Chinezii de la CEFC - posibil să preia Rompetrol în vara acestui an

Ziarul BURSA #Companii / 29 mai 2017

Chinezii de la CEFC - posibil să preia Rompetrol în vara acestui an

China Energy Company Ltd ar putea finaliza vara aceasta preluarea KMG International (fostul Rompetrol Group) de la grupul kazah de stat KazMunayGas, a declarat vineri Cătălin Dumitru, senior vicepreşedinte al grupului, prezent la inaugurarea primei benzinării Rompetrol dotată cu staţii de încărcare a maşinilor electrice.

"Documentaţia îşi urmează parcursul, atât către autorităţile române, nu avem niciun dubiu că acordul nu va fi dat", a afirmat Dumitru, adăugând: "După care urmează acordul autorităţilor de la Bruxelles. Noi sperăm în vara aceasta - spun în vara aceasta şi nu dau o dată precisă, pentru că sunt proceduri care necesită timp - să putem vorbi despre încheierea deal-ului".

CEFC va achiziţiona o participaţie de 51% în KMGI de la KazMunayGas, companie de stat din Kazahstan, care va păstra restul participaţiei. KMG International (KMGI), fostul Grup Rompetrol, prin care grupul kazah de stat KazMunayGas controlează rafinăria Petromidia, a anunţat în decembrie că negocierile dintre KazMunayGas şi compania chineză China Energy Company Limited (CEFC) pentru vânzarea pachetului de 51% din acţiunile KMG International NV au ajuns în etapa finală.

Rompetrol Downstream a deschis vineri prima benzinărie dotată cu staţii de încărcare a maşinilor electrice, pe Şoseaua Chitila din Bucureşti, urmând ca alte şapte staţii de încărcare de 50 kW să fie deschise în acest an, în Bucureşti, Baia Mare, Câmpulung Moldovenesc şi Timişoara.

Încărcarea este gratuită. Investiţiile în staţii noi cu puncte electrice de încărcare vor fi finalizate până la sfârşitul anului şi se ridică la suma de 10 milioane dolari, spun oficialii companiei.

Deţinut de KazMunayGas, Grupul KMG International desfăşoară operaţiuni majore în rafinare şi petrochimie, retail, trading, upstream şi servicii industriale în 11 pieţe principale.

În România, grupul operează rafinăria Petromidia Năvodari, cu o capacitate de procesare de 5 milioane de tone pe an şi rafinăria Vega Ploieşti, dar şi o reţea de distribuţie a carburanţilor formată din peste 740 de puncte de alimentare, 230 de staţii distribuţie GPL auto, 9.000 de puncte de distribuţie butelii şi 3 staţii de îmbuteliere GPL şi şase depozite.

KMG International vrea să cumpere combinatul petrochimic din Pancevo, Serbia, şi o rafinărie în zona Mării Mediterane

KMG International a depus o scrisoare de intenţie pentru a participa la privatizarea combinatului petrochimic Petrohemija din Pancevo, Serbia, urmând să primească un răspuns în următoarele săptămâni, a declarat vineri Cătălin Dumitru.

Grupul nu are un termen limită pentru această achiziţie şi nici nu a prevăzut o sumă anume, dar consideră posibila preluare o bună oportunitate.

"Deocamdată am depus scrisoarea de intenţie. În funcţie de rezultatul analizelor pe care le vom face din punct de vedere business, financiar şi juridic, dar şi în funcţie de cotaţiile de pe piaţă, vom face oferta corespunzătoare. Dar, deocamdată, suntem departe de acest lucru. Şi ei sunt la început, răspunsurile la scrisoarea de intenţie vor veni curând, probabil în câteva săptămâni", a afirmat Dumitru.

Scrisoarea de intenţie permite intrarea în camera de date a companiei sârbe.

Grupul kazah consideră că posibila preluare ar completa baza petrochimică a societăţii.

"Anul acesta intenţionăm să repornim unitatea de HDPE (High-density polyethylene), care va completa activitatea de LDPE (Low-density polyethylene). Suntem departe de achiziţie, dar la Pancevo ar face sens, întrucât capacitatea de producţie de acolo ar completa oferta cu alte produse", a menţionat Dumitru.

De asemenea, Rompetrol vrea să cumpere şi o capacitate de rafinare în zona Mării Mediterane, însă după ce CEFC China va prelua 51% din KazMunayGas.

"Parteneriatul pe care îl vom avea (cu CEFC, n.r.), aşteptăm decizia Comisiei Europene, a autorităţilor române, urmăm procedurile de rigoare, unul dintre proiectele importante pentru consolidarea poziţiei KazMunaiGas şi CEFC în zona de rafinare ar putea fi o capacitate de rafinare în zona Mării Mediterane", a precizat Dumitru.

El subliniază că aceasta nu înseamnă neapărat achiziţia completă a unei rafinării, ci poate să însemne o participare într-o mare rafinărie.

"Grupul nostru are deschidere şi la Mediterană şi la Atlantic prin capacităţi de stocaj maritime importante nu doar ca volum, dar şi ca aşezare geografică. Intenţionăm să dezvoltăm şi retailul şi, evident, un al treilea stâlp de susţinere este activitatea de rafinare. Suntem într-o fază de început, într-o fază de analize", a mai spus managerul.

Dumitru a explicat că sunt analizate capacităţi de rafinare din Italia, Grecia, Franţa, dar deocamdată sunt doar planuri.

ŞEFUL ROMPETROL DOWNSTREAM ÎL CONTRAZICE PE CHIRIŢOIU: "Concurenţa pe piaţa carburanţilor este acerbă, iar preţurile sunt sub media UE"

Concurenţa pe piaţa carburanţilor din România este acerbă, iar preţurile sunt sub media Uniunii Europene, a declarat, vineri, Vlad Rusnac, directorul general al Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului KMGI, noua denumire a Grupului Rompetrol.

"După părerea mea, pe piaţa din România avem o concurenţă acerbă, chiar este mare. Acum concurăm mai ales pe zona calităţii şi pe zona serviciilor şi produselor oferite în cadrul staţiilor", a spus oficialul Rompetrol, în cadrul unor declaraţii de presă, potrivit Agerpres.

Consiliul Concurenţei a arătat că piaţa carburanţilor are o structură de tip oligopol, fiind concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii.

În ceea ce priveşte preţul carburanţilor fără taxe, care este mai mare decât media europeană, potrivit statisticilor publicate de Comisia Europeană, Rusnac a arătat că, de fapt, preţul în România este mai mic decât media, însă neconcordanţa derivă din metodele diferite de raportare.

"După părerea noastră, suntem sub media europeană la preţul la carburanţi fără taxe. Este vorba de metoda de calcul. Unele companii din unele ţări includ anumite taxe adiţionale, noi nu le includem. Sunt diferite metode de calcul", a argumentat şeful Rompetrol Downstream.

Rusnac a mai precizat că Rompetrol nu a avut până acum niciun contact cu Consiliul Concurenţei pe această temă, după ce Consiliul a anunţat, la începutul acestui an, că a demarat o investigaţie sectorială pe piaţa carburanţilor, pentru a analiza de ce preţurile în România sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană.

"Vedem că, de peste un an, de unde noi de obicei eram sub media pe UE, acum suntem peste media UE şi vrem să înţelegem ce s-a întâmplat, dacă este o problemă de legislaţie şi dacă putem să o corectăm. Am discutat cu companiile. Raportul nu este încă finalizat, iar când o să-l avem gata în forma lui preliminară o să vi-l prezentăm", a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, recent.

Datele publicate săptămânal de Comisia Europeană arată că preţul fără taxe al carburanţilor comercializaţi în România continuă să fie mai mare decât media europeană, în timp ce taxele aplicate de stat sunt printre cele mai mici din spaţiul comunitar.

Astfel, pe data de 15 mai, preţul motorinei fără taxe în România era de 499 de euro pentru 1.000 de litri, în timp ce media europeană era 486 de euro. În ceea ce priveşte benzina, decalajul era şi mai mare. În România, benzina costa pe 512 de euro pe mia de litri, în timp ce media UE era de 497 de euro pe mia de litri.

În acelaşi timp, taxele aplicate de stat, respectiv TVA şi acciză, sunt cele mai mici din UE în ceea ce priveşte benzina: 528 euro pe 1.000 de litri, sub media UE de 857 euro pe mia de litri. La motorină, taxele din România sunt cele mai mici, după Luxemburg: 494 euro pe mia de litri, faţă de media UE de 702 euro pe mia de litri.

Totodată, Consiliul Concurenţei a realizat o analiză a preţurilor carburanţilor din România, în comparaţie cu cele de pe pieţele europene, în perioada 5 ianuarie - 5 iulie 2016, şi a publicat un raport în luna octombrie 2016 potrivit căruia piaţa analizată are o structură de oligopol, fiind concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii.

"Sectorul comercializării cu amănuntul de carburanţi (benzină şi motorină) ocupă un loc important în economia românească, având impact direct asupra celorlalte sectoare economice, precum şi asupra consumatorilor. Caracteristicile principale ale acestui sector nu diferă foarte mult de restul ţărilor europene, structura acestuia fiind, în linii mari, de oligopol. Mai exact, cea mai mare parte a ofertei de pe această piaţă este concentrată în portofoliul unui număr restrâns de companii petroliere (OMV Petrom, Lukoil, Rompetrol, MOL, Gazprom, SOCAR şi NIS). Pe această piaţă mai activează, de asemenea, o serie de întreprinderi neintegrate vertical, cu resurse financiare inferioare celor din prima categorie, care administrează staţii de distribuţie carburanţi", se arată în raport.

De altfel, cele mai mari amenzi date de Consiliul Concurenţei au fost în sectorul petrolier, respectiv circa 200 de milioane de euro, în anul 2011.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb