, au avut loc la Bursa de Valori din Shanghai. În baza acestor cifre, Shanghai a atras cele mai multe IPO-uri în intervalul ianuarie-septembrie 2020, depăşind cele 119 oferte lansate la bursa americană Nasdaq. Alte 115 IPO-uri au avut loc la Bursa din Shenzhen şi 99 la cea din Hong Kong în primele trei trimestre ale anului 2020, potrivit datelor EY. După cifrele EY, peste 290 de companii s-au listat pe pieţele din Shanghai şi Shenzhen în 2020, în intervalul menţionat, depăşind cele 200 de oferte publice iniţiale lansate pe parcursul întregului an 2019.
Conform EY, în 2021 vor avea loc 233 de IPO-uri la Star Market, cifră care va depăşi listările de la oricare bursă din lume.
• Noah Holdings: Pe bursele din China au fost atrase 75 de miliarde de dolari în 2020, prin aproape 400 de IPO-uri
Piaţa IPO-urilor din China va consemna un boom anul acesta, potrivit directorului de investiţii al companiei de servicii financiare Noah Holdings, William Ma, care susţine că, anul trecut, pe bursele din ţara asiatică au fost atrase 75 de miliarde de dolari prin aproape 400 de oferte publice iniţiale.
"Dimensiunea şi volumul IPO-urilor de pe piaţa internă din China au atins recordul ultimilor zece ani", a spus Ma, adăugând că vom vedea o cerere uriaşă în domeniu, atât de la investitorii interni, cât şi de la cei instituţionali.
Conform estimărilor KPMG International, bursele din Hong Kong şi Shanghai s-au plasat pe locul al doilea şi al treilea printre pieţele globale în privinţa încasărilor din IPO-urile din 2020, fiind depăşite numai de operatorul bursier american Nasdaq. Potrivit KPMG, New York Stock Exchange s-a plasat abia pe locul al patrulea în clasamentul menţionat, iar Shenzhen Stock Exchange, pe al cincilea.
În 2020, la bursele din Shanghai şi Hong Kong au avut loc cele mai mari trei listări din lume: a producătorului chinez de cipuri Semiconductor Manufacturing International Corp. (Shanghai, în iulie, 7,5 miliarde de dolari), a societăţii de comerţ electronic JD.com (Hong Kong, listare secundară în iunie, 4,5 miliarde de dolari), a companiei feroviare Beijing-Shanghai High-Speed Railway (Shanghai, în ianuarie, 4,4 miliarde de dolari).
• Compania unicorn Megvii se pregăteşte de listarea la Shanghai
Compania unicorn de inteligenţă artificială Megvii Technology, cunoscută pentru tehnologia sa de recunoaştere facială, a iniţiat planurile de lansare a unei oferte publice iniţiale pe Star Market, conform biroului din Beijing al Comisiei de reglementare a valorilor mobiliare din China.
O societate unicorn este o afacere pornită după anii 2000, din domeniul tehnologiei, cu o evaluare actuală de peste un miliard de dolari.
În septembrie anul trecut, Megvii a semnat un acord cu firma CITIC Securities prin care aceasta din urmă o va consilia în emisiunea de CDR-uri pe piaţa Star, potrivit autorităţii pieţei de capital din China.
Conform celor mai recente date publicate, compania Megvii, creată în 2011, a realizat venituri totale de 949 de milioane de yuani (133 de milioane de dolari) în primele şase luni din 2019, comparativ cu 305,8 milioane de yuani în acelaşi interval din 2018. Societatea a avut pierderi nete de 5,2 miliarde de yuani în prima jumătate a lui 2019, faţă de 728,9 milioane de yuani în perioada similară a lui 2018. Megvii a finalizat o rundă de finanţare Serie D în mai 2019, colectând 750 de milioane de dolari de la investitori printre care Bank of China, Industrial & Commercial Bank of China, o subsidiară a Abu Dhabi Investment Authority şi de la Macquarie Group Australia.