China Mobile Ltd., cel mai mare operator de reţele de telefonie mobilă din lume - după numărul abonaţilor - plănuieşte să lanseze o ofertă publică iniţială (IPO) care este aşteptată să fie cea mai mare din China, din ultimul deceniu, respectiv a doua ca mărime din lume, în acest an. Oferta vine la aproape un an după eliminarea companiei de pe Bursa din New York (New York Stock Exchange - NYSE).
Potrivit CNN, gigantul chinez de telecomunicaţii vrea să strângă până la 56 de miliarde de yuani (8,8 miliarde de dolari) prin IPO-ul de la Bursa de Valori din Shanghai, după ce a fost forţat să părăsească Wall Street-ul în luna ianuarie.
Într-o declaraţie transmisă Bursei de Valori din Hong Kong, unde este tranzacţiontă în prezent, compania a informat că intenţionează să emită între 845,7 şi 972,6 milioane de acţiuni noi la un preţ de aproape 57,6 yuani (aproximativ 9 dolari) fiecare. Conform South China Morning Post, preţul ofertei conţine o primă de aproape 52 ce cenţi/titlu faţă de cotaţia de închidere a China Mobile la Hong Kong, la finele săptămânii trecute (46,45 dolari HK). Acţiunile vor fi tranzacţionate sub codul 600941 pe piaţa din Shanghai. Oferta publică iniţială a China Mobile este administrată de CICC şi Citic.
• Data listării nu a fost anunţată
Data la care îşi va face debutul China Mobile pe piaţa sa de origine nu a fost anunţată în prospectul de listare. Compania a informat că plănuieşte să solicite "cât mai curând posibil" aprobarea pentru listarea la Shanghai.
La începutul acestui an, China Mobile, împreună cu alte două firme de telecomunicaţii de stat chineze - China Telecom şi China Unicom - au fost eliminate de pe piaţa din New York, după ce administraţia Trump a interzis investiţiile americane în companii care au legături cu armata chineză.
În iunie, preşedintele american Joe Biden a semnat un ordin executiv care a extins interdicţia.
De atunci, China Telecom, a doua mare firmă de telecomunicaţii din ţara asiatică, s-a listat la Shanghai. Oferta sa publică de 7,3 miliarde de dolari a fost una dintre cele mai mari din lume, în acest an.
China Unicom se tranzacţionează deja la Shanghai şi Hong Kong, în timp ce atât China Mobile, cât şi China Telecom sunt listate în Hong Kong.
Săptămâna trecută, China Mobile a anunţat că a primit aprobarea de la autorităţile de reglementare chineze pentru vânzarea de acţiuni la Shanghai.
• Fondurile din IPO, utilizate pentru proiectele 5G
China Mobile avea 946 de milioane de abonaţi şi conexiuni broadband în 205 milioane de locuinţe în 2020, potrivit SWS Research. Societatea are o cotă de 11,6% pe piaţa telefoniei mobile din China, respectiv de 17,8% pe cea a conexiunilor de date.
În august, compania a informat că va folosi noile fonduri din IPO pentru a-şi susţine capacităţile 5G, precum şi infrastructura cloud şi proiectele de casă inteligentă.
China Mobile este crucială pentru ambiţiile Chinei în sectorul tehnologiei înalte, mai precis de a câştiga cursa globală în domeniul tehnologiei wireless. Ţara vrea să-şi tripleze până în 2025 numărul staţiilor de bază 5G pe care le deţine, ceea ce ar însemna o creştere care ar acoperi mai mult de jumătate din populaţie.
Companiile chineze de telecomunicaţii au construit deja peste un milion de staţii de bază 5G în toată ţara, potrivit cifrelor publicate în septembrie de Ministerul Industriei şi Tehnologiei Informaţiei din China.
În prospectul de listare, China Mobile susţine că va folosi aproximativ jumătate din banii pe care plănuieşte să-i strângă din IPO-ul de la Shanghai pentru planuri 5G. Obiectivul companiei este să construiască cel puţin 500.000 de staţii de bază 5G în 2022.
În ultimii ani, tensiunile dintre SUA şi China au complicat ambiţiile tehnologice ale Beijingului, Washingtonul impunând restricţii asupra exporturilor de tehnologii americane către companii chineze precum Huawei şi SMIC.
Oficialii americani au adăugat recent mai multe firme chineze pe lista neagră a investiţiilor, printre acestea numărându-se producătorul de drone DJI şi startup-ul de inteligenţă artificială SenseTime.
• Germania şi Elveţia, incluse în conexiunea dintre Bursa de Valori din Shanghai şi cea din Londra
Conexiunea dintre Bursa de Valori din Shanghai şi cea din Londra, pentru tranzacţiile cu acţiuni, a fost extinsă săptămâna trecută, urmând să includă companii listate la Shenzhen, precum şi pieţele de capital din Germania şi Elveţia, conform autorităţii de reglementare a valorilor mobiliare din China.
Extinderea schemei Shanghai-Londra Stock Connect ajută la facilitarea investiţiilor transfrontaliere şi promovează deschiderea pieţelor de capital din China, a precizat Comisia de Reglementare a Valorilor Mobiliare din China (CSRC) într-un comunicat.
Conform schemei anterioare, lansate în 2019, companiile listate la Bursa din Shanghai se pot lista şi la London Stock Exchange prin emisiuni de GDR-uri (Global Depositary Receipts), iar societăţile britanice pot emite CDR-uri (China Depositary Receipts) la Shanghai Stock Exchange. Lansarea acestui mecanism a marcat un pas foarte important în procesul de deschidere a pieţei de capital din China, fiind o parte majoră a cooperării dintre China şi Regatul Unit în sectorul financiar.
Programul cu London Stock Exchange Group reprezintă a treia legătură de acest gen pentru piaţa chineză, după ce, în noiembrie 2014, a fost lansată legătura dintre Bursele din Shanghai şi Hong Kong, iar în decembrie 2016 - dintre Hong Kong şi Shenzhen.
O înţelegere între bursele din Londra şi Shanghai a fost în lucru încă din septembrie 2015. În noiembrie 2016, LSE şi Bursa din Shanghai au convenit "să elaboreze reguli şi modalităţi de implementare a acordului".
Până în prezent, patru companii chineze sunt listate la Bursa din Londra în cadrul schemei, dar nicio firmă listată în Marea Britanie nu a vândut CDR-uri în Shanghai.
China Mobile a raportat creşterea cu 6% a profitului său net în primul semestru din 2021, la 59,1 miliarde de yuani (9,1 miliarde de dolari), alimentat de noii utilizatori 5G şi de măsurile de reducere a costurilor. Veniturile operaţionale ale societăţii au sporit cu 13,8%, la 443,6 miliarde de yuani. În perioada ianuarie-iunie 2021, compania a câştigat 3,6 milioane de utilizatori noi.